Eläinkuvien tuottamat merkitykset matkailun markkinointiviestinnässä : semioottinen kuva-analyysi Ranuan eläinpuiston nettisivuista
Kumpuniemi, Anna-Liisa (2017)
Kumpuniemi, Anna-Liisa
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706301282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706301282
Tiivistelmä
Eläimiä hyödynnetään matkailussa laajasti ja eläinmatkailu (animal tourism) on oma matkailun osa-alueensa. Eläimiä käytetään niin vetonauloina eläintarhoissa kuin myös työjuhtina esimerkiksi huskysafareilla. Eläimiä näkee paljon myös matkakohteiden mainonnassa houkuttelemaan matkailijoita kohteeseen.
Aiemmin on tutkittu, kuinka eläimiä käytetään mainonnassa ja kuinka visuaalinen kulttuuri ja eläimet ovat sidoksissa toisiinsa. Myös eettisiä kysymyksiä on pohdittu eläinkeskeisten nähtävyyksien ja eläinpuistoeläinten hyvinvoinnin osalta. Kuitenkin lisätutkimusta kaipaavat eläinkuvien tuottamat merkitykset matkailumarkkinoinnissa, jotta saadaan käsitys siitä, miten eläinten kuvat heijastavat yhteiskunnallisia asenteita ja millaisia odotuksia ne luovat. Tämä on hyödyllistä markkinoijille, joille on tärkeää tietää, kuinka vastaanottaja näkee heidän viestinsä ja kuinka viestintää tulisi kehittää.
Graduni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin matkailumarkkinoinnissa käytettävien eläinpuistoeläinten kuvien tuottamia merkityksiä ja odotuksia. Semiotiikka toimii teoreettisena viitekehyksenäni. Graduni yleisenä tavoitteena on selvittää, kuinka eläimiä käytetään matkailumarkkinoinnissa. Tutkimuksen empiirinen kohde on Ranuan eläinpuiston internetsivusto.
Tutkimuskysymykseni on, miten eläinpuiston eläimet esitetään matkailumarkkinoinnissa. Osakysymyksiä ovat, mitä odotuksia eläinten kuvat luovat, kuinka eläinten hyvinvointi on esitetty ja mitä merkityksiä eläinten kuvat tuottavat. Käytän tutkimusaineistonani Ranuan eläinpuiston nettisivuilta keräämiäni kuvia, jotka analysoin semioottisen kuva-analyysin keinoin.
Tutkimukseni tulokset kertovat, että eläimet esitetään hyvinvoivina ja luonnollisessa ympäristössään. Petojen kuvat esiintyvät keskeisillä paikoilla. Petojen petomaisuutta ei ole korostettu, vaan ne esitetään lempeinä tai veikeinä. Jyrsijät ja linnut eivät saa yhtä paljon arvostusta, vaan niistä voi olla myös huonoja kuvia. Suurin osa eläimistä esitetään vapaina ja vankeuden merkit pidetään usein piilossa. Yhteiskunnallisia asenteita sekä murretaan että vahvistetaan kuvien kautta. Tutkimuksella voi olla merkitystä siihen, kuinka eläimiin asennoidutaan matkailumarkkinoinnissa. Tavoitteena on saada ihmiset ajattelemaan eläinten asemaa markkinoinnin välineenä ja siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tutkimus auttaa myös markkinoijia ymmärtämään kuvien välittämää sanomaa katsojalle ja siten kehittämään viestintää paremmaksi.
Aiemmin on tutkittu, kuinka eläimiä käytetään mainonnassa ja kuinka visuaalinen kulttuuri ja eläimet ovat sidoksissa toisiinsa. Myös eettisiä kysymyksiä on pohdittu eläinkeskeisten nähtävyyksien ja eläinpuistoeläinten hyvinvoinnin osalta. Kuitenkin lisätutkimusta kaipaavat eläinkuvien tuottamat merkitykset matkailumarkkinoinnissa, jotta saadaan käsitys siitä, miten eläinten kuvat heijastavat yhteiskunnallisia asenteita ja millaisia odotuksia ne luovat. Tämä on hyödyllistä markkinoijille, joille on tärkeää tietää, kuinka vastaanottaja näkee heidän viestinsä ja kuinka viestintää tulisi kehittää.
Graduni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin matkailumarkkinoinnissa käytettävien eläinpuistoeläinten kuvien tuottamia merkityksiä ja odotuksia. Semiotiikka toimii teoreettisena viitekehyksenäni. Graduni yleisenä tavoitteena on selvittää, kuinka eläimiä käytetään matkailumarkkinoinnissa. Tutkimuksen empiirinen kohde on Ranuan eläinpuiston internetsivusto.
Tutkimuskysymykseni on, miten eläinpuiston eläimet esitetään matkailumarkkinoinnissa. Osakysymyksiä ovat, mitä odotuksia eläinten kuvat luovat, kuinka eläinten hyvinvointi on esitetty ja mitä merkityksiä eläinten kuvat tuottavat. Käytän tutkimusaineistonani Ranuan eläinpuiston nettisivuilta keräämiäni kuvia, jotka analysoin semioottisen kuva-analyysin keinoin.
Tutkimukseni tulokset kertovat, että eläimet esitetään hyvinvoivina ja luonnollisessa ympäristössään. Petojen kuvat esiintyvät keskeisillä paikoilla. Petojen petomaisuutta ei ole korostettu, vaan ne esitetään lempeinä tai veikeinä. Jyrsijät ja linnut eivät saa yhtä paljon arvostusta, vaan niistä voi olla myös huonoja kuvia. Suurin osa eläimistä esitetään vapaina ja vankeuden merkit pidetään usein piilossa. Yhteiskunnallisia asenteita sekä murretaan että vahvistetaan kuvien kautta. Tutkimuksella voi olla merkitystä siihen, kuinka eläimiin asennoidutaan matkailumarkkinoinnissa. Tavoitteena on saada ihmiset ajattelemaan eläinten asemaa markkinoinnin välineenä ja siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tutkimus auttaa myös markkinoijia ymmärtämään kuvien välittämää sanomaa katsojalle ja siten kehittämään viestintää paremmaksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]