Yksilöllisesti yhteisönä Kotoisan perhekodissa : taideperustainen toimintatutkimus taidetoimintamallin kehittäjänä
Haataja, Ella; Perkkiö, Iiris (2017)
Haataja, Ella
Perkkiö, Iiris
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151393
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme käsittelee yhteisöllisen taidekasvatuksen projektia
ammatillisessa perhekodissa. Tutkimuksemme on taideperustainen toimintatutkimus,
jonka teoreettinen runko muodostuu yhteisön, yhteisöllisen taidekasvatuksen ja
vuorovaikutuksen käsitteistä. Tutkimuksemme etnografisen aineiston olemme koonneet
kahdessa osassa. Ensimmäinen aineisto koostui sekä toiminnan havainnoinnista,
kenttäpäiväkirjoista että kehityskeskusteluista osallistujien ja ohjaajien kesken.
Ensimmäisestä aineistosta nousseet teemat ohjasivat toisen aineistonkeruuvaiheen
havainnointia. Tutkimuskysymyksemme ovat: Miten taideprojektia tulee kehittää, että
yhteisöllisyys mahdollistuu? Mitä ovat ne tekijät, joiden avulla rakennetaan yhteisöllisen
taidekasvatuksen taidetoimintamalli perhekotiin?
Opinnäytteemme tuloksena on yhteisöllisen taidekasvatuksen taidetoimintamalli, johon
olemme päätyneet analysoimalla aineistoamme teemoittelun ja luokittelun avulla.
Yhteisöllisyys projektissamme mahdollistui kehittämällä taiteellista toimintaa yhdessä
perhekodin lasten ja vanhempien kanssa. Projektissamme taidetoimintamallia
rakentaviksi tekijöiksi nousivat: yhteisöön tutustuminen taiteellisen toiminnan ohessa;
yhteisöstä lähtöisin oleva toiminta; luovuutta edistävän yhteisen tilan luominen;
yksilöllisyys ja omaan ilmaisuun rohkaisu; sekä kannustus, tuki ja innostaminen
taiteelliseen työskentelyyn. In our pro gradu thesis we study the community based art education project in a
qualified foster home. Our research is an art-based action research in which the
theoretical frame consists of the concepts of community, community based art
education and interaction. We have built our ethnographic research material in two
chapters. The first part consisted of observation of action, field notes and development
discussion with participants and instructors. The themes of the first research material
lead the second part of the observation. Our research questions are: How to develop
the project so that the sense of community evolves? Which are the elements that form
the operations model of socially engaged art education in the qualified foster home?
The result of our research is an operations model of community based art education.
We have constructed the operations model by analyzing the research material. In the
analysis chapter we have categorized themes from the research material. Through the
analyzing process we found that the sense of community evolves by developing
art-based activities together with the community. The main elements that construct the
operations model are: familiarizing with the community; community based activities;
creating common space for creativity; assuring individuality in artistic expression and
encouragement and motivation to artistic activities.
ammatillisessa perhekodissa. Tutkimuksemme on taideperustainen toimintatutkimus,
jonka teoreettinen runko muodostuu yhteisön, yhteisöllisen taidekasvatuksen ja
vuorovaikutuksen käsitteistä. Tutkimuksemme etnografisen aineiston olemme koonneet
kahdessa osassa. Ensimmäinen aineisto koostui sekä toiminnan havainnoinnista,
kenttäpäiväkirjoista että kehityskeskusteluista osallistujien ja ohjaajien kesken.
Ensimmäisestä aineistosta nousseet teemat ohjasivat toisen aineistonkeruuvaiheen
havainnointia. Tutkimuskysymyksemme ovat: Miten taideprojektia tulee kehittää, että
yhteisöllisyys mahdollistuu? Mitä ovat ne tekijät, joiden avulla rakennetaan yhteisöllisen
taidekasvatuksen taidetoimintamalli perhekotiin?
Opinnäytteemme tuloksena on yhteisöllisen taidekasvatuksen taidetoimintamalli, johon
olemme päätyneet analysoimalla aineistoamme teemoittelun ja luokittelun avulla.
Yhteisöllisyys projektissamme mahdollistui kehittämällä taiteellista toimintaa yhdessä
perhekodin lasten ja vanhempien kanssa. Projektissamme taidetoimintamallia
rakentaviksi tekijöiksi nousivat: yhteisöön tutustuminen taiteellisen toiminnan ohessa;
yhteisöstä lähtöisin oleva toiminta; luovuutta edistävän yhteisen tilan luominen;
yksilöllisyys ja omaan ilmaisuun rohkaisu; sekä kannustus, tuki ja innostaminen
taiteelliseen työskentelyyn.
qualified foster home. Our research is an art-based action research in which the
theoretical frame consists of the concepts of community, community based art
education and interaction. We have built our ethnographic research material in two
chapters. The first part consisted of observation of action, field notes and development
discussion with participants and instructors. The themes of the first research material
lead the second part of the observation. Our research questions are: How to develop
the project so that the sense of community evolves? Which are the elements that form
the operations model of socially engaged art education in the qualified foster home?
The result of our research is an operations model of community based art education.
We have constructed the operations model by analyzing the research material. In the
analysis chapter we have categorized themes from the research material. Through the
analyzing process we found that the sense of community evolves by developing
art-based activities together with the community. The main elements that construct the
operations model are: familiarizing with the community; community based activities;
creating common space for creativity; assuring individuality in artistic expression and
encouragement and motivation to artistic activities.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]