Opetussuunnitelmauudistus ja oppimiskulttuuri − alakoulun opettajien näkökulma
Hokkanen, Annika (2017)
Hokkanen, Annika
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281277
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistaminen on hyvin ajankohtainen aihe. Opetushallituksen laatimat uudet valtakunnalliset Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 otetiin alakouluissa käyttöön syksyllä 2016. Tutkimuksessa käsitellään uuden opetussuunnitelman oppimiskulttuuria alakoulun opettajien tulkintojen perusteella. Oppimiskulttuuria tarkastellaan oppimiskäsityksen ja oppimisympäristön käsitteiden kautta. Lisäksi kiinnostuksen kohteena ovat opettajien kokemukset uuden opetussuunnitelman käyttöönotosta.
Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana on laadullinen tutkimus, tarkemmin ilmaistuna fenomenografia. Tutkimuksen kohteena olivat erään pohjoisen kunnan kuuden alakoulun opettajat. Aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla. Fenomenografisen aineiston analyysin mukaisesti aineiston pohjalta on muodostettu kategorioita, jotka vastaavat asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Opettajien tulkintojen mukaan uusi opetussuunnitelma korostaa oppijan aktiivista toimijuutta, ajattelun taitoja ja yhdessä oppimista. Oppija huomioidaan fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Oppimista tukevat oppimisympäristöt ovat turvallisia, muunneltavia ja itseohjautuvuutta tukevia. Opettajien tulkinnat olivat pitkälti samassa linjassa opetussuunnitelma-asiakirjan kanssa. Uudistukseen opettajat suhtautuivat vaihtelevasti. Myönteinen suhtautuminen ilmeni yleisenä tyytyväisyytenä opetussuunnitelmaan. Huolta aiheutti opettajien työtaakan lisääntyminen. Osa opettajista suhtautui uudistukseen ristiriitaisin tuntemuksin. Tutkielman loppuosassa keskitytään oppimiskulttuurin keskeisiin muutoksiin. Vertailun pohjana on käytetty esitutkimuksessa selvitettyjä opetussuunnitelman perusteista 2004 tehtyjä tulkintoja. Uudistuksen myötä oppimisessa painotetaan luovuutta, ajattelun taitojen kehittymistä ja asioiden ymmärtämistä. Opettajan teh-tävänä on ohjata oppimista. Oppilaskeskeisyys, ilmiöpohjaisuus ja tietotekniikan käyttö opetuksessa lisääntyvät. Uudistus tuo mukanaan yleistä positiivisuutta ja oppimisen iloa, mikäli koulu ja opettajat uskaltavat muuttua uudistuksen mukana.
Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana on laadullinen tutkimus, tarkemmin ilmaistuna fenomenografia. Tutkimuksen kohteena olivat erään pohjoisen kunnan kuuden alakoulun opettajat. Aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla. Fenomenografisen aineiston analyysin mukaisesti aineiston pohjalta on muodostettu kategorioita, jotka vastaavat asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Opettajien tulkintojen mukaan uusi opetussuunnitelma korostaa oppijan aktiivista toimijuutta, ajattelun taitoja ja yhdessä oppimista. Oppija huomioidaan fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Oppimista tukevat oppimisympäristöt ovat turvallisia, muunneltavia ja itseohjautuvuutta tukevia. Opettajien tulkinnat olivat pitkälti samassa linjassa opetussuunnitelma-asiakirjan kanssa. Uudistukseen opettajat suhtautuivat vaihtelevasti. Myönteinen suhtautuminen ilmeni yleisenä tyytyväisyytenä opetussuunnitelmaan. Huolta aiheutti opettajien työtaakan lisääntyminen. Osa opettajista suhtautui uudistukseen ristiriitaisin tuntemuksin. Tutkielman loppuosassa keskitytään oppimiskulttuurin keskeisiin muutoksiin. Vertailun pohjana on käytetty esitutkimuksessa selvitettyjä opetussuunnitelman perusteista 2004 tehtyjä tulkintoja. Uudistuksen myötä oppimisessa painotetaan luovuutta, ajattelun taitojen kehittymistä ja asioiden ymmärtämistä. Opettajan teh-tävänä on ohjata oppimista. Oppilaskeskeisyys, ilmiöpohjaisuus ja tietotekniikan käyttö opetuksessa lisääntyvät. Uudistus tuo mukanaan yleistä positiivisuutta ja oppimisen iloa, mikäli koulu ja opettajat uskaltavat muuttua uudistuksen mukana.
Kokoelmat
- Pro gradut [4085]