Vanhempien käsityksiä opetussuunnitelmauudistuksesta
Karling -Eskelinen, Sonja (2017)
Karling -Eskelinen, Sonja
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261238
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani, millaisia käsityksiä vanhemmilla on opetussuunni-telmauudistuksesta. Tutkimusaineistona oli kahdeksan viestiketjua Vauva -leh-den keskustelupalstalla. Tutkimukseni aineisto kerättiin syksyn 2016 aikana ja analysoitiin Grounded Theory -menetelmällä. Analysoinnin lopussa minulla oli kolme ydinkategoriaa, jonka perusteella muodostin tutkimuksen keskeisen sano-man: vanhemmat suhtautuivat uuteen opetussuunnitelmaan kriittisesti.
Opetussuunnitelmauudistuksesta keskustellessaan vanhemmat keskustelevat paitsi opetussuunnitelmasta tavoiteasiakirjana myös siitä, miten se näkyy koulun toimintana ja käytänteinä, sekä miten opetussuunnitelma liittyy omaan arkeen ja ympäröivään yhteiskuntaan.
Opetussuunnitelmauudistuksesta keskustellessaan vanhemmat keskustelevat paitsi opetussuunnitelmasta tavoiteasiakirjana myös siitä, miten se näkyy koulun toimintana ja käytänteinä, sekä miten opetussuunnitelma liittyy omaan arkeen ja ympäröivään yhteiskuntaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]