Ekaluokkalaisten leikki vanhempien näkökulmasta
Keränen, Aino; Saukko, Tuomas (2017)
Keränen, Aino
Saukko, Tuomas
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712051379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712051379
Tiivistelmä
Leikillä on suuri merkitys lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Leikki ei kuulu ainoastaan leikki-ikäisille, vaan ihmisen kasvaessa se muuttaa muotoaan. Ekaluokkalainen on vielä pieni ja tarvitsee leikkiä. Leikki on aina sidoksissa vallitsevaan kulttuuriin, aikaan ja yhteiskunnan tilanteisiin.
Pro gradu -tutkielmamme on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkemyksiä ekaluokkalaisten lastensa leikeistä kotiympäristössä. Tutkimusongelmamme oli, millaisia näkemyksiä vanhemmilla on ekaluokkalaisen lapsensa leikkimisestä kotiympäristössä. Teoriaosuudessa käsittelimme lapsuutta, ekaluokkalaista lasta ja vanhemmuutta. Käsittelimme myös mitä leikki on ja millainen merkitys leikillä on lapsen kehitykselle. Tutkimukseemme osallistui 25 vanhempaa. Keräsimme aineiston nettikyselyllä erään lappilaisen koulun ekaluokkalaisten vanhemmilta. Aineiston analyysissä hyödynsimme teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksemme mukaan vanhemmat näkevät leikin tärkeänä ja merkityksellisenä osana ekaluokkalaisen lapsensa elämää. Vanhemmat korostavat leikkiä lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevana toimintana. Vanhemmat ovat melko tietoisia siitä millä lapset leikkivät, mitä he leikkivät ja missä lapset leikkivät. Vanhemmat eivät ole huolissaan ekaluokkalaisten lasten leikkien vähenemisestä. Tutkimuksen mukaan vanhemmat toivovat, että leikki jatkuu läpi elämän, ainakin alakoulun ajan.
Vanhempien suhtautuminen ekaluokkalaisten lasten leikkiin on myönteistä, arvostavaa, ristiriitaista ja kielteistä. Vanhemmat toimivat lasten leikkien mahdollistajina, rajoittajina ja tukijoina. Vanhemmat myös osallistuvat lastensa leikkeihin. Digitaalinen leikkiympäristö ekaluokkalaisen leikkiympäristönä jakoi vanhempien mielipiteitä. Vastaukset jakautuivat kolmeen kategoriaan; myönteisiin, kielteisiin ja epävarmoihin.
Pro gradu -tutkielmamme on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkemyksiä ekaluokkalaisten lastensa leikeistä kotiympäristössä. Tutkimusongelmamme oli, millaisia näkemyksiä vanhemmilla on ekaluokkalaisen lapsensa leikkimisestä kotiympäristössä. Teoriaosuudessa käsittelimme lapsuutta, ekaluokkalaista lasta ja vanhemmuutta. Käsittelimme myös mitä leikki on ja millainen merkitys leikillä on lapsen kehitykselle. Tutkimukseemme osallistui 25 vanhempaa. Keräsimme aineiston nettikyselyllä erään lappilaisen koulun ekaluokkalaisten vanhemmilta. Aineiston analyysissä hyödynsimme teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksemme mukaan vanhemmat näkevät leikin tärkeänä ja merkityksellisenä osana ekaluokkalaisen lapsensa elämää. Vanhemmat korostavat leikkiä lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevana toimintana. Vanhemmat ovat melko tietoisia siitä millä lapset leikkivät, mitä he leikkivät ja missä lapset leikkivät. Vanhemmat eivät ole huolissaan ekaluokkalaisten lasten leikkien vähenemisestä. Tutkimuksen mukaan vanhemmat toivovat, että leikki jatkuu läpi elämän, ainakin alakoulun ajan.
Vanhempien suhtautuminen ekaluokkalaisten lasten leikkiin on myönteistä, arvostavaa, ristiriitaista ja kielteistä. Vanhemmat toimivat lasten leikkien mahdollistajina, rajoittajina ja tukijoina. Vanhemmat myös osallistuvat lastensa leikkeihin. Digitaalinen leikkiympäristö ekaluokkalaisen leikkiympäristönä jakoi vanhempien mielipiteitä. Vastaukset jakautuivat kolmeen kategoriaan; myönteisiin, kielteisiin ja epävarmoihin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]