Kaksisuuntaista kotoutumista monialaisesti - Toimintatutkimus kulttuurienvälisen osaamisen edistämisestä yläkoulussa kuvataidekasvatuksen keinoin
Kinnunen, Timo Veikko (2017)
Kinnunen, Timo Veikko
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706091205
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee kulttuurienvälisen osaamisen edistämistä peruskoulussa
yhteisöllisen kuvataidekasvatuksen keinoin. Kasvanut maahanmuuttajien määrä on lisännyt
tarvetta kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämiseen ja kulttuurisen moninaisuuden
huomioimiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimus on osa laajempaa
tutkimushanketta, jonka tavoitteena on taiteen, kuvataidekasvatuksen ja sosiaalitieteiden
yhteistyöllä edistää kaksisuuntaista kotoutumista järjestämällä taidetyöpajoja
maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten nuorten sekaryhmille. Tutkimukseni tehtävä
nousee hankkeen tavoitteiden lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisesta
kulttuurisen osaamisen tavoitteesta.
Tutkimukseni on taideperustainen toimintatutkimus. Tutkimuksessani järjestin
taidetyöpajakokonaisuuksia peruskoulun 9. luokkalaisille kahdessa eri peruskoulussa.
Työpajoissa maahanmuuttajataustaiset ja kantasuomalaiset oppilaat harjoittelivat
kulttuurienvälistä vuorovaikutusta ja pohtivat eettisiä kysymyksiä sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden taidekasvatuksen (social justice art education) näkökulmasta.
Selvitän tutkimuksessani miten yhteisöllinen kuvataidekasvatus nykytaiteen keinoin edistää
kulttuurienvälistä osaamista perusopetuksessa ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia on
monikulttuurisen taidetoiminnan järjestämisessä monialaisena oppimiskokonaisuutena.
Tutkimukseni mukaan yhteisöllinen taidetoiminta toi esille eroavuuksia arvostuksissa, ja
erimielisyyksistä neuvottelu kirkasti kulttuurisen moninaisuuden näkökulmaa.
Kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen harjoittelu onnistui parhaiten
pienryhmissä. Kuvataiteen visuaaliset menetelmät mahdollistivat osallistumisen,
vuorovaikutuksen ja ilmaisun kielitaitoeroista huolimatta. Eri oppiaineiden välinen
integraatio ja opettajien välinen yhteistyö syvensivät oppimista ja kehittivät koulun
toimintakulttuuria, vaikka toiminnan järjestäminen oli haastavaa ainejakoisessa
lukujärjestyksessä. Kuvataiteen ja kirjallisen ilmaisun yhdistäminen eettiseen pohdintaan
tarjosi vaihtoehtoisia oppimisen ja ilmaisun tapoja sekä onnistumisen kokemuksia.
Monialaisessa toiminnassa nykytaide toimi sekä oppimisen välineenä, että oppimisen
kohteena. This study discusses enhancing intercultural competence in basic school with
community-based art education. Increased number of immigrants has increased the need
for bidirectional acculturation activities and understanding the cultural diversity in Finnish
society. The study is the part of the larger research program, which combines art, art
education and social sciences to enhance bidirectional acculturation by organizing art
workshops for mixed youth groups of immigrants and rooted Finns. The purpose of my study
comes from the objectives of the transversal cultural competence in the national core
curriculum for basic education, in addition of the objectives of the program.
My study is art based action research. In the study, I organized art workshops for 9th grade
students in two basic education schools. In the workshops immigrant and non-immigrant
students practiced intercultural communication and studied ethical questions with the
means of social justice art education. I investigate in my thesis, how community-based art
education utilizes contemporary art for enhancing intercultural competence in basic
education and what challenges and possibilities includes in organizing multi-cultural art
activities with integrative teaching approach.
