NOKIVALKEA - Suomalaisen kuosisuunnittelun vetovoimaisuus Japanissa
Forsman, Reetta (2017)
Forsman, Reetta
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091202
Tiivistelmä
Tutkimukseni etsii vastauksia kysymykseen, mikä suomalaisissa painokangaskuoseissa kiehtoo japanilaisia. Kokoan yhteen Japanissa valloillaan olevasta Suomi-buumi -ilmiöstä esiinnousseita tekijöitä, joita kuosisuunnitteluun kautta heijastan kodinsisustustekstiileihin. Tutkimuskysymykseeni liittyen selvitän tuoko japanilaiselle asiakkaalle merkittävää lisäar-voa se, onko kuosi suomalalaisen suunnittelijan tai suomalaisen yrityksen valmistama.
Tutkimukseni on monimenetelmällinen sisältäen practice based researchin, kuva-analyysin sekä etnografian piirteitä. Lisäksi yhtenä tiedonkeruumenetelmänä olen käyttänyt eri haas-tattelun menetelmiä. Tutkimukseni sisältää taiteellisen osion, jossa suunnittelen keräämäni tiedon pohjalta oman kuosimalliston. Kuosisuunnitelmani kuuluvat osana NOKIVALKEA -sisustustekstiilimallistoa, jonka toteutin yhteistyössä Annika Konttaniemen kanssa. Mallis-to, jonka kohdensimme japanilaisen yritysyhteistyön avulla Japanin markkinoille, on saanut inspiraationsa Lapin luonnosta sekä sen synnyttämistä tarinoista.
Tutkimukseni teoreettinen osuus linkittyy yhteen taiteelliseen osion kanssa, sillä teoreetti-sesta osuudesta esille nostamani tiedot vaikuttavat oleellisesti taiteelliseen osuuteen. Tutki-mukseni sisältää kodinsisustuksen näkökulmasta myös kulttuurista tutkimusta, sillä tärke-ässä roolissa on ollut tutustuminen Japanin estetiikan käsityksiin, mikä on toiminut kult-tuurierojen ymmärtämisen pohjana tarkastellessani kuosien kokemiseen liittyviä värimaa-ilman, kuvioaiheiden sekä tarinallisuuden merkityksiä. My master’s thesis searches the reasons why Finnish pattern design fascinates Japanese. By gathering together the background factors behind the Finnish-boom phenomenon in Japan, I also reflect the findings in textile patterns and interior design. Related in the main ques-tion, I also research what kind of value does the awareness, that pattern is manufactured by the Finnish company or designed by Finnish designer, bring to a Japanese customers.
My master’s thesis research method includes features in practice-based research, image analysis and ethnography. In addition, as one of the methods, I have used different kind of interview methods. The thesis also contains the artistic part, which is linked in theoretical part substantially. The artistic part of the thesis consists of designing my own pattern collec-tion. The collection is part of NOKIVALKEA –interior textile collection, which was my co-operation project with Annika Konttaniemi. The main inspiration in the NOKIVALKEA –concept and my patterns was the nature of Lapland. We had an opportunity to co-operative with Japanese company which helped us to convey the stories of NOKIVALKEA -collection about the Lapland to the Japanese customers.
The master’s thesis includes cultural examination which plays an important role on getting to know the Japanese idea of aesthetics. In addition, I also examine the messages and mean-ings behind the understanding of cultural differences in patterns color scheme, themes and stories behind them.
Tutkimukseni on monimenetelmällinen sisältäen practice based researchin, kuva-analyysin sekä etnografian piirteitä. Lisäksi yhtenä tiedonkeruumenetelmänä olen käyttänyt eri haas-tattelun menetelmiä. Tutkimukseni sisältää taiteellisen osion, jossa suunnittelen keräämäni tiedon pohjalta oman kuosimalliston. Kuosisuunnitelmani kuuluvat osana NOKIVALKEA -sisustustekstiilimallistoa, jonka toteutin yhteistyössä Annika Konttaniemen kanssa. Mallis-to, jonka kohdensimme japanilaisen yritysyhteistyön avulla Japanin markkinoille, on saanut inspiraationsa Lapin luonnosta sekä sen synnyttämistä tarinoista.
Tutkimukseni teoreettinen osuus linkittyy yhteen taiteelliseen osion kanssa, sillä teoreetti-sesta osuudesta esille nostamani tiedot vaikuttavat oleellisesti taiteelliseen osuuteen. Tutki-mukseni sisältää kodinsisustuksen näkökulmasta myös kulttuurista tutkimusta, sillä tärke-ässä roolissa on ollut tutustuminen Japanin estetiikan käsityksiin, mikä on toiminut kult-tuurierojen ymmärtämisen pohjana tarkastellessani kuosien kokemiseen liittyviä värimaa-ilman, kuvioaiheiden sekä tarinallisuuden merkityksiä.
My master’s thesis research method includes features in practice-based research, image analysis and ethnography. In addition, as one of the methods, I have used different kind of interview methods. The thesis also contains the artistic part, which is linked in theoretical part substantially. The artistic part of the thesis consists of designing my own pattern collec-tion. The collection is part of NOKIVALKEA –interior textile collection, which was my co-operation project with Annika Konttaniemi. The main inspiration in the NOKIVALKEA –concept and my patterns was the nature of Lapland. We had an opportunity to co-operative with Japanese company which helped us to convey the stories of NOKIVALKEA -collection about the Lapland to the Japanese customers.
The master’s thesis includes cultural examination which plays an important role on getting to know the Japanese idea of aesthetics. In addition, I also examine the messages and mean-ings behind the understanding of cultural differences in patterns color scheme, themes and stories behind them.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]