Matkailun vieraanvaraisuuden sukupuoliroolit suomalaisessa media-aineistossa : kriittistä lähilukua
Harjula, Päivi (2017)
Harjula, Päivi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706271258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706271258
Tiivistelmä
Vieraanvaraisuutta on ollut yhtä kauan kuin ihmisten välillä on ollut vuorovaikutusta. Vieraanvaraisuudelle on vuosien saatossa muodostunut monenlaisia yhteiskunnallisia, poliittisia ja eettisiä merkityksiä. Kaiken ytimenä on kuitenkin säilynyt isännän ja vieraan välinen suhde. Oli sitten kyseessä koti tai matkailualanyritys, niin vieraanvaraisuuden avulla vieraalle kerrotaan ja osoitetaan erilaisin tuntein ja teoin, että hän on tervetullut. Vieraanvaraisuuden avulla voidaan vaikuttaa matkailijan viihtymiseen ja siihen, millaisia kokemuksia matkailija saa vierailustaan. Parhaimmillaan vieraanvaraisuus on toisesta huolehtimista ja toisen kunnioittamista. Matkailualalla vieraanvaraisuutta on tutkittu paljon eri näkökulmista. Emännän ja isännän roolien vaikutusta vieraanvaraisuuteen on tutkittu lähinnä yleisellä tasolla isännän ja vieraan välisenä suhteena. Sen sijaan vieraanvaraisuuden sukupuoliroolit ovat jääneet vähemmälle huomiolle ja lisätutkimukselle on tarvetta.
Tutkimukseni tavoitteena on lisätä tietoa matkailun vieraanvaraisuuteen liittyvistä emännän ja isännän rooleista. Tutkimuskohteenani on matkailualan yrittäjäpariskuntien isäntäemäntäsuhde. Tieteellisenä tavoitteenani on tutkia matkailun vieraanvaraisuuden sukupuolirooleja emäntäisäntäsuhteen avulla. Tämä tapahtuu tarkastelemalla vieraanvaraisuutta esittäviä mediadiskursseja matkailualan yrittäjäpariskunnista kertovien media-aineistojen avulla. Tarkoituksenani on tutkia millä tavalla emäntä ja isäntä esiintyvät keskinäisessä suhteessaan, omassa roolissaan, sekä millä tavalla heidät tuodaan esille media-aineistoissa.
Aineistoni koostuu 12:sta matkailuyrittäjäpariskuntaa käsittelevästä artikkelista ja niissä mukana olevista kuvista, joita on julkaistu erilaisissa aikakausi- ja sanomalehdissä, sekä kyseisten lehtien internet -sivuilla. Aineistoni on analysoitu kriittisen lähiluvun avulla, koska menetelmä sopii hyvin media-aineistojen tutkimiseen. Tutkimustuloksista ilmenee, että matkailualan yrittäjäpariskunta - emäntä ja isäntä - tuovat mieluiten esille itseään mediassa työn ja työroolien avulla. Emännyyttä ja isännyyttä erotellaan toisistaan juuri työnkuvauksilla. Työnteolla itsellään on suuri merkitys vieraanvaraisuuden tuottamisessa. Sukupuolirooleja tuotetaan ja esitetään yhä hyvin perinteisin kuvauksin, sekä emännän ja isännän taholla, että mediassa. Medialla on keskeinen rooli sosiaalisessa ympäristössämme. Se vaikuttaa myös mielikuviimme emännistä ja isännistä, sillä media on vahvasti mukana rakentamassa maailmankuvaamme ja todellisuuttamme.
Tutkimustulokset antavat uutta näkökulmaa tutkia ja kehittää emännän ja isännän roolia, sekä myös vieraan asiakaspalvelukokemusta, osana matkailuyrityksen tarjoamaa vieraanvaraisuuden kokemusta.
Tutkimukseni tavoitteena on lisätä tietoa matkailun vieraanvaraisuuteen liittyvistä emännän ja isännän rooleista. Tutkimuskohteenani on matkailualan yrittäjäpariskuntien isäntäemäntäsuhde. Tieteellisenä tavoitteenani on tutkia matkailun vieraanvaraisuuden sukupuolirooleja emäntäisäntäsuhteen avulla. Tämä tapahtuu tarkastelemalla vieraanvaraisuutta esittäviä mediadiskursseja matkailualan yrittäjäpariskunnista kertovien media-aineistojen avulla. Tarkoituksenani on tutkia millä tavalla emäntä ja isäntä esiintyvät keskinäisessä suhteessaan, omassa roolissaan, sekä millä tavalla heidät tuodaan esille media-aineistoissa.
Aineistoni koostuu 12:sta matkailuyrittäjäpariskuntaa käsittelevästä artikkelista ja niissä mukana olevista kuvista, joita on julkaistu erilaisissa aikakausi- ja sanomalehdissä, sekä kyseisten lehtien internet -sivuilla. Aineistoni on analysoitu kriittisen lähiluvun avulla, koska menetelmä sopii hyvin media-aineistojen tutkimiseen. Tutkimustuloksista ilmenee, että matkailualan yrittäjäpariskunta - emäntä ja isäntä - tuovat mieluiten esille itseään mediassa työn ja työroolien avulla. Emännyyttä ja isännyyttä erotellaan toisistaan juuri työnkuvauksilla. Työnteolla itsellään on suuri merkitys vieraanvaraisuuden tuottamisessa. Sukupuolirooleja tuotetaan ja esitetään yhä hyvin perinteisin kuvauksin, sekä emännän ja isännän taholla, että mediassa. Medialla on keskeinen rooli sosiaalisessa ympäristössämme. Se vaikuttaa myös mielikuviimme emännistä ja isännistä, sillä media on vahvasti mukana rakentamassa maailmankuvaamme ja todellisuuttamme.
Tutkimustulokset antavat uutta näkökulmaa tutkia ja kehittää emännän ja isännän roolia, sekä myös vieraan asiakaspalvelukokemusta, osana matkailuyrityksen tarjoamaa vieraanvaraisuuden kokemusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4540]