Safarimatkailutuotteiden kehittäminen rovaniemeläisessä ohjelmapalveluyrityksessä kanssatuottajuuden näkökulmasta
Raitio, Juuli (2017)
Raitio, Juuli
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281274
Tiivistelmä
Matkailijamäärät ovat nousussa Lapissa, etenkin Aasiasta tulee vuosi vuodelta enemmän matkailijoita. Maailman suurimman verkkokauppajätti Alibaban tytäryhtiö Alitrip haluaisi tuoda Rovaniemelle jopa 100 000 kiinalaista matkailijaa, mutta kaupunki ei ole tähän vielä valmis. Ennen kuin suurempia matkailijamääriä voidaan ottaa vastaan, tarvitaan matkailijoille lisää palveluita. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten Rovaniemeläisen ohjelmapalveluyrityksen tulisi kehittää tuotteita kanssatuottajuuden (co-creation) näkökulmasta vastaamaan paremmin nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden tarpeita.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten kanssatuottajuus tulisi ottaa huomioon matkailutuotteiden kehittämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena on myös tuottaa ohjelmapalveluyritykselle mahdollisia tuotekehittämisideoita heillä jo käytössä oleviin matkailutuotteisiin sekä lisäksi kartoittaa mahdollisesti täysin uusia tuoteideoita kanssatuottajuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa otetaan huomioon kuinka eri kulttuuritaustoista tulevien matkailijoiden toiveet matkailutuotteista näkyvät sekä millaisesta kanssatuottajuudesta matkailijat ovat kiinnostuneita.
Tutkimuksen aineisto koostuu ohjelmapalveluyrityksen 15 asiakkaan teemahaastattelusta, jotka on kerätty joulukuussa 2016 sekä helmikuussa 2017. Aineiston analysointimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen päätuloksina esitän, että ohjelmapalveluyrityksen tulisi hyödyntää huomattavasti enemmän asiakkaiden halukkuutta osallistua tuotteiden kehittämiseen ja palautteenantoon, sillä asiakkaat ovat yrityksen tärkein voimavara. Internetin avulla saadaan tehokkaasti kerättyä haluttua palautetta tuotteiden kehittämiseen. Asiakaspalaute sekä asiakasarviot ovat tärkeä kriteeri sille, miksi matkailijat valitsevat tietyn matkailuyrityksen palveluita. Tämänhetkisistä ohjelmapalveluyrityksen tuotteista asiakkaan elämystä voitaisiin parantaa esimerkiksi osallistamalla asiakkaita enemmän toimintaan sekä ryhmähengen luomisella oppaan avustuksella.
Tutkimus on tehty toimeksiantona rovaniemeläiselle ohjelmapalveluyritykselle, joka voi hyödyntää tutkimustuloksia yrityksen tuotekehitysprosesseissa. Tuloksia voidaan myös hyödyntää yleisestikin ohjelmapalvelualalla tuotekehittämiseen liittyen tapauskohtaisesti.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten kanssatuottajuus tulisi ottaa huomioon matkailutuotteiden kehittämisessä. Tutkimuksen tarkoituksena on myös tuottaa ohjelmapalveluyritykselle mahdollisia tuotekehittämisideoita heillä jo käytössä oleviin matkailutuotteisiin sekä lisäksi kartoittaa mahdollisesti täysin uusia tuoteideoita kanssatuottajuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa otetaan huomioon kuinka eri kulttuuritaustoista tulevien matkailijoiden toiveet matkailutuotteista näkyvät sekä millaisesta kanssatuottajuudesta matkailijat ovat kiinnostuneita.
Tutkimuksen aineisto koostuu ohjelmapalveluyrityksen 15 asiakkaan teemahaastattelusta, jotka on kerätty joulukuussa 2016 sekä helmikuussa 2017. Aineiston analysointimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen päätuloksina esitän, että ohjelmapalveluyrityksen tulisi hyödyntää huomattavasti enemmän asiakkaiden halukkuutta osallistua tuotteiden kehittämiseen ja palautteenantoon, sillä asiakkaat ovat yrityksen tärkein voimavara. Internetin avulla saadaan tehokkaasti kerättyä haluttua palautetta tuotteiden kehittämiseen. Asiakaspalaute sekä asiakasarviot ovat tärkeä kriteeri sille, miksi matkailijat valitsevat tietyn matkailuyrityksen palveluita. Tämänhetkisistä ohjelmapalveluyrityksen tuotteista asiakkaan elämystä voitaisiin parantaa esimerkiksi osallistamalla asiakkaita enemmän toimintaan sekä ryhmähengen luomisella oppaan avustuksella.
Tutkimus on tehty toimeksiantona rovaniemeläiselle ohjelmapalveluyritykselle, joka voi hyödyntää tutkimustuloksia yrityksen tuotekehitysprosesseissa. Tuloksia voidaan myös hyödyntää yleisestikin ohjelmapalvelualalla tuotekehittämiseen liittyen tapauskohtaisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]