Alle kaksivuotiaan lapsen virtuaalisen identiteetin muodostuminen vanhempansa julkisessa blogissa
Törmänen, Anniina Katariina (2017)
Törmänen, Anniina Katariina
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281280
Tiivistelmä
Tutkin alle kaksivuotiaan lapsen virtuaalisen identiteetin muodostumista julkisessa blogissa. Tarkoituksenani on kuvailla, miten vanhempi muodostaa lapselle virtuaalista identiteettiä kertomalla hänestä blogissaan. Keskeisiä käsitteitäni ovat virtuaalinen identiteetti ja representaatio. Virtuaalinen identiteetti muodostuu nimimerkin taakse henkilön itsestään kertomien tietojen ja verkossa toimimisen pohjalta. Lapsen virtuaalinen identiteetti on vanhempansa rakentama representaatio lapsesta.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Aineistonani olevia blogeja analysoin sisällönanalyyttisen teemoittelun avulla. Lapsen virtuaalinen identiteetti muodostuu vanhempien valintojen pohjalta nimimerkin, sanavalintojen, henkilötietojen sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen kuvailun kautta.
Virtuaalinen identiteetti muodostuu lapselle vanhemman näkökulmasta ja parhaimmillaankin vain heijastaa osia siitä, millainen lapsi todellisessa elämässä on. Lapsi on aktiivisen toimijan ja keskustelijan sijaan passiivinen raportoinnin kohde eli hänen virtuaalinen identiteettinsä ja maineensa rakentuu välitteisesti. Virtuaaliseen identiteettiin heijastuu kuvailujen kautta kasvuun ja motoriseen kehitykseen, temperamenttiin, oman tahdon kehitykseen ja puheenkehitykseen sekä lähisuhteisiin liittyviä mielikuvia. Aineistoni perusteella lapsesta jaetaan yksityisiäkin henkilötietoja sekä suoraan että epäsuorasti, mutta pääasiassa tarinat voisivat kertoa kenestä tahansa normaalisti kehittyvästä 0-2-vuotiaasta.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Aineistonani olevia blogeja analysoin sisällönanalyyttisen teemoittelun avulla. Lapsen virtuaalinen identiteetti muodostuu vanhempien valintojen pohjalta nimimerkin, sanavalintojen, henkilötietojen sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen kuvailun kautta.
Virtuaalinen identiteetti muodostuu lapselle vanhemman näkökulmasta ja parhaimmillaankin vain heijastaa osia siitä, millainen lapsi todellisessa elämässä on. Lapsi on aktiivisen toimijan ja keskustelijan sijaan passiivinen raportoinnin kohde eli hänen virtuaalinen identiteettinsä ja maineensa rakentuu välitteisesti. Virtuaaliseen identiteettiin heijastuu kuvailujen kautta kasvuun ja motoriseen kehitykseen, temperamenttiin, oman tahdon kehitykseen ja puheenkehitykseen sekä lähisuhteisiin liittyviä mielikuvia. Aineistoni perusteella lapsesta jaetaan yksityisiäkin henkilötietoja sekä suoraan että epäsuorasti, mutta pääasiassa tarinat voisivat kertoa kenestä tahansa normaalisti kehittyvästä 0-2-vuotiaasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]