”Tässä me opitaan myös samalla englantia” English Language School ja sen yhteys sisäiseen motivaatioon vieraan kielen oppimisessa CLIL- esikoululuokalla
Näsi, Milja (2017)
Näsi, Milja
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261246
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää mikä yhteys English Language School -digitaalisella oppimispelillä ja siihen liittyvillä sosiaalisilla, opettajan ohjaamilla leikkihetkillä on esikouluikäisen lapsen sisäiseen motivaatioon vieraan kielen oppimisessa. Käytin ELS -oppimisympäristöä Content and Language Integrated Learning kielirikasteista opetustapaa (CLIL) soveltavan esikoululuokan kanssa.
Tutkimukseni on etnografista tapaustutkimusta. Keräsin empiirisen aineiston kirjoittaen havaintomuistiinpanoja sekä tutkimuspäiväkirjaa ja seuraamalla kahdenkymmenen lapsen päivittäiset pelihetket sekä viikottaiset leikkituokiot. Lisäksi haastattelin kuutta lasta. Toimin tutkivana opettajana esikoululuokassa tietyn tapauksen toteuttamisen ajan, osana sen arjen kulttuuria.
English Language School lisäsi lasten sisäistä motivaatiota vieraan kielen harjoitteluun. Digitaalinen sovellus koettiin ennen kaikkea kivana pelinä, minkä ääressä oli mieluista touhuta. Pelin lisäksi leikkituokiot vahvistivat lasten osaamisen tunnetta kun tuttuja vieraskielisiä sanoja käytettiin yhdessä turvallisessa ympäristössä. Olennaisiksi tekijöiksi lasten motivoinnissa ELS -oppimisympäristön kohdalla osoittautuivat heidän pätevyyden ja itsenäisyyden tunteiden vahvistaminen sekä ohjaavan aikuisen positiivinen asenne toimintaa kohtaan.
Tutkimukseni on etnografista tapaustutkimusta. Keräsin empiirisen aineiston kirjoittaen havaintomuistiinpanoja sekä tutkimuspäiväkirjaa ja seuraamalla kahdenkymmenen lapsen päivittäiset pelihetket sekä viikottaiset leikkituokiot. Lisäksi haastattelin kuutta lasta. Toimin tutkivana opettajana esikoululuokassa tietyn tapauksen toteuttamisen ajan, osana sen arjen kulttuuria.
English Language School lisäsi lasten sisäistä motivaatiota vieraan kielen harjoitteluun. Digitaalinen sovellus koettiin ennen kaikkea kivana pelinä, minkä ääressä oli mieluista touhuta. Pelin lisäksi leikkituokiot vahvistivat lasten osaamisen tunnetta kun tuttuja vieraskielisiä sanoja käytettiin yhdessä turvallisessa ympäristössä. Olennaisiksi tekijöiksi lasten motivoinnissa ELS -oppimisympäristön kohdalla osoittautuivat heidän pätevyyden ja itsenäisyyden tunteiden vahvistaminen sekä ohjaavan aikuisen positiivinen asenne toimintaa kohtaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]