Based on my study, community-based art revealed differences in values and negotiating
conflicts enlightened cultural diversity. Practicing intercultural communication and
encounter worked best in small groups. Visual art methods enabled participation,
communication and expression despite differences in the language skills. Integrative
teaching approach and co-operation between teachers deepened learning and developed
school culture, even though organizing the workshops was challenging in subject-based
school timetable. Combining visual and written expression with ethical thinking offered
alternative ways of learning and expression, as well as successful experiences. In integrative
approach, contemporary art worked both as a way of learning and a focus of learning.
yhteisöllisen kuvataidekasvatuksen keinoin. Kasvanut maahanmuuttajien määrä on lisännyt
tarvetta kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämiseen ja kulttuurisen moninaisuuden
huomioimiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimus on osa laajempaa
tutkimushanketta, jonka tavoitteena on taiteen, kuvataidekasvatuksen ja sosiaalitieteiden
yhteistyöllä edistää kaksisuuntaista kotoutumista järjestämällä taidetyöpajoja
maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten nuorten sekaryhmille. Tutkimukseni tehtävä
nousee hankkeen tavoitteiden lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisesta
kulttuurisen osaamisen tavoitteesta.
Tutkimukseni on taideperustainen toimintatutkimus. Tutkimuksessani järjestin
taidetyöpajakokonaisuuksia peruskoulun 9. luokkalaisille kahdessa eri peruskoulussa.
Työpajoissa maahanmuuttajataustaiset ja kantasuomalaiset oppilaat harjoittelivat
kulttuurienvälistä vuorovaikutusta ja pohtivat eettisiä kysymyksiä sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden taidekasvatuksen (social justice art education) näkökulmasta.
Selvitän tutkimuksessani miten yhteisöllinen kuvataidekasvatus nykytaiteen keinoin edistää
kulttuurienvälistä osaamista perusopetuksessa ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia on
monikulttuurisen taidetoiminnan järjestämisessä monialaisena oppimiskokonaisuutena.
Tutkimukseni mukaan yhteisöllinen taidetoiminta toi esille eroavuuksia arvostuksissa, ja
erimielisyyksistä neuvottelu kirkasti kulttuurisen moninaisuuden näkökulmaa.
Kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen harjoittelu onnistui parhaiten
pienryhmissä. Kuvataiteen visuaaliset menetelmät mahdollistivat osallistumisen,
vuorovaikutuksen ja ilmaisun kielitaitoeroista huolimatta. Eri oppiaineiden välinen
integraatio ja opettajien välinen yhteistyö syvensivät oppimista ja kehittivät koulun
toimintakulttuuria, vaikka toiminnan järjestäminen oli haastavaa ainejakoisessa
lukujärjestyksessä. Kuvataiteen ja kirjallisen ilmaisun yhdistäminen eettiseen pohdintaan
tarjosi vaihtoehtoisia oppimisen ja ilmaisun tapoja sekä onnistumisen kokemuksia.
Monialaisessa toiminnassa nykytaide toimi sekä oppimisen välineenä, että oppimisen
kohteena.
community-based art education. Increased number of immigrants has increased the need
for bidirectional acculturation activities and understanding the cultural diversity in Finnish
society. The study is the part of the larger research program, which combines art, art
education and social sciences to enhance bidirectional acculturation by organizing art
workshops for mixed youth groups of immigrants and rooted Finns. The purpose of my study
comes from the objectives of the transversal cultural competence in the national core
curriculum for basic education, in addition of the objectives of the program.
My study is art based action research. In the study, I organized art workshops for 9th grade
students in two basic education schools. In the workshops immigrant and non-immigrant
students practiced intercultural communication and studied ethical questions with the
means of social justice art education. I investigate in my thesis, how community-based art
education utilizes contemporary art for enhancing intercultural competence in basic
education and what challenges and possibilities includes in organizing multi-cultural art
activities with integrative teaching approach.
Based on my study, community-based art revealed differences in values and negotiating
conflicts enlightened cultural diversity. Practicing intercultural communication and
encounter worked best in small groups. Visual art methods enabled participation,
communication and expression despite differences in the language skills. Integrative
teaching approach and co-operation between teachers deepened learning and developed
school culture, even though organizing the workshops was challenging in subject-based
school timetable. Combining visual and written expression with ethical thinking offered
alternative ways of learning and expression, as well as successful experiences. In integrative
approach, contemporary art worked both as a way of learning and a focus of learning.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]