”Me täällä eletään ja hengitetään sitä strategiaa”: strategian tekeminen eläväksi yrityksen arjessa
Vetri, Rosa (2017)
Vetri, Rosa
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201710161343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201710161343
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen erään pohjoismaalaisen matkailualan yrityksen strategian eläväksi tekemistä yrityksen arjessa. Tutkimukseni sijoittuu strategia käytäntönä- tutkimuskentälle ja erityisemmin sen näkemykseen strategiasta toimintana. Oma näkökulmani tunnistaa strategisiksi toimijoiksi ylimmän johdon lisäksi myös muun henkilöstön yrityksessä, ja keskittyy tutkimaan suorittavan tason työntekijöiden sekä keskijohdon välistä suhdetta strategian toteuttamisessa. Tutkimuksen pyrkimyksenä on selventää sitä, kuinka virallinen strategia saadaan toteutumaan ja kuinka se tehdään eläväksi yrityksen arjessa, vaikka tutkimuksissa usein todetaan, ettei aiotut strategiat toteudu halutulla tavalla.
Tutkimukseni tuloksiksi muotoutuu kuusi yritysidentiteettiin kietoutuvaa käytäntöä: asiakaslähtöisyyden arvostamisen, myynnillisyyden ja tuloksellisuuden korostamisen, osallistamisen ja yhdessä tekemisen, yrityksessä etenemisen, esimerkkien jakamisen ja strategian kommunikoimisen. Nämä käytännöt rakentavat vahvaa yritysidentiteettiä, jolla on suuri rooli strategian sisäistämisessä ja toteuttamisessa yrityksen arjessa. Nämä käytännöt olen löytänyt haastattelemalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksää yrityksen työntekijää tai esimiestä, sekä havainnoimalla yrityksen arkea. Aineiston olen analysoinut teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Johtopäätöksissä on nähtävissä se, että virallisen strategian eläväksi tekeminen yrityksen arjessa on mahdollista. Erityisesti tulosten perusteella väitän ensinnäkin, ettei perinteisten strategisten toimijoiden roolia tule unohtaa, mutta johdon rooli tulee huomioida suhteessa työntekijöihin ja strategiatoimijoiden roolia näin ollen laajentaa perinteisestä näkökulmasta. Onnistunut strategian läpivienti tarvitsee myös hyvää johtamista, ja varsinkin keskijohdon rooli sekä ylimpään johtoon että työntekijöihin päin on tunnistettava. Toisekseen yritysidentiteetin ollessa vahvasti läsnä käytännöissä, strategian tunnistaminen sosiaaliseksi suhteeksi ja yhdessä tekeminen voidaan nostaa suureen rooliin myös strategian toteuttamisessa. Kolmantena huomiona nostan esiin tiedostamattomien strategiakäytäntöjen roolin, sillä tutkimukseni mukaan myös tiedostamattomilla käytännöillä on suuri rooli strategian eläväksi elämisessä. Tutkimukseni tuo myös lisää empiriaa vastaamaan kysymyksiin siitä, kuinka strategia saadaan toteutumaan yrityksen arjessa, ja pyrkii näin ollen jatkamaan strategia käytäntönä- kentän tutkimuksia.
Tutkimukseni tuloksiksi muotoutuu kuusi yritysidentiteettiin kietoutuvaa käytäntöä: asiakaslähtöisyyden arvostamisen, myynnillisyyden ja tuloksellisuuden korostamisen, osallistamisen ja yhdessä tekemisen, yrityksessä etenemisen, esimerkkien jakamisen ja strategian kommunikoimisen. Nämä käytännöt rakentavat vahvaa yritysidentiteettiä, jolla on suuri rooli strategian sisäistämisessä ja toteuttamisessa yrityksen arjessa. Nämä käytännöt olen löytänyt haastattelemalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla yhdeksää yrityksen työntekijää tai esimiestä, sekä havainnoimalla yrityksen arkea. Aineiston olen analysoinut teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Johtopäätöksissä on nähtävissä se, että virallisen strategian eläväksi tekeminen yrityksen arjessa on mahdollista. Erityisesti tulosten perusteella väitän ensinnäkin, ettei perinteisten strategisten toimijoiden roolia tule unohtaa, mutta johdon rooli tulee huomioida suhteessa työntekijöihin ja strategiatoimijoiden roolia näin ollen laajentaa perinteisestä näkökulmasta. Onnistunut strategian läpivienti tarvitsee myös hyvää johtamista, ja varsinkin keskijohdon rooli sekä ylimpään johtoon että työntekijöihin päin on tunnistettava. Toisekseen yritysidentiteetin ollessa vahvasti läsnä käytännöissä, strategian tunnistaminen sosiaaliseksi suhteeksi ja yhdessä tekeminen voidaan nostaa suureen rooliin myös strategian toteuttamisessa. Kolmantena huomiona nostan esiin tiedostamattomien strategiakäytäntöjen roolin, sillä tutkimukseni mukaan myös tiedostamattomilla käytännöillä on suuri rooli strategian eläväksi elämisessä. Tutkimukseni tuo myös lisää empiriaa vastaamaan kysymyksiin siitä, kuinka strategia saadaan toteutumaan yrityksen arjessa, ja pyrkii näin ollen jatkamaan strategia käytäntönä- kentän tutkimuksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]