Elokuvan Inception kerronta Aristoteleen Runousopin lävitse tarkasteltuna
Liukkala, Kerttu (2017)
Liukkala, Kerttu
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291195
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkittiin elokuvakerrontaa dramaturgian näkökulmasta sekä Aristoteleen
Runousopin käsitteiden soveltumista elokuvakerronnan tutkimisen välineeksi. Aineistona
oli Christopher Nolanin käsikirjoittama ja ohjaama elokuva Inception (2010). Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää, millaisena elokuvan Inception kerronta näyttäytyy tarkastelemalla
sitä länsimaisen taiteen klassikkoteoksen, Aristoteleen Runousopin, käsitteillä. Tavoitteena
oli myös selvittää, miten antiikin ajan tragediateksteistä tehdyt huomiot soveltuvat
elokuvan kerronnan tutkimiseen.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli: millaisena elokuvan Inception kerronta
näyttäytyy Aristoteleen Runousopin mimesiksen kohteiden – juoni, luonne ja ajatuskulku
tai päättely – lävitse tarkasteltuna. Alatutkimuskysymys oli: millainen elokuvan kerronnan
tutkimisen väline Aristoteleen Runousopin mimesiksen kohteisiin – juoni, luonne ja
ajatuskulku tai päättely – sisältyvät käsitteet ovat.
Tutkimuksen metodeita olivat lähiluku ja narratologia. Inceptionin kerrontaa
lähiluettiin 13 analyysikysymyksellä ja lähiluvun analyysivastauksia tulkittiin Aristoteleen
Runousopin käsitteillä. Runousopin käsitteitä käytettiin sekä lähilukemalla että
narratologisesti tarkastelemalla.
Tutkimus osoitti, että Inceptionista löytyy aristoteelisuutta, joka ilmenee muun
muassa siten, että Inceptionissa on useita pelkoa ja myötätuntoa herättäviä kohtauksia,
joissa tapahtuu tunnistaminen, käänne ja kärsimystä. Inceptionin kerronnasta nousee esille
kaksi tarinaa: maanpako-tarina ja syyllisyys-tarina. Kummallakin tarinalla on oma
metabasiksen taitekohta. Hamartia eli henkilön tekemä virhe oli Runousopin käsitteenä
täydellisen osuva kuvaamaan sitä, mistä Inceptionin juonessa on kyse, mistä kaikki
tapahtumat ovat saaneet alkunsa.
Runousopin käsitteet soveltuivat hyvin Inceptionin dramaturgisen rakenteen
narratologiseen tarkasteluun sekä kerronnan tarkasteluun kohtauksissa, jotka herättävät
voimakkaasti tunteita. Osa kohtauksista puolestaan ovat sellaisia, että kerronnasta ei nouse
Runousopin käsitteillä tarkastellen merkityksiä esille. Runousopin käsitteet eivät siis
sovellu hyvin kaikenlaisten kohtauksien tulkitsemiseen.
Inception näyttäytyi elokuvana, joka asettuu unta tai unenkaltaista illuusiota
käsittelevien elokuvien jatkumoon – elokuvien, joissa uni tai unenkaltainen illuusio toimii
teknologiana ja unen ja todellisuuden rajaa pohditaan. This research studies film narration from the perspective of dramaturgy and also studies
how concepts in Aristotle´s Poetics are suitable for examining film narration. The research
material in this study is the film Inception (2010), written and directed by Christopher
Nolan. The aim of this study is to examine how the narration in the film Inception appears
when examining the narration using concepts from Aristotle´s Poetics. The Poetics is a
classic work in Western art. Another aim of this study is to investigate how these
observations about tragedy texts in ancient Greece are suitable for examining film
narration.
The main question in this study is: how does the narration in the film Inception
appear when examined through subjects of mimesis from Aristotle´s Poetics: plot,
character and thought or reasoning? The sub-question in this study is: how do concepts that
are included in Aristotle´s Poetics on the subjects of mimesis – plot, character and thought
or reasoning – work as a means in examining film narration?
The methods used in this study are close reading and narratology. The narration of
Inception is close read by using 13 questions. The answers are interpreted using concepts
from the Poetics. The concepts are in use using close reading and narratology.
This study indicates that there are aristotelic features in the narration of Inception.
Among other things, there are several scenes in which recognition (anagnorisis), turn
(peripeteia) and suffering (pathos) takes place and these scenes evoke fear and empathy.
Hamartia, a mistake made by a character, is a concept in the Poetics that represents what
the plot of Inception is all about. Hamartia is the reason for all the events to take place in
the narration of Inception. There are two stories that arise from the narration of Inception: a
story about exile and a story about guilt. In both of the stories there is a turning point of
metabasis.
The concepts in Aristotle´s Poetics suited well to examine the dramaturgical
structure of Inception and also suited well to examine individual scenes that evoke
emotions strongly. In some of the scenes, however, no meanings arose from the narration
when examining the scene using the concepts from the Poetics. The conclusion is that
concepts in Aristotle´s Poetics do not suit well for interpreting all kinds of scenes.
The film Inception appears to be one of the films that tell about dreams or illusions
that are like dreams. In these films the dream or the dreamlike illusion works as a
technology and the boundary between a dream and reality is considered.
Runousopin käsitteiden soveltumista elokuvakerronnan tutkimisen välineeksi. Aineistona
oli Christopher Nolanin käsikirjoittama ja ohjaama elokuva Inception (2010). Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää, millaisena elokuvan Inception kerronta näyttäytyy tarkastelemalla
sitä länsimaisen taiteen klassikkoteoksen, Aristoteleen Runousopin, käsitteillä. Tavoitteena
oli myös selvittää, miten antiikin ajan tragediateksteistä tehdyt huomiot soveltuvat
elokuvan kerronnan tutkimiseen.
Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli: millaisena elokuvan Inception kerronta
näyttäytyy Aristoteleen Runousopin mimesiksen kohteiden – juoni, luonne ja ajatuskulku
tai päättely – lävitse tarkasteltuna. Alatutkimuskysymys oli: millainen elokuvan kerronnan
tutkimisen väline Aristoteleen Runousopin mimesiksen kohteisiin – juoni, luonne ja
ajatuskulku tai päättely – sisältyvät käsitteet ovat.
Tutkimuksen metodeita olivat lähiluku ja narratologia. Inceptionin kerrontaa
lähiluettiin 13 analyysikysymyksellä ja lähiluvun analyysivastauksia tulkittiin Aristoteleen
Runousopin käsitteillä. Runousopin käsitteitä käytettiin sekä lähilukemalla että
narratologisesti tarkastelemalla.
Tutkimus osoitti, että Inceptionista löytyy aristoteelisuutta, joka ilmenee muun
muassa siten, että Inceptionissa on useita pelkoa ja myötätuntoa herättäviä kohtauksia,
joissa tapahtuu tunnistaminen, käänne ja kärsimystä. Inceptionin kerronnasta nousee esille
kaksi tarinaa: maanpako-tarina ja syyllisyys-tarina. Kummallakin tarinalla on oma
metabasiksen taitekohta. Hamartia eli henkilön tekemä virhe oli Runousopin käsitteenä
täydellisen osuva kuvaamaan sitä, mistä Inceptionin juonessa on kyse, mistä kaikki
tapahtumat ovat saaneet alkunsa.
Runousopin käsitteet soveltuivat hyvin Inceptionin dramaturgisen rakenteen
narratologiseen tarkasteluun sekä kerronnan tarkasteluun kohtauksissa, jotka herättävät
voimakkaasti tunteita. Osa kohtauksista puolestaan ovat sellaisia, että kerronnasta ei nouse
Runousopin käsitteillä tarkastellen merkityksiä esille. Runousopin käsitteet eivät siis
sovellu hyvin kaikenlaisten kohtauksien tulkitsemiseen.
Inception näyttäytyi elokuvana, joka asettuu unta tai unenkaltaista illuusiota
käsittelevien elokuvien jatkumoon – elokuvien, joissa uni tai unenkaltainen illuusio toimii
teknologiana ja unen ja todellisuuden rajaa pohditaan.
how concepts in Aristotle´s Poetics are suitable for examining film narration. The research
material in this study is the film Inception (2010), written and directed by Christopher
Nolan. The aim of this study is to examine how the narration in the film Inception appears
when examining the narration using concepts from Aristotle´s Poetics. The Poetics is a
classic work in Western art. Another aim of this study is to investigate how these
observations about tragedy texts in ancient Greece are suitable for examining film
narration.
The main question in this study is: how does the narration in the film Inception
appear when examined through subjects of mimesis from Aristotle´s Poetics: plot,
character and thought or reasoning? The sub-question in this study is: how do concepts that
are included in Aristotle´s Poetics on the subjects of mimesis – plot, character and thought
or reasoning – work as a means in examining film narration?
The methods used in this study are close reading and narratology. The narration of
Inception is close read by using 13 questions. The answers are interpreted using concepts
from the Poetics. The concepts are in use using close reading and narratology.
This study indicates that there are aristotelic features in the narration of Inception.
Among other things, there are several scenes in which recognition (anagnorisis), turn
(peripeteia) and suffering (pathos) takes place and these scenes evoke fear and empathy.
Hamartia, a mistake made by a character, is a concept in the Poetics that represents what
the plot of Inception is all about. Hamartia is the reason for all the events to take place in
the narration of Inception. There are two stories that arise from the narration of Inception: a
story about exile and a story about guilt. In both of the stories there is a turning point of
metabasis.
The concepts in Aristotle´s Poetics suited well to examine the dramaturgical
structure of Inception and also suited well to examine individual scenes that evoke
emotions strongly. In some of the scenes, however, no meanings arose from the narration
when examining the scene using the concepts from the Poetics. The conclusion is that
concepts in Aristotle´s Poetics do not suit well for interpreting all kinds of scenes.
The film Inception appears to be one of the films that tell about dreams or illusions
that are like dreams. In these films the dream or the dreamlike illusion works as a
technology and the boundary between a dream and reality is considered.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]