KAAOKSESTA KOSMOKSEEN eli päätöksenteko kuvataiteilijan liikeidean muotoilussa
Erkkilä, Janne (2017)
Lataukset:
Erkkilä, Janne
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706131210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706131210
Tiivistelmä
Tutkielmani koostuu taiteellisesta produktiosta ja tieteellisestä tutkimuksesta.
Taiteellisen produktion lähtökohtana oli suunnitella itselleni muotoilullisin menetelmin
liikeidea, joka mahdollistaa sekä vapaan kuvataiteellisen toiminnan että riittävän
toimeentulon hankkimisen. Tieteellisen tutkimukseni tavoitteena oli saada selville,
miten tässä sooloprojektissa, jossa minulla oli kaksoisrooli muotoilijana ja muotoilun
asiakkaana, prosessi toteutui siinä syntyneiden päätösten ja edellämainitun
kaksoisroolin näkökulmasta. Tämän tiedon saavuttamiseksi määrittelin seuraavat kolme
tutkimuskysymystä. Millaisia päätöksiä muotoiluprosessissa syntyi? Mitkä tekijät
vaikuttivat noihin päätöksiin? Miten taiteilijuuden ja muotoilijuuden välinen roolijako
jäsentyi?
Tämä oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonani tutkimuksessa oli muotoiluprosessin
aikana kirjoittamani päiväkirja. Koodasin sen poimien sieltä kaksikymmentäneljä
päätöstä ja näiden kuusitoista ominaisuutta. Tämän jälkeen analysoin aineistoa
tyyppianalyysillä. Muodostin päätöksistä ominaisuuksiensa samankaltaisuuksien
mukaan neljä ideaalityyppiä käyttäen tulkintani tietopohjana alan kirjallisuutta ja
teollisen muotoilun koulutukseni tuomaa alan perustietoutta.
Päätösten neljä ideaalityyppiä olivat muotoilun menetelmiin pohjautuvat
prosessipäätökset, tietopohjaiset sisältöpäätökset, tunnepohjaiset päätökset ja
viestintäpäätökset. Ensimmäisen tyypin päätöksille oli tyypillistä, että niiten
perusteluina oli aineistossa muotoilun vakiintuneet käytänteet. Toisen tyypin päätöksiä
ohjaili käyttäjätutkimus ja muu taustojen kartoitus. Tunnepohjaiset päätökset syntyivät
prosessin aikana ilmenneiden tunteiden pohjalta. Viestintäpäätösten vaikuttimina oli
visuaaliseen tyyliin ja viestin välittymiseen liittyneet pohdinnat. Muotoiljan ja taiteilijan
roolit muotoiluprosessissa jäsentyivät siten, että taiteilijalle määrittyi asiakkaan rooli ja
muotoilijan tehtävänä oli jäsentää asiakkaan tarpeet suunnitteluajureiksi.
Suunnitteluajurit toimivat sen jälkeen muotoilijan työkaluina ideoita arvioitaessa ja
päätöksiä tehtäessä. This thesis comprises na artistic production and a theoretical study. The aim of the
artistic production was to use designerly methods to crystallize a business idea that
would enable me to work as a visual artist and make ends meet. The theoretical study
aimed at ascertaining the mechanism behind decision made during this solo design
process, in which I had a double role as both the designer and the customer. To attain
this knowledge I specified my research questions as follows. What type of decision
were made during the design process? Which factors impacted those decisions? How
was the role division between the artist and the designer structured?
This was a qualitative case study. Data of the study consisted of a diary that I wrote
during the design process. I decodes the diary picking out twenty-four decisions and
their sixteen qualities. After this, I used the type method to analyse the data. I
constructed four ideal types of decisions based on their qualities utilizing literature and
the basic knowledge of the study field as the knowledge basis for my interpretation.
Those four ideal types of decisions were design-methodology-based process decisions,
knowledge-based content decisions, feeling-based decisions, and communication
decisions. Well established designerly practises were the typical grounds for the
decisions of the fist type. Second type decisions were guided by user research and other
backround survey. Feeling-based decisions derived from feelings that manifested during
the design process. Communication decisions were influenced by ponderings
concerning visual style and the madiatory qualities of the message. Roles between the
artist and the designer were established so that the artist assumed the role of a customer
and the role of the designer was then to analyze the customer's need and code them into
design drivers. When valuating ideas and making decisions, the design drivers were
then used as valuation tools by the designer.
