Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ope on katsonut tarkasti, minkä tasoisia kukin on” : matematiikan opetuksen joustava ryhmittely oppilaiden näkökulmasta

Frilander, Henna (2017)

 
Avaa tiedosto
Frilander.Henna.pdf (650.8Kt)
Lataukset: 


Frilander, Henna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201711091363
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani matematiikan opetuksessa käytettyä joustavaa ryhmittelyä oppilaiden näkökulmasta. Joustava ryhmittely taitotason perusteella koetaan moraalisesti arveluttavaksi, sillä oppilaat jaotellaan karkeasti sanottuna taitotasoltaan hyviin ja huonoihin oppilaisiin. Aikaisemmin Suomessa ollut tasokurssijärjestelmä ei ole myöskään jättänyt kovin positiivista mielikuvaa tämänkaltaisesta järjestelystä. Tutkielmani aiheella oli kuitenkin iso tarve, sillä joustava ryhmittely ei ole sama asia kuin ulkomailla olevat tasoryhmittelyt, eikä se myöskään vastaa aikaisemmin ollutta tasokurssijärjestelmää. Suomessa ei olla tehty myöskään joustavasta ryhmittelystä pro gradu -tutkielmasta isompaa tutkimusta.
Tutkimuskohteenani olivat kaksi kuudennetta luokka-astetta käyvää luokkaa. Tutkielmani oli tapaustutkimus, ja aineistoni keräsin kyselomakkeella. Aineistonanalyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Keräsin aineistoni syyslukukaudella 2016.
Tutkielmani johtopäätös on, että lähes kaikki oppilaat kokivat, että muut oppilaat tai he itse hyötyivät joustavasta ryhmittelystä. Keskeisimmiksi ryhmittelyn hyödyiksi mainittiin taitotaso, opetuksen tahti, ryhmäkoko ja ennen kaikkea, että tukea tarvitsevien ryhmässä oppilaat saavat enemmän tukea oppimisessaan. Ainoastaan muutama oppilas koki jaottelun epäreiluna ja kohtuuttomana. Oppilaat kuitenkin toivoivat aineiston perusteella, että opetus ei olisi aina joustavalla ryhmittelyllä, vaan opetusta voisi tapahtua myös silloin tällöin vain oman luokan kanssa.
Merkittävimpinä asioina tutkielmassani on se, että oppilailla oli positiivinen asenne ryhmittelyä kohtaan. Monet ulkomaalaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että tasoryhmittelystä ei ole hyötyä oppilaiden osaamisen kannalta, mutta oppilaat itse kokivat ryhmittelyn hyvänä asiana ja heidän oli helpompi sisäistää uusia asioita. Sama päti myös omassa tutkielmassani.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3933]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste