Mielikuvien muotoilu. Vahinkovakuutusyhtiöiden yritystunnusten merkitysmaailma
Räty, Matti (2017)
Räty, Matti
Lapin yliopisto
2017
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706081199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706081199
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee mielikuvia ja niiden luomista muotoilun avulla. Tutkielmaani kuuluu produktiivinen osa, jossa suunnittelen uuden yritystunnuksen vahinkovakuuttamisen toimialalle. Tutkielman tavoitteena on selvittää, välittääkö uusi yritystunnus muotoilullaan niitä mielikuvia, joita toimialan yritykset yleisesti arvoillaan ja muotoilullaan edustavat.
Tutkin uuden yritystunnuksen muotoilun herättämiä mielikuvia semanttisen differentiaalin avulla. Tutkielmani primääriaineistona on verkkokysely-lomakkeella kerätty vastausdata 113 kyselyyn vastanneelta. Tutkielman teoriaosassa käsitellään yritystunnuksen roolia osana yritysilmettä, mielikuvien merkitystä käyttäytymiselle ja semanttisen differentiaalin käyttöä mielipiteiden mittaamisessa.
Tutkielman tapauksessa muotoilu välitti mielikuvia pääasiassa odotetulla tavalla. Mielipiteissä esiintyi vaihtelevasti hajontaa ja osa mitattavista mielikuvista välittyi vastaajille selkeämmin ja voimakkaammin kuin toiset mielikuvat.
Tutkin uuden yritystunnuksen muotoilun herättämiä mielikuvia semanttisen differentiaalin avulla. Tutkielmani primääriaineistona on verkkokysely-lomakkeella kerätty vastausdata 113 kyselyyn vastanneelta. Tutkielman teoriaosassa käsitellään yritystunnuksen roolia osana yritysilmettä, mielikuvien merkitystä käyttäytymiselle ja semanttisen differentiaalin käyttöä mielipiteiden mittaamisessa.
Tutkielman tapauksessa muotoilu välitti mielikuvia pääasiassa odotetulla tavalla. Mielipiteissä esiintyi vaihtelevasti hajontaa ja osa mitattavista mielikuvista välittyi vastaajille selkeämmin ja voimakkaammin kuin toiset mielikuvat.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]