Palvelumuotoilua livenä - Periscope-sovelluksen käyttö palvelupolun testaamisessa
Vuorikari, Tytti (2017)
Vuorikari, Tytti
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Tiivistelmä
Pro Gradu-tutkielmassani tutkin Periscope-sovelluksen käyttöä palvelupolun testaamisessa. Tehty tutkimus tapahtui keväällä 2016 Lapin yliopistolla tapaustutkimuksena ja siinä mukana oli Lapin yliopiston HumanSee-hankkeen yhteistyöyritys Kone.
Tutkimuskysymyksiä oli kaksi. Millä tavoin Periscope-sovelluksen ominaisuudet soveltuvat valmiin palvelun testaamiseen? ja Millaiseksi palvelumuotoilutiimille annettujen roolien
kommunikaatio muodostuu palvelupolun videoimisessa Periscope-sovelluksen avulla?
Tutkimustiedon keruussa käytin palvelumuotoilun eri menetelmiä, kuten varjostusta ja teemahaastatteluja. Tutkimuspäiviä oli yhteensä kolme ja yhtenä näistä päivistä tutkimukseen osallistui yhteistyöyrityksen palvelumuotoilutiimi. Kaikkina tutkimuspäivinä työskentelimme Lapin yliopiston SINCO-laboratoriossa. Tutkimus tapahtui erilaisten palvelupolkujen testaamisen kautta Periscope-sovellusta käyttäen.
Tutkimuslöydökseni jakautuivat kahden teeman alle johtuen kahdesta toisistaan eroavasta tutkimuskysymyksestä. Periscope-sovelluksen ominaisuuksiin liittyviä tutkimuslöydöksinä nousi esille seuraavia seikkoja: Periscope-sovellus ei nykyisillä ominaisuuksilla sovellu palvelumuotoilun käyttöön, mutta siinä on ominaisuuksia, jotka vastaavat tarpeeseen tietyissä palvelupolun testaamisen tilanteissa. Annotaatioiden tekeminen live-videoon sen suoratoiston aikana koettiin hyväksi suunnaksi sille, minne live-videosovellusta voisi versioida ja kehittää.
Periscope-sovelluksen ja palvelumuotoilutiimin kommunikaatioon liittyviä tutkimuslöydöksiä olivat: Sovelluksen kautta tapahtuvan live-video tutkimuksen tulee olla hyvin suunniteltu niin roolijaon kuin tutkimuskysymyksienkin osalta. Periscope-sovellusta halutaan käyttää mieluiten pienissä ryhmissä, joissa on hyvä keskinäinen vuorovaikutus, joka mahdollistaa hyvän kommunikaation ryhmän jäsenten välillä. Live-videon käyttöä tutkimusmenetelmänä ja siihen liittyvää roolijakoon liittyvää kommunikaatiota tulee mielestäni vielä jatko kehittää, jotta se vastaisi todellista tarvetta In my thesis I researched the use of Periscope-application in testing of service journey. The study was a case study concluded in the summer of 2016 at the University of Lapland. The study was done within workshops of HumanSee -project with participants from Kone Oyj.
There are two research questions: how do the features of existing Periscope-application allow the testing of an existing service? And how will the communication happen between different roles given to the service design team?
Various service design methods were used to gather the research data, such as shadowing and theme interviews. There were three research workshops days and one of them featured the service design team of a collaborating company Kone. During all the workshops, we worked at the SINCO -service design laboratory of University of Lapland. The study was concluded by testing various service journeys and documenting them with Periscope-application.
The research findings are divided under two themes due to two different research questions. The finding related to features of current Periscope applications were: the application doesn’t with it’s current features fit for service design development, but it has features that are beneficial at certain steps of testing the service journey. Making annotations to live video and live video streaming were considered as good directions into which service design live-video application should be developed.
The finding related to communication of the service design team were: The research concluded through live-video software tool should be well designed both in terms of roles of the participants and research questions. The Periscope -application is most suited for work in small groups, which have good internal communication, which will ensure the good communication between paricipants of the group. The methods of using of live video in research should still be developed to match the real need in the field.
Tutkimuskysymyksiä oli kaksi. Millä tavoin Periscope-sovelluksen ominaisuudet soveltuvat valmiin palvelun testaamiseen? ja Millaiseksi palvelumuotoilutiimille annettujen roolien
kommunikaatio muodostuu palvelupolun videoimisessa Periscope-sovelluksen avulla?
Tutkimustiedon keruussa käytin palvelumuotoilun eri menetelmiä, kuten varjostusta ja teemahaastatteluja. Tutkimuspäiviä oli yhteensä kolme ja yhtenä näistä päivistä tutkimukseen osallistui yhteistyöyrityksen palvelumuotoilutiimi. Kaikkina tutkimuspäivinä työskentelimme Lapin yliopiston SINCO-laboratoriossa. Tutkimus tapahtui erilaisten palvelupolkujen testaamisen kautta Periscope-sovellusta käyttäen.
Tutkimuslöydökseni jakautuivat kahden teeman alle johtuen kahdesta toisistaan eroavasta tutkimuskysymyksestä. Periscope-sovelluksen ominaisuuksiin liittyviä tutkimuslöydöksinä nousi esille seuraavia seikkoja: Periscope-sovellus ei nykyisillä ominaisuuksilla sovellu palvelumuotoilun käyttöön, mutta siinä on ominaisuuksia, jotka vastaavat tarpeeseen tietyissä palvelupolun testaamisen tilanteissa. Annotaatioiden tekeminen live-videoon sen suoratoiston aikana koettiin hyväksi suunnaksi sille, minne live-videosovellusta voisi versioida ja kehittää.
Periscope-sovelluksen ja palvelumuotoilutiimin kommunikaatioon liittyviä tutkimuslöydöksiä olivat: Sovelluksen kautta tapahtuvan live-video tutkimuksen tulee olla hyvin suunniteltu niin roolijaon kuin tutkimuskysymyksienkin osalta. Periscope-sovellusta halutaan käyttää mieluiten pienissä ryhmissä, joissa on hyvä keskinäinen vuorovaikutus, joka mahdollistaa hyvän kommunikaation ryhmän jäsenten välillä. Live-videon käyttöä tutkimusmenetelmänä ja siihen liittyvää roolijakoon liittyvää kommunikaatiota tulee mielestäni vielä jatko kehittää, jotta se vastaisi todellista tarvetta
There are two research questions: how do the features of existing Periscope-application allow the testing of an existing service? And how will the communication happen between different roles given to the service design team?
Various service design methods were used to gather the research data, such as shadowing and theme interviews. There were three research workshops days and one of them featured the service design team of a collaborating company Kone. During all the workshops, we worked at the SINCO -service design laboratory of University of Lapland. The study was concluded by testing various service journeys and documenting them with Periscope-application.
The research findings are divided under two themes due to two different research questions. The finding related to features of current Periscope applications were: the application doesn’t with it’s current features fit for service design development, but it has features that are beneficial at certain steps of testing the service journey. Making annotations to live video and live video streaming were considered as good directions into which service design live-video application should be developed.
The finding related to communication of the service design team were: The research concluded through live-video software tool should be well designed both in terms of roles of the participants and research questions. The Periscope -application is most suited for work in small groups, which have good internal communication, which will ensure the good communication between paricipants of the group. The methods of using of live video in research should still be developed to match the real need in the field.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]