Rehtorin rooli erityisopettajan ammatillisen kompetenssin kehityksessä
Kinnunen, Helena (2017)
Kinnunen, Helena
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201708151290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201708151290
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkoituksena selvittää, millaisissa rooleissa rehtori toimii uransa alussa olevien erityisopettajien ammatillisen kompetenssin kehityksessä ja mikä merkitys näillä rooleilla kehitykselle on. Johtamisen psykologian alalla tutkimus kytkeytyy johtamisroolin ja asiantuntijatyön kompetenssin käsitteisiin, ja käytännön tasolla se osallistuu ajankohtaiseen koulun johtamista ja rehtorityön muutosta koskevaan keskusteluun. Tutkimus toteutettiin viiden uravaiheensa alussa olevan erityisopettajan teemahaastatteluna. Haastatteluissa erityisopettajat kertoivat kokemuksiaan rehtorin työn vaikutuksesta ja työnkuvasta suhteessa omaan opettajuuteensa. Laadullista aineistoa lähestyttiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Luokittelun tuloksena muodostui rehtorille kuusi roolia ammatillisen kompetenssin kehittymisessä: 1) rehtori raamien rakentajana 2) rehtori kehityksen edistäjänä ja mahdollistajana 3) rehtori palautteen antajana ja kannustajana 4) rehtori kuuntelijana ja kumppanina 5) rehtori erityispedagogisena johtajana ja oppijana sekä 6) rehtori toimintakulttuurin luojana ja roolimallina. Tutkimuksessa kävi ilmi, että erityisopettajilla on ristiriitaisia kokemuksia näiden roolien käytännön toteutumisesta ja he kokevat, ettei rehtoreilla ole tarpeeksi aikaa henkilöstön johtamiseen. Tutkimus lisää ymmärrystä rehtorin rooleista ja niiden vaikutuksista opettajien ammatilliseen kehittymiseen. Tutkimuksen tulokset luovat myös uusia näkökulmia rehtorin ja opettajien vuorovaikutuskäytäntöjen kehittämiseen sekä johtamisroolin sovittamiseen vaihtelevissa tilanteissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]