”Jes meihin uskotaan ja me pystytään siihen” - Toimintatutkimus yläkoulun kevätjuhlan suunnittelu- ja toteutusprosessista kuvataidetunneilla
Lahti, Jannina (2017)
Lahti, Jannina
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291194
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassani tutkin suomalaisen yläkoulun kevätjuhlan visuaalista suunnittelu- ja
toteutusprosessia osana kuvataideopetusta. Tutkin aihetta käytännön kokeilun kautta,
toimintatutkimuksen keinoin kahdeksannen luokan kuvataiteen valinnaisryhmän kanssa
keväällä 2016. Lisäksi haastattelin koulun musiikinopettajaa selvittääkseni hänen
kokemuksiaan juhlan suunnittelu- ja toteutusprosessin toteuttamisesta opetuksen osana.
Vastaan tutkielmassa kahteen kysymykseen: miten koulun juhlakulttuuria voidaan hyödyntää
kuvataideopetuksen oppimisympäristönä ja mikä on toimintakulttuurin vaikutus koulun juhlien
hyödyntämiseen opetuksen osana.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu kehittämään pyrkivänä
toimintatutkimuksena, yhtenä tapauksena. Tutkimusaineisto koostuu ryhmä- ja
teemahaastatteluista, tutkimuspäiväkirjasta ja valokuvista. Aineisto on analysoitu narratiivisen
analyysin keinoin kertomuksiksi sekä teemoittelemalla.
Tutkielmassa selvisi, että suunnittelu- ja toteutusprosessi on mahdollista sisällyttää kuvataiteen
oppiaineeseen. Oppilaiden kokemukset prosessista olivat myönteisiä ja juhla kehittyi
visuaalisesti. Kuvataidetunneilla toteutetusta prosessista nousi esiin neljä eri teemaa, joihin
käyty keskustelu on jaettavissa. Teemat ovat suunnittelu/ideointi, käytännön toteutus,
toiminnan tarkastelu ja opetus. Koulun toimintakulttuurin merkitys juhlakulttuurin
kehittymiselle nousi keskeiseksi tekijäksi toiminnan kehittymisen mahdollistajana sekä
hankaloittajana. Tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tulokset kertovat vain yhden
koulun toimintakulttuurista ja yhden juhlaa edeltäneen prosessin toteutumisesta. In my master thesis I am researching how to plan and put in to practice a Spring Celebrations in
visual art classes in Finnish Secondary School. I approached the subject by carrying out an
action research that was made in the spring of 2016 by me and a group of Secondary School art
students from eight grade. I also interviewed the schools music teacher to find out his/her
experiences of implementing the Spring Festivities planning process in the subject teaching.
The master thesis answers two research questions: How to use school celebrations as art
educations learning environment and what is school cultures impact on the use of festivities as
part of teaching.
This thesis is a qualitative research, which has been executed as a development oriented active
research, based on one case. Research material is based on group interviews and focused
interviews, photographs and research diary. This material has been analyzed by using narrative
analyses for making a story from the pre-festivities process. I have also made a thematic
analysis from the discussions we had in art lessons.
The study reveals that the pre-festivities process can be included in the subject of visual art.
The student’s experiences of the process were positive and the Spring Celebrations developed
visually. There were four different themes to be found in the discussions we had in art lessons.
The themes were planning/sharing ideas, practical implementation, reviewing the activity and
teaching. The importance of school culture in the development of the school celebrations
became a key factor that can either enable the development or prevent it. The results of the
thesis are not generalizable, as the results show only one school activity and one pre-festivities
process. However, the model produced in the study can be reproduced in other schools.
toteutusprosessia osana kuvataideopetusta. Tutkin aihetta käytännön kokeilun kautta,
toimintatutkimuksen keinoin kahdeksannen luokan kuvataiteen valinnaisryhmän kanssa
keväällä 2016. Lisäksi haastattelin koulun musiikinopettajaa selvittääkseni hänen
kokemuksiaan juhlan suunnittelu- ja toteutusprosessin toteuttamisesta opetuksen osana.
Vastaan tutkielmassa kahteen kysymykseen: miten koulun juhlakulttuuria voidaan hyödyntää
kuvataideopetuksen oppimisympäristönä ja mikä on toimintakulttuurin vaikutus koulun juhlien
hyödyntämiseen opetuksen osana.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu kehittämään pyrkivänä
toimintatutkimuksena, yhtenä tapauksena. Tutkimusaineisto koostuu ryhmä- ja
teemahaastatteluista, tutkimuspäiväkirjasta ja valokuvista. Aineisto on analysoitu narratiivisen
analyysin keinoin kertomuksiksi sekä teemoittelemalla.
Tutkielmassa selvisi, että suunnittelu- ja toteutusprosessi on mahdollista sisällyttää kuvataiteen
oppiaineeseen. Oppilaiden kokemukset prosessista olivat myönteisiä ja juhla kehittyi
visuaalisesti. Kuvataidetunneilla toteutetusta prosessista nousi esiin neljä eri teemaa, joihin
käyty keskustelu on jaettavissa. Teemat ovat suunnittelu/ideointi, käytännön toteutus,
toiminnan tarkastelu ja opetus. Koulun toimintakulttuurin merkitys juhlakulttuurin
kehittymiselle nousi keskeiseksi tekijäksi toiminnan kehittymisen mahdollistajana sekä
hankaloittajana. Tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tulokset kertovat vain yhden
koulun toimintakulttuurista ja yhden juhlaa edeltäneen prosessin toteutumisesta.
visual art classes in Finnish Secondary School. I approached the subject by carrying out an
action research that was made in the spring of 2016 by me and a group of Secondary School art
students from eight grade. I also interviewed the schools music teacher to find out his/her
experiences of implementing the Spring Festivities planning process in the subject teaching.
The master thesis answers two research questions: How to use school celebrations as art
educations learning environment and what is school cultures impact on the use of festivities as
part of teaching.
This thesis is a qualitative research, which has been executed as a development oriented active
research, based on one case. Research material is based on group interviews and focused
interviews, photographs and research diary. This material has been analyzed by using narrative
analyses for making a story from the pre-festivities process. I have also made a thematic
analysis from the discussions we had in art lessons.
The study reveals that the pre-festivities process can be included in the subject of visual art.
The student’s experiences of the process were positive and the Spring Celebrations developed
visually. There were four different themes to be found in the discussions we had in art lessons.
The themes were planning/sharing ideas, practical implementation, reviewing the activity and
teaching. The importance of school culture in the development of the school celebrations
became a key factor that can either enable the development or prevent it. The results of the
thesis are not generalizable, as the results show only one school activity and one pre-festivities
process. However, the model produced in the study can be reproduced in other schools.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]