Nähdä kuvis erilaisessa valossa – Seitsemäsluokkalaisten käsityksiä kuvataideaineeseen asennoitumiseen vaikuttavista tekijöistä
Saarenpää, Johanna (2017)
Saarenpää, Johanna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151392
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma keskittyy yläkoulun seitsemäsluokkalaisiin, kuvataiteeseen oppiaineena
sekä sen asemaan koulussa sekä oppilaiden silmissä. Tarkoitus on selvittää, minkälaisten
asioiden seitsemäsluokkalaiset näkevät vaikuttavan aineeseen asennoitumiseen,
sekä minkälaisia käsityksiä heillä niistä on. Aineisto on analysoitu käyttäen narratiivista
analyysimenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että seitsemäsluokkalaisten käsityksissä aineeseen asennoitumiseen
vaikutusta on opettajalla, kuvataidetunnilla opiskelluilla tekniikoilla ja käytetyillä materiaaleilla
sekä kuvataidetuntityöskentelyn luonteella ja sosiaalisilla suhteilla. Myös arvosanoilla
sekä nuoren käsityksellä tulevaisuuden ammatista on vaikutusta. Taide vaikutti asennoitumiseen
vain pieneltä osin.
Tutkimuksen tulokset kytkeytyivät toisiinsa. Asennoitumisen syihin vaikuttavien tekijöiden
taustalla vaikuttavat oppilaan kognitiivinen, esteettinen ja kuvallinen kehitys sekä oppilaan
ja opettajan että oppilaan ja muiden oppilaiden väliset suhteet. Taustavaikuttajana
on nähtävissä myös kouluinstituution rakenteen tiedostaminen. Taide ei juuri vaikuta asenoitumiseen
johtuen taiteen muodosta opetuksessa sekä oppilaiden taidekäsityksestä. This Master´s thesis will focus on seveth-grade pupils, art as school subject and its position
in school and in the pupil´s perception. The goal for this thesis is to explain issues considering
seventh- grade pupil´s stance towards art as subject. The documents for this thesis
has been collected by use of role- playing method, and they have been analyzed with a narrative
analysis method.
The result of the research was that the art teacher, the techniques studied and materials
used, and the nature of the art lesson and social relationships have the most influence to
pupil´s stance on Art as subject. The grades and the pupil´s notion of his/her future profession
also influence the pupil´s stance. Art itself had only a little influence to the stance.
The results of the research connect to each other. Underlying themes of the results are pupil
´s cognitive, aestetic and artistic development, the relationship between the pupil and the
teacher and the pupil and other pupil. Also, an underlying theme is an awareness about the
school as an institution. Art has not huge influence to the stance, becouse
sekä sen asemaan koulussa sekä oppilaiden silmissä. Tarkoitus on selvittää, minkälaisten
asioiden seitsemäsluokkalaiset näkevät vaikuttavan aineeseen asennoitumiseen,
sekä minkälaisia käsityksiä heillä niistä on. Aineisto on analysoitu käyttäen narratiivista
analyysimenetelmää.
Tutkimuksessa selvisi, että seitsemäsluokkalaisten käsityksissä aineeseen asennoitumiseen
vaikutusta on opettajalla, kuvataidetunnilla opiskelluilla tekniikoilla ja käytetyillä materiaaleilla
sekä kuvataidetuntityöskentelyn luonteella ja sosiaalisilla suhteilla. Myös arvosanoilla
sekä nuoren käsityksellä tulevaisuuden ammatista on vaikutusta. Taide vaikutti asennoitumiseen
vain pieneltä osin.
Tutkimuksen tulokset kytkeytyivät toisiinsa. Asennoitumisen syihin vaikuttavien tekijöiden
taustalla vaikuttavat oppilaan kognitiivinen, esteettinen ja kuvallinen kehitys sekä oppilaan
ja opettajan että oppilaan ja muiden oppilaiden väliset suhteet. Taustavaikuttajana
on nähtävissä myös kouluinstituution rakenteen tiedostaminen. Taide ei juuri vaikuta asenoitumiseen
johtuen taiteen muodosta opetuksessa sekä oppilaiden taidekäsityksestä.
in school and in the pupil´s perception. The goal for this thesis is to explain issues considering
seventh- grade pupil´s stance towards art as subject. The documents for this thesis
has been collected by use of role- playing method, and they have been analyzed with a narrative
analysis method.
The result of the research was that the art teacher, the techniques studied and materials
used, and the nature of the art lesson and social relationships have the most influence to
pupil´s stance on Art as subject. The grades and the pupil´s notion of his/her future profession
also influence the pupil´s stance. Art itself had only a little influence to the stance.
The results of the research connect to each other. Underlying themes of the results are pupil
´s cognitive, aestetic and artistic development, the relationship between the pupil and the
teacher and the pupil and other pupil. Also, an underlying theme is an awareness about the
school as an institution. Art has not huge influence to the stance, becouse
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]