Paikan henki: Tilasuunnitelma Arktiselle Keramiikkakeskukselle
Kittilä, Riina (2017)
Kittilä, Riina
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091201
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielmassa tarkastelen paikan henkeä ja sen seikkaperäisiä käsitteitä, joita
voidaan hyödyntää tilasuunnittelussa. Tutkielmani koostuu teoriataustasta ja
tilasuunnitteluosuudesta Arktiselle Keramiikkakeskukselle. Tutkielman teoriaosuus
jakautuu kahteen osaan, jotka käsittelevät paikan hengen ilmentymistä ja sen
tunnistettavuutta, sekä museoiden ja näyttelyiden historiaa ja sisältöä.
Käytän tutkielmassani kuvailevan tutkimuksen menetelmää. Primääriaineistona olivat
kokonaisvaltaisesti näyttelysuunnittelua käsittelevä alan kirjallisuus, paikan henkeä
käsittelevä kirjallisuus fenomenologian näkökulmasta, visuaalinen aineisto ja
taiteellisen työni tuotokset, sekä tekemäni muistio. Tutkielmassa tarkastelen
museotilasuunnitelmani vaiheita ja tekemiäni valintojani, joita peilaan paikan hengen
teoriaan.
Tutkielman tarkoitus on taiteellisen työni ja teorian avulla kuvata ja selvittää miten
paikan henkeä voi ilmentää museotilassa, niin että näyttelytilasta ilmenee paikan sijainti.
Tutkielman tuloksissa selvennän mitä paikan henki merkitsee ja miten se näyttäytyy
museotilassa. In the Master’s thesis I examine the spirit of the place and its detailed concepts that can
be utilized in space planning. My thesis consists of theoretical background and space
planning for Arctic Ceramics Centre. The theoretical part of the thesis is divided into
two parts, which deal with the expression and identity of the place in general level, as
well as the history and the content of museums and exhibitions.
In my dissertation I use the methodology of descriptive research. The thesis`s primary
sources consists of professional literature of exhibition design, literature on the spirit
of the place from the point of the view of phenomenology, my visual material gathered
from the design destination, the results of my artistic work, and personal memo. In the
thesis I reflect the stages of the museum space design and the choices I have made to
the theory of the spirit of the place.
The aim of the thesis is to describe and discover how the spirit of the place can be
expressed in designing the museum space in the way that the implementations of a
location can be seen at the exhibition sight. In the conclusion I clarify the meaning of
the spirit of the place and how it is displayed in the museum space design.
voidaan hyödyntää tilasuunnittelussa. Tutkielmani koostuu teoriataustasta ja
tilasuunnitteluosuudesta Arktiselle Keramiikkakeskukselle. Tutkielman teoriaosuus
jakautuu kahteen osaan, jotka käsittelevät paikan hengen ilmentymistä ja sen
tunnistettavuutta, sekä museoiden ja näyttelyiden historiaa ja sisältöä.
Käytän tutkielmassani kuvailevan tutkimuksen menetelmää. Primääriaineistona olivat
kokonaisvaltaisesti näyttelysuunnittelua käsittelevä alan kirjallisuus, paikan henkeä
käsittelevä kirjallisuus fenomenologian näkökulmasta, visuaalinen aineisto ja
taiteellisen työni tuotokset, sekä tekemäni muistio. Tutkielmassa tarkastelen
museotilasuunnitelmani vaiheita ja tekemiäni valintojani, joita peilaan paikan hengen
teoriaan.
Tutkielman tarkoitus on taiteellisen työni ja teorian avulla kuvata ja selvittää miten
paikan henkeä voi ilmentää museotilassa, niin että näyttelytilasta ilmenee paikan sijainti.
Tutkielman tuloksissa selvennän mitä paikan henki merkitsee ja miten se näyttäytyy
museotilassa.
be utilized in space planning. My thesis consists of theoretical background and space
planning for Arctic Ceramics Centre. The theoretical part of the thesis is divided into
two parts, which deal with the expression and identity of the place in general level, as
well as the history and the content of museums and exhibitions.
In my dissertation I use the methodology of descriptive research. The thesis`s primary
sources consists of professional literature of exhibition design, literature on the spirit
of the place from the point of the view of phenomenology, my visual material gathered
from the design destination, the results of my artistic work, and personal memo. In the
thesis I reflect the stages of the museum space design and the choices I have made to
the theory of the spirit of the place.
The aim of the thesis is to describe and discover how the spirit of the place can be
expressed in designing the museum space in the way that the implementations of a
location can be seen at the exhibition sight. In the conclusion I clarify the meaning of
the spirit of the place and how it is displayed in the museum space design.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]