Strategiatyö urheiluorganisaatiossa : ”Se tuote vaan sattuu olemaan jalkapallo”
Miettinen, Jori (2017)
Miettinen, Jori
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706161224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706161224
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee strategiatyötä urheiluorganisaation johtamisessa ja sen tavoitteena on selvittää miten strategiatyötä tehdään Rovaniemen Palloseurassa. Urheiluliiketoiminta on tuntemattomampi aihe, jonka tutkimuksesta suurin osa on suuntautunut markkinointiin tai talouteen. Tämä tutkimus edustaa strategia käytäntönä -tutkimussuuntausta, jossa etusijalle asettuvat käytännöt, toiminnot ja toimijat. Strategia käytäntönä -tutkimuksen puitteissa ei ole juurikaan käsitelty urheiluorganisaatioiden strategiatyötä, johon tämä tutkimus keskittyy. Aineisto on kerätty kvalitatiivisin keinoin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä sähköpostihaastatteluilla ja havainnoinnilla. Aineistolähtöinen analyysi on toteutettu teoriasidonnaisena sisällönanalyysinä.
Strateginen suunnittelu koettiin identtisenä prosessina perinteisen liiketoiminnan kanssa. Viime vuosina strategiatyö on ollut enemmän nykyisen päivitystä kuin uuden luomista. RoPS:n strategian ydinajatuksena pidetään laadukasta junioritoimintaa, jota määrittää Visio 2025. Niin strategiatyötä kuin operatiivistakin toimintaa pyritään RoPS:ssa parantamaan aktiivisella seurannalla, jossa kehityksenä näkyy johtokunnan roolin muutos. Viestinnän kehityksen tulisi näkyä sisäisesti toiminnan tehostumisena ja ulkoisesti tapahtumien parempana laatuna. Talouskysymykset ovat myös RoPS:n toiminnan keskiössä, mihin on pyritty vastaamaan kurinalaisemmalla taloudenhoidolla. Keskeisimpiä haasteita on vapaaehtoisten johtaminen, mikä on todella tärkeää heidän ollessa seuran tärkein voimavara.
Merkittävä haaste seuran toiminnassa on avainhenkilöiden ajanpuute, jonka vuoksi suunnittelu ja seuranta eivät ole toivotulla tasolla. Vapaaehtoisten rekrytointiin on panostettava ja heidän sitoutumistaan onnistuttava lisäämään. Toiminnan kehittämiseen kaivataan uutta näkökulmaa, johon potentiaalisena keinona nähtiin eri sidosryhmien osallistaminen strategiaprosessiin. Tässä tulisi noudattaa dialogisen strategiatyön käytäntöjä, jolloin nykytoiminnassa näkyvä perinteinen strategia-ajattelu jäisi taka-alalle. Muita strategiatyön haasteita RoPS:ssa esiintyy viestinnässä, jonka koettiin parantuneen niin sisäisesti kuin ulospäinkin, mutta siitä huolimatta kehityksen on jatkuttava. Myynti ja markkinointi ovat tärkeitä kehityskohteita, sillä kestävän toiminnan turvaamiseksi ja kehittämiseksi on saatava lisätuloja.
Strateginen suunnittelu koettiin identtisenä prosessina perinteisen liiketoiminnan kanssa. Viime vuosina strategiatyö on ollut enemmän nykyisen päivitystä kuin uuden luomista. RoPS:n strategian ydinajatuksena pidetään laadukasta junioritoimintaa, jota määrittää Visio 2025. Niin strategiatyötä kuin operatiivistakin toimintaa pyritään RoPS:ssa parantamaan aktiivisella seurannalla, jossa kehityksenä näkyy johtokunnan roolin muutos. Viestinnän kehityksen tulisi näkyä sisäisesti toiminnan tehostumisena ja ulkoisesti tapahtumien parempana laatuna. Talouskysymykset ovat myös RoPS:n toiminnan keskiössä, mihin on pyritty vastaamaan kurinalaisemmalla taloudenhoidolla. Keskeisimpiä haasteita on vapaaehtoisten johtaminen, mikä on todella tärkeää heidän ollessa seuran tärkein voimavara.
Merkittävä haaste seuran toiminnassa on avainhenkilöiden ajanpuute, jonka vuoksi suunnittelu ja seuranta eivät ole toivotulla tasolla. Vapaaehtoisten rekrytointiin on panostettava ja heidän sitoutumistaan onnistuttava lisäämään. Toiminnan kehittämiseen kaivataan uutta näkökulmaa, johon potentiaalisena keinona nähtiin eri sidosryhmien osallistaminen strategiaprosessiin. Tässä tulisi noudattaa dialogisen strategiatyön käytäntöjä, jolloin nykytoiminnassa näkyvä perinteinen strategia-ajattelu jäisi taka-alalle. Muita strategiatyön haasteita RoPS:ssa esiintyy viestinnässä, jonka koettiin parantuneen niin sisäisesti kuin ulospäinkin, mutta siitä huolimatta kehityksen on jatkuttava. Myynti ja markkinointi ovat tärkeitä kehityskohteita, sillä kestävän toiminnan turvaamiseksi ja kehittämiseksi on saatava lisätuloja.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]