Diskurssianalyysi yhteiskuntavastuun ja organisaatiokulttuurin suhteesta
Aarnio, Paavo (2017)
Aarnio, Paavo
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706191231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706191231
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuuta voi luonnehtia ristiriitaiseksi käsitteeksi. Akateemisessa maailmassa siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä, ja sen institutionalisoitumisen myötä yritykset ovat ottaneet sen osaksi liiketoimintaansa. Siltikään yhteiskuntavastuun käsitteelle ei ole yhtä universaalia määritelmää, vaan se saa kontekstista riippuen erilaisia merkityksiä. Yhteiskuntavastuun kognitiivinen ja käytännöllinen toiminta tapahtuu organisaatiossa, ja organisaatiot ovat kulttuureita. Organisaatiokulttuuri määrittelee säännöt, joiden mukaan organisaatiossa tulee ajatella, tuntea ja toimia. Yhteiskuntavastuustakin puhuminen on siis organisaatiokulttuurillista toimintaa.
Kontribuoin kohdeilmiötä koskevaan keskusteluun tutkimalla yksityiskohtaisesti ja relativistisesti yhteiskuntavastuuta, jota useimmiten tarkastellaan instrumentaalisesti yrityksen intressien kautta. Valtavirran tutkimuksesta poiketen näkökulmani on yhteiskunnallinen. Yritysten kulttuurillisesti muotoutuneet tavat antaa merkityksiä yhteiskuntavastuulle koskettavat meitä kaikkia, koska yritykset ovat osa yhteiskuntaa. Haluan case-esimerkin avulla avata lukijalle syvällisesti yhteiskuntavastuun merkityksellistämistä, ja sen suhdetta yrityksen kulttuuriin.
Tutkin yhteiskuntavastuun ja organisaatiokulttuurin välistä suhdetta suomalaisessa kansainvälisesti toimivassa puuteollisuusalan yrityksessä, jota nimitän Yritys A:ksi. Tein Yritys A:ssa viisi haastattelua, ja tarkastelin haastatteluita diskurssianalyysin periaattein. Tutkimus- ja analyysimetodit perustuvat tieteenfilosofiseen viitekehykseeni, eli postmodernismiin. Suuntasin tutkimukseni siis kielenkäyttöön, joka on aina tulkinnallista ja kulttuurillisesti värittynyttä. Kielenkäyttö tuottaa ja uudentaa sosiaalista todellisuutta. Diskursseja analysoimalla minulle selvisi, että organisaatiokulttuuria tuotettiin puhumalla arjen käytännöistä korostaen tehokkuutta, avoimuutta ja luottamusta. Yhteiskuntavastuu sai sen sijaan puheessa merkityksiä liittyen yrityksen tuotteisiin, sidosryhmien vaatimuksiin, moraaliin ja tulevaisuuden näkymiin. Minulle selvisi myös, että organisaatiokulttuuri oli diskurssien kautta läsnä yhteiskuntavastuusta puhuttaessa ja yhteiskuntavastuun diskurssit vastavuoroisesti laajensivat ja uudistivat organisaatiokulttuurin diskursseja. Käyn yksityiskohtaisesti läpi tätä yhteiskuntavastuun ja organisaatiokulttuurin välistä dialektista suhdetta.
Kontribuoin kohdeilmiötä koskevaan keskusteluun tutkimalla yksityiskohtaisesti ja relativistisesti yhteiskuntavastuuta, jota useimmiten tarkastellaan instrumentaalisesti yrityksen intressien kautta. Valtavirran tutkimuksesta poiketen näkökulmani on yhteiskunnallinen. Yritysten kulttuurillisesti muotoutuneet tavat antaa merkityksiä yhteiskuntavastuulle koskettavat meitä kaikkia, koska yritykset ovat osa yhteiskuntaa. Haluan case-esimerkin avulla avata lukijalle syvällisesti yhteiskuntavastuun merkityksellistämistä, ja sen suhdetta yrityksen kulttuuriin.
Tutkin yhteiskuntavastuun ja organisaatiokulttuurin välistä suhdetta suomalaisessa kansainvälisesti toimivassa puuteollisuusalan yrityksessä, jota nimitän Yritys A:ksi. Tein Yritys A:ssa viisi haastattelua, ja tarkastelin haastatteluita diskurssianalyysin periaattein. Tutkimus- ja analyysimetodit perustuvat tieteenfilosofiseen viitekehykseeni, eli postmodernismiin. Suuntasin tutkimukseni siis kielenkäyttöön, joka on aina tulkinnallista ja kulttuurillisesti värittynyttä. Kielenkäyttö tuottaa ja uudentaa sosiaalista todellisuutta. Diskursseja analysoimalla minulle selvisi, että organisaatiokulttuuria tuotettiin puhumalla arjen käytännöistä korostaen tehokkuutta, avoimuutta ja luottamusta. Yhteiskuntavastuu sai sen sijaan puheessa merkityksiä liittyen yrityksen tuotteisiin, sidosryhmien vaatimuksiin, moraaliin ja tulevaisuuden näkymiin. Minulle selvisi myös, että organisaatiokulttuuri oli diskurssien kautta läsnä yhteiskuntavastuusta puhuttaessa ja yhteiskuntavastuun diskurssit vastavuoroisesti laajensivat ja uudistivat organisaatiokulttuurin diskursseja. Käyn yksityiskohtaisesti läpi tätä yhteiskuntavastuun ja organisaatiokulttuurin välistä dialektista suhdetta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]