”Me kaikkihan olemme visuaalisesti suuntautuneita ihmisiä” - Tutkimus kuva- taidekasvatuksen opiskelijoiden aistikanavamieltymyksistä
Kuosmanen, Mikko (2017)
Kuosmanen, Mikko
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706131211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706131211
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani pyrin muodostamaan alustavan ymmärryksen kuvataidekasvatuk-sen opiskelijoiden havaintokanavamieltymyksistä ja heidän käsityksistään kuvataidekasva-tuksen opetusohjelman sisällöstä. Tutkimuskysymykseni ovat; 1. Mitkä ovat kuvataidekas-vatuksen opiskelijoiden pääasiallisia havaintokanavia ja eroavatko nämä tavallisesta ja-kaumasta? 2. Miten havaintokanavat näkyvät heidän oppimisessaan ja miten he ajattelevat havaintokanavien vaikuttavan oppimiseensa? ja 3. Minkälaiselle opiskelijalle he näkevät ku-vataidekasvatuksen opetusohjelman sopivan parhaiten?
Tutkimukseni on fenomenologinen tapaustutkimus, jonka aineiston keräämiseen käytin puo-listrukturoitua kysymyslomaketta, joka koostui kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa kartoitettiin yleisiä käsityksiä kuvataidekasvatuksen opetusohjelmasta, omasta opetuksesta ja oppimisesta. Tämän jälkeen seurasi havaintokanavatesti, jonka jälkeinen kolmas osio jossa oli havaintokanavatestin sisältöä ja aiempien kysymysten vastauksia reflektoivia kysy-myksiä. Käyttämäni analyysi menetelmä oli sisällön analyysi.
Tutkimukseen osallistui 10 opiskelijaa joista viisi oli visuaaliskinesteettisiä oppijoita. Lo-puista viidestä yksi oli pääasiallisesti visuaalinen oppija, kaksi muuta oli kinesteettisvisuaa-lisia oppijoita ja kaksi jäljelle jäävää opiskelijaa olivat auditiiviskinesteettiä oppijoita. Jako oli poikkeava tavallisesti väestössä pääasiallisten havaintokanavien kohdalla ilmenevästä 1/3 jaosta. Muodostuneilla ryhmillä oli ryhmäkohtaisia tyyppipiirteitä, miten havaintokana-vamieltymykset ilmenivät heidän oppimisessaan ja vastaajat tunnistivat yleisesti näitä piir-teitä itsessään, mutta henkilökohtaisia eroja myös ilmeni. Kuvataidekasvatuksen opetusoh-jelman tutkimushenkilöt näkivät parhaiten soveltuvan auditiiviselle ja reflektoivalle oppi-jalle, sillä opiskelu koettiin luento- ja lukemispainotteiseksi. Toisaalta taideopinnot koettiin samalla aktiivisiksi ja mielenkiintoisiksi. In my pro gradu thesis I set out to achieve a preliminary understanding on the perceptual preferences and strengths of art education students and their views on the contents of the degree programme. My research questions were, 1. What are the perceptual preferences of art education students and do these correlate to the norm? 2. How do the perceptual prefer-ences manifest in their learning and do the students themselves see these modalities to have an impact on their learning? and 3. To which kind of a learner they see the degree pro-gramme to be the best fit?
The pro gradu thesis is a phenomenographical case study that was conducted with a semi-structured questionnaire. The The questionnaire consisted of three segments, of which the first was introductory questions regarding the degree programme and the learning and teaching habits of the participants. The second part contained a perceptual preference test and lastly the third part consisted of reflective questions regarding the participants’ an-swers in the previous sections of the questionnaire.
Ten students took part in the study. According to the study for five of these students visual-kinesthetic was their strongest combination of modalities when taking in new information. In addition there were two kinesthetic-visual learners and two with an auditory-kinesthetic preference. There was also one participant whose perceptual preference was wholly visual. The perceptual preferences of the students partaking in the study didn’t align to normalized notions of perceptual preferences in the population and they were far more commonly vis-ual than expected. The students expressed characteristics which aligned to their perceptual preferences and in most cases the students recognized these features in themselves. Ac-cording to the participants the degree programme of Art Education was best suited for an auditory and reflective learner since the education was perceived to rely heavily on lectures and reading. On the other hand and somewhat contradictory the art studies in the pro-gramme were conceived to be active and interesting.
Tutkimukseni on fenomenologinen tapaustutkimus, jonka aineiston keräämiseen käytin puo-listrukturoitua kysymyslomaketta, joka koostui kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa kartoitettiin yleisiä käsityksiä kuvataidekasvatuksen opetusohjelmasta, omasta opetuksesta ja oppimisesta. Tämän jälkeen seurasi havaintokanavatesti, jonka jälkeinen kolmas osio jossa oli havaintokanavatestin sisältöä ja aiempien kysymysten vastauksia reflektoivia kysy-myksiä. Käyttämäni analyysi menetelmä oli sisällön analyysi.
Tutkimukseen osallistui 10 opiskelijaa joista viisi oli visuaaliskinesteettisiä oppijoita. Lo-puista viidestä yksi oli pääasiallisesti visuaalinen oppija, kaksi muuta oli kinesteettisvisuaa-lisia oppijoita ja kaksi jäljelle jäävää opiskelijaa olivat auditiiviskinesteettiä oppijoita. Jako oli poikkeava tavallisesti väestössä pääasiallisten havaintokanavien kohdalla ilmenevästä 1/3 jaosta. Muodostuneilla ryhmillä oli ryhmäkohtaisia tyyppipiirteitä, miten havaintokana-vamieltymykset ilmenivät heidän oppimisessaan ja vastaajat tunnistivat yleisesti näitä piir-teitä itsessään, mutta henkilökohtaisia eroja myös ilmeni. Kuvataidekasvatuksen opetusoh-jelman tutkimushenkilöt näkivät parhaiten soveltuvan auditiiviselle ja reflektoivalle oppi-jalle, sillä opiskelu koettiin luento- ja lukemispainotteiseksi. Toisaalta taideopinnot koettiin samalla aktiivisiksi ja mielenkiintoisiksi.
The pro gradu thesis is a phenomenographical case study that was conducted with a semi-structured questionnaire. The The questionnaire consisted of three segments, of which the first was introductory questions regarding the degree programme and the learning and teaching habits of the participants. The second part contained a perceptual preference test and lastly the third part consisted of reflective questions regarding the participants’ an-swers in the previous sections of the questionnaire.
Ten students took part in the study. According to the study for five of these students visual-kinesthetic was their strongest combination of modalities when taking in new information. In addition there were two kinesthetic-visual learners and two with an auditory-kinesthetic preference. There was also one participant whose perceptual preference was wholly visual. The perceptual preferences of the students partaking in the study didn’t align to normalized notions of perceptual preferences in the population and they were far more commonly vis-ual than expected. The students expressed characteristics which aligned to their perceptual preferences and in most cases the students recognized these features in themselves. Ac-cording to the participants the degree programme of Art Education was best suited for an auditory and reflective learner since the education was perceived to rely heavily on lectures and reading. On the other hand and somewhat contradictory the art studies in the pro-gramme were conceived to be active and interesting.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]