Ja ruudulle piirtyi uusi minä: Sarjisbloggaamisen merkityksiä identiteettityön välineenä
Salmelin, Tiia (2017)
Salmelin, Tiia
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091204
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää sarjisbloggamisen merkityksiä yksilön identiteettityölle.
Tutkimus rajautuu 17 sarjisbloggaajaan, jotka suostuivat osallistumaan
tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli yksilön identiteettityön tarkastelu
taidetyöskentelyn, tässä tapauksessa sarjisbloggaamisen näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelun
keinoin tutkimukseen osallistuneilta sarjisbloggaajilta. Haastattelut
tapahtuivat sähköpostin välityksellä. Lähetin jokaiselle osallistujalle listan avoimia
kysymyksiä, joihin he saivat vastata kirjallisesti omin sanoin. Aineiston keräämisen
jälkeen se litteroitiin ja teemoiteltiin. Vastaus tutkimuskysymykseen rakentui tutkimuksessa
löydettyjen teemojen kautta.
Tutkimuksessa selvisi, että sarjisbloggaaminen ollessaan omaelämänkerrallista
toimintaa voi toimia osaltaan yksilön identiteettityön välineenä. Identiteetti on
vastaus kysymyksiin kuka olen? ja millaisena muut minut näkevät? Yksilö joutuu
pohtimaan näitä kysymyksiä omaelämänkerrallisessa työskentelyssä elämäntarinaa
muodostaessaan. Muodostaakseen elämäntarinan, on yksilöllä oltava kontakti
omaan sisäiseen maailmaansa. Tämä on myös sosiaalisen identiteettityön edellytys.
Identiteetti ei synny tyhjiössä, vaan on yhdistelmä yksilön henkilökohtaista
prosessia ja yhteisön kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Yhteisö toimii sekä rajoittajana,
että voimavarana. Se, millaisen kuvan itsestään halusi välittää vaikutti
siihen mitä kerrottiin ja miten se kerrottiin. Sarjisbloggaamisen avulla yksilö voi
myös pyrkiä kehittymään kohti ihanneminäänsä tavoitteenaan asiantuntijaidentiteetti.
Bloggaaminen toimi toisinaan myös terapeuttisena apuna ja identiteetin tukena.
Tutkielman tarjoamat tulokset tuovat näkyväksi sarjisbloggaamisen ja toivon mukaan
sarjakuvan yleensä, potentiaalin itseymmärryksen ja itsensä kehittämisen
apuvälineenä. The purpose of this thesis was to find out ways in which comic blogging could be
used as a tool for building one’s identity. The study is confined to 17 bloggers who
agreed to participate in this research. The aim of the study was to examine the
process of building one’s identity trough art, in this case from the perspective of
comic blogging.
This is a qualitative thesis and it’s data was gathered with semi-structured interview
of comic bloggers who were willing to participate on the research. Overall 17
bloggers took part and the interviews took place via e-mail. I sent a list of open
questions to each participant. The questions were formed so that they could answer
in their own words as freely as possible. The gathered data was then thematized
and analyzed in the light of found main themes. The answer to the main question
of the research was based on the themes found in the research data.
In the study, it was found that comic blogging being autobiographical by nature
could contribute to one’s identity building process. Identity is the answer to questions
such as who am I? and how do other people see me? Individuals have to consider
these issues in their autobiographical work as they are forming their life story.
To create a life story, an individual must be in contact with his own inner world.
This is also a prerequisite for social identity work. Identity is not formed in a vacuum
but with interaction with the society and other people. The community
works both as a limiter and an inspiration for bloggers. What kind of image of self
one wanted to display influenced what was told and how it was told. By comic
blogging, an individual could also try to develop one’s ideal self for example towards
professional expertees. Blogging sometimes also served as a therapeutic aid
and as a support for identity.
The results of this thesis serve as an overview for understanding comic blogging
and hopefully comics in general as an important resource or a tool for selfdeveloping
and building one’s understanding of self. Both are important aspects in
all education but not least in art education.
Tutkimus rajautuu 17 sarjisbloggaajaan, jotka suostuivat osallistumaan
tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli yksilön identiteettityön tarkastelu
taidetyöskentelyn, tässä tapauksessa sarjisbloggaamisen näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelun
keinoin tutkimukseen osallistuneilta sarjisbloggaajilta. Haastattelut
tapahtuivat sähköpostin välityksellä. Lähetin jokaiselle osallistujalle listan avoimia
kysymyksiä, joihin he saivat vastata kirjallisesti omin sanoin. Aineiston keräämisen
jälkeen se litteroitiin ja teemoiteltiin. Vastaus tutkimuskysymykseen rakentui tutkimuksessa
löydettyjen teemojen kautta.
Tutkimuksessa selvisi, että sarjisbloggaaminen ollessaan omaelämänkerrallista
toimintaa voi toimia osaltaan yksilön identiteettityön välineenä. Identiteetti on
vastaus kysymyksiin kuka olen? ja millaisena muut minut näkevät? Yksilö joutuu
pohtimaan näitä kysymyksiä omaelämänkerrallisessa työskentelyssä elämäntarinaa
muodostaessaan. Muodostaakseen elämäntarinan, on yksilöllä oltava kontakti
omaan sisäiseen maailmaansa. Tämä on myös sosiaalisen identiteettityön edellytys.
Identiteetti ei synny tyhjiössä, vaan on yhdistelmä yksilön henkilökohtaista
prosessia ja yhteisön kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Yhteisö toimii sekä rajoittajana,
että voimavarana. Se, millaisen kuvan itsestään halusi välittää vaikutti
siihen mitä kerrottiin ja miten se kerrottiin. Sarjisbloggaamisen avulla yksilö voi
myös pyrkiä kehittymään kohti ihanneminäänsä tavoitteenaan asiantuntijaidentiteetti.
Bloggaaminen toimi toisinaan myös terapeuttisena apuna ja identiteetin tukena.
Tutkielman tarjoamat tulokset tuovat näkyväksi sarjisbloggaamisen ja toivon mukaan
sarjakuvan yleensä, potentiaalin itseymmärryksen ja itsensä kehittämisen
apuvälineenä.
used as a tool for building one’s identity. The study is confined to 17 bloggers who
agreed to participate in this research. The aim of the study was to examine the
process of building one’s identity trough art, in this case from the perspective of
comic blogging.
This is a qualitative thesis and it’s data was gathered with semi-structured interview
of comic bloggers who were willing to participate on the research. Overall 17
bloggers took part and the interviews took place via e-mail. I sent a list of open
questions to each participant. The questions were formed so that they could answer
in their own words as freely as possible. The gathered data was then thematized
and analyzed in the light of found main themes. The answer to the main question
of the research was based on the themes found in the research data.
In the study, it was found that comic blogging being autobiographical by nature
could contribute to one’s identity building process. Identity is the answer to questions
such as who am I? and how do other people see me? Individuals have to consider
these issues in their autobiographical work as they are forming their life story.
To create a life story, an individual must be in contact with his own inner world.
This is also a prerequisite for social identity work. Identity is not formed in a vacuum
but with interaction with the society and other people. The community
works both as a limiter and an inspiration for bloggers. What kind of image of self
one wanted to display influenced what was told and how it was told. By comic
blogging, an individual could also try to develop one’s ideal self for example towards
professional expertees. Blogging sometimes also served as a therapeutic aid
and as a support for identity.
The results of this thesis serve as an overview for understanding comic blogging
and hopefully comics in general as an important resource or a tool for selfdeveloping
and building one’s understanding of self. Both are important aspects in
all education but not least in art education.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]