Taiteellisen produktion lähtökohtana oli suunnitella itselleni muotoilullisin menetelmin
liikeidea, joka mahdollistaa sekä vapaan kuvataiteellisen toiminnan että riittävän
toimeentulon hankkimisen. Tieteellisen tutkimukseni tavoitteena oli saada selville,
miten tässä sooloprojektissa, jossa minulla oli kaksoisrooli muotoilijana ja muotoilun
asiakkaana, prosessi toteutui siinä syntyneiden päätösten ja edellämainitun
kaksoisroolin näkökulmasta. Tämän tiedon saavuttamiseksi määrittelin seuraavat kolme
tutkimuskysymystä. Millaisia päätöksiä muotoiluprosessissa syntyi? Mitkä tekijät
vaikuttivat noihin päätöksiin? Miten taiteilijuuden ja muotoilijuuden välinen roolijako
jäsentyi?
Tämä oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonani tutkimuksessa oli muotoiluprosessin
aikana kirjoittamani päiväkirja. Koodasin sen poimien sieltä kaksikymmentäneljä
päätöstä ja näiden kuusitoista ominaisuutta. Tämän jälkeen analysoin aineistoa
tyyppianalyysillä. Muodostin päätöksistä ominaisuuksiensa samankaltaisuuksien
mukaan neljä ideaalityyppiä käyttäen tulkintani tietopohjana alan kirjallisuutta ja
teollisen muotoilun koulutukseni tuomaa alan perustietoutta.
Päätösten neljä ideaalityyppiä olivat muotoilun menetelmiin pohjautuvat
prosessipäätökset, tietopohjaiset sisältöpäätökset, tunnepohjaiset päätökset ja
viestintäpäätökset. Ensimmäisen tyypin päätöksille oli tyypillistä, että niiten
perusteluina oli aineistossa muotoilun vakiintuneet käytänteet. Toisen tyypin päätöksiä
ohjaili käyttäjätutkimus ja muu taustojen kartoitus. Tunnepohjaiset päätökset syntyivät
prosessin aikana ilmenneiden tunteiden pohjalta. Viestintäpäätösten vaikuttimina oli
visuaaliseen tyyliin ja viestin välittymiseen liittyneet pohdinnat. Muotoiljan ja taiteilijan
roolit muotoiluprosessissa jäsentyivät siten, että taiteilijalle määrittyi asiakkaan rooli ja
muotoilijan tehtävänä oli jäsentää asiakkaan tarpeet suunnitteluajureiksi.
Suunnitteluajurit toimivat sen jälkeen muotoilijan työkaluina ideoita arvioitaessa ja
päätöksiä tehtäessä.
artistic production was to use designerly methods to crystallize a business idea that
would enable me to work as a visual artist and make ends meet. The theoretical study
aimed at ascertaining the mechanism behind decision made during this solo design
process, in which I had a double role as both the designer and the customer. To attain
this knowledge I specified my research questions as follows. What type of decision
were made during the design process? Which factors impacted those decisions? How
was the role division between the artist and the designer structured?
This was a qualitative case study. Data of the study consisted of a diary that I wrote
during the design process. I decodes the diary picking out twenty-four decisions and
their sixteen qualities. After this, I used the type method to analyse the data. I
constructed four ideal types of decisions based on their qualities utilizing literature and
the basic knowledge of the study field as the knowledge basis for my interpretation.
Those four ideal types of decisions were design-methodology-based process decisions,
knowledge-based content decisions, feeling-based decisions, and communication
decisions. Well established designerly practises were the typical grounds for the
decisions of the fist type. Second type decisions were guided by user research and other
backround survey. Feeling-based decisions derived from feelings that manifested during
the design process. Communication decisions were influenced by ponderings
concerning visual style and the madiatory qualities of the message. Roles between the
artist and the designer were established so that the artist assumed the role of a customer
and the role of the designer was then to analyze the customer's need and code them into
design drivers. When valuating ideas and making decisions, the design drivers were
then used as valuation tools by the designer.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]