Käsityksistä koppi : fyysisen toimintakyvyn mittaaminen viidesluokkalaisten arvioimana
Marttinen, Jenni (2017)
Marttinen, Jenni
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201710031328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201710031328
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, minkälaisia käsityksiä oppilailla on fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Movesta (Move–mittaukset). Tutkin, mitä oppilaiden mukaan mittauksilla selvitetään ja mitkä ovat mittausten tehtävät. Selvitän myös, minkälainen motivaatioilmasto mittaustilanteessa vallitsee. Keräsin aineiston haastattelemalla yhtätoista viidesluokkalaista oppilasta. Fenomenografista tutkimusotetta noudattaen analysoin haastattelut aineistolähtöisesti ja muodostin tuloksista vertikaaliset kuvauskategoriat.
Oppilaiden vastauksista käy ilmi, että he ovat pääosin ymmärtäneet mittausten tarkoituksen. Tulosteni mukaan oppilaat ajattelevat mittauksilla selvitettävän fyysisen kunnon tasoa, arjen valintoja sekä psyykkisen hyvinvoinnin tilaa. Mittausten tehtävä miellettiin pääosin toteavaksi, mutta myös motivoiva ja ennustava tehtävä mainittiin. Osa ei tunnistanut mittausten tehtävää lainkaan. Motivaatioilmastoa kuvattiin enemmän sisäisen kuin ulkoisen motivaation kautta ja täten tehtäväsuuntautuneisuus painottui minäsuuntautuneisuuden jäädessä kuvauskategorian pohjalle. Mittaustilanne koettiin haastavaksi, mutta sosiaalinen yhteenkuuluvuus lisäsi oppilaiden mukaan itsevarmuutta.
Tulosteni perusteella mittausten järjestäjä ei voi koskaan painottaa liikaa Move–mittausten tarkoitusta, ja opettajien tulee antaa konkreettisia vinkkejä toimintakyvyn kehittämiseen. Tällöin voidaan pyrkiä varmistamaan, että oppilaat ymmärtävät jatkossakin fyysisen toimintakyvyn tärkeyden arjessa jaksamisen näkökulmasta. Opettajan on hyvä luoda mittaustilanne tehtäväsuuntautuneeksi ja painottaa saatuja tuloksia itsevertailun näkökulmasta, jotta motivaatioilmasto muodostuu yksilöiden toimesta sisäisesti motivoivaksi. Toimintamallien avulla oppilaita voidaan auttaa ymmärtämään, että fyysinen toimintakyky ei varastoidu vaan vaatii säännöllistä ylläpitoa.
Oppilaiden vastauksista käy ilmi, että he ovat pääosin ymmärtäneet mittausten tarkoituksen. Tulosteni mukaan oppilaat ajattelevat mittauksilla selvitettävän fyysisen kunnon tasoa, arjen valintoja sekä psyykkisen hyvinvoinnin tilaa. Mittausten tehtävä miellettiin pääosin toteavaksi, mutta myös motivoiva ja ennustava tehtävä mainittiin. Osa ei tunnistanut mittausten tehtävää lainkaan. Motivaatioilmastoa kuvattiin enemmän sisäisen kuin ulkoisen motivaation kautta ja täten tehtäväsuuntautuneisuus painottui minäsuuntautuneisuuden jäädessä kuvauskategorian pohjalle. Mittaustilanne koettiin haastavaksi, mutta sosiaalinen yhteenkuuluvuus lisäsi oppilaiden mukaan itsevarmuutta.
Tulosteni perusteella mittausten järjestäjä ei voi koskaan painottaa liikaa Move–mittausten tarkoitusta, ja opettajien tulee antaa konkreettisia vinkkejä toimintakyvyn kehittämiseen. Tällöin voidaan pyrkiä varmistamaan, että oppilaat ymmärtävät jatkossakin fyysisen toimintakyvyn tärkeyden arjessa jaksamisen näkökulmasta. Opettajan on hyvä luoda mittaustilanne tehtäväsuuntautuneeksi ja painottaa saatuja tuloksia itsevertailun näkökulmasta, jotta motivaatioilmasto muodostuu yksilöiden toimesta sisäisesti motivoivaksi. Toimintamallien avulla oppilaita voidaan auttaa ymmärtämään, että fyysinen toimintakyky ei varastoidu vaan vaatii säännöllistä ylläpitoa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]