Vauvojen värikylpy ohjaajien näkökulmasta: Ohjaajien antamia merkityksiä Vauvojen värikylpy työskentelylle
Häyry, Heidi (2017)
Häyry, Heidi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712151395
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää Vauvojen värikylpy -ohjaajien antamia merkityksiä työlleen. Vauvojen värikylpy
on kuvataiteellinen työpaja vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Työpajassa edetään erilaisten
materiaalien, värien ja valojen kautta itse tuotettuun jälkeen. Materiaalit ovat turvallisia ja pienille
lapsille sopivia. Porin Lastenkulttuurikeskus järjestää Vauvojen värikylpy –ohjaajien koulutusta
vuosittain.
Tutkimuskysymykseni on: Miten Vauvojen värikylpy ohjaajat kokevat työnsä ja millaisia merkityksiä
he sille antavat? Tutkimukseni on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka
aineisto koostuu kolmen ohjaajan teemahaastatteluista sekä Vauvojen värikylpy työpajojen
havainnoimisesta. Aineiston analyysitapana on teoriasidonnainen sisällönanalyysi ja abduktiivinen
päättelyn logiikka.
Tutkimuksessani tarkastelen ohjaajan työnkuvaa, millaisia käsityksiä heillä on työstään sekä millaisia
merkityksiä he sille antavat. Aloitan esittelemällä Vauvojen värikylpy -metodin ja sen taustalla
toimivat periaatteet ja toimintamuodot. Sen jälkeen tarkastelen ohjaajuutta taidekentällä, vauvan
ja lapsen kasvua sekä taiteen mahdollisuuksia kehityksen tueksi. Teoriaosuuden lopuksi tarkastelen
Vauvojen värikylpy -toimintaa kuvataidekasvatuksen näkökulmasta. Selvitän minkälaisia
yhtymäkohtia kuvataidekasvatuksella ja Vauvojen värikylpy -metodilla on.
Sekä teemahaastattelun että visuaalisen aineistonanalyysin perusteella voidaan päätellä, että
Vauvojen värikylpy -ohjaajan työ on hyvin monipuolista ja kokonaisvaltaista. Tutkimuksen tulokset
osoittavat, että Vauvojen värikylpy -ohjaajille merkityksellisiä ulottuvuuksia työssään ovat
työskentelyn taiteellinen ja visuaalinen elementti, työkokemuksen tuoma varmuus ohjaajuuteen,
perheiden kanssa työskentely sekä henkisen ja fyysisen position vaikutus ilmapiiriin. This research clarifies what kind of significance/meaning the workshop mentors of the Experiential
Colour Workshops for Babies address to their work. The Experiential Colour Workshop for Babies is
visual art workshop for babies and for their parents. The workshops progress from exploring and
observing of different materials, colours and light, to self-producing traces. The materials are safe
and suitable for small children. Pori Centre for Children´s Culture organizes annually
training/education for the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops.
The research question is: How does the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops
experience their work and what kind of significance/meaning they address to their work? This
research is qualitative phenomenological-hermeneutical research, whose material consists from
theme interviews of three workshop mentors and observing of the Experiential Colour Workshops
for Babies. The analysis is based on theory-bound content analysis and abductive reasoning.
In this research, I observe the work of the mentors, what kind of perceptions they have for their
work and what kind of meanings/significance they address. I begin by introducing the method
related to the Experiential Colour Workshops for Babies and the underlying principles and modes of
action. After that I look over the mentorship in the art field, the concept of baby and child
development and the opportunities of art to support this development. At the end of the theoretical
part I consider the action of the Experiential Colour Workshops for Babies from the perspective of
art education. I clarify what kind of common things art education and the method of the Experiential
Colour Workshops for Babies do have.
Both theme interview- and visual material analysis refers that the work of the workshop mentors is
very versatile and comprehensive. The findings of the research show that the meaningful
dimensions for the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops for Babies are the
artistic and visual element, the assurance from the work experience, working with families and the
influence of mental and physical position to the atmosphere.
on kuvataiteellinen työpaja vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Työpajassa edetään erilaisten
materiaalien, värien ja valojen kautta itse tuotettuun jälkeen. Materiaalit ovat turvallisia ja pienille
lapsille sopivia. Porin Lastenkulttuurikeskus järjestää Vauvojen värikylpy –ohjaajien koulutusta
vuosittain.
Tutkimuskysymykseni on: Miten Vauvojen värikylpy ohjaajat kokevat työnsä ja millaisia merkityksiä
he sille antavat? Tutkimukseni on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka
aineisto koostuu kolmen ohjaajan teemahaastatteluista sekä Vauvojen värikylpy työpajojen
havainnoimisesta. Aineiston analyysitapana on teoriasidonnainen sisällönanalyysi ja abduktiivinen
päättelyn logiikka.
Tutkimuksessani tarkastelen ohjaajan työnkuvaa, millaisia käsityksiä heillä on työstään sekä millaisia
merkityksiä he sille antavat. Aloitan esittelemällä Vauvojen värikylpy -metodin ja sen taustalla
toimivat periaatteet ja toimintamuodot. Sen jälkeen tarkastelen ohjaajuutta taidekentällä, vauvan
ja lapsen kasvua sekä taiteen mahdollisuuksia kehityksen tueksi. Teoriaosuuden lopuksi tarkastelen
Vauvojen värikylpy -toimintaa kuvataidekasvatuksen näkökulmasta. Selvitän minkälaisia
yhtymäkohtia kuvataidekasvatuksella ja Vauvojen värikylpy -metodilla on.
Sekä teemahaastattelun että visuaalisen aineistonanalyysin perusteella voidaan päätellä, että
Vauvojen värikylpy -ohjaajan työ on hyvin monipuolista ja kokonaisvaltaista. Tutkimuksen tulokset
osoittavat, että Vauvojen värikylpy -ohjaajille merkityksellisiä ulottuvuuksia työssään ovat
työskentelyn taiteellinen ja visuaalinen elementti, työkokemuksen tuoma varmuus ohjaajuuteen,
perheiden kanssa työskentely sekä henkisen ja fyysisen position vaikutus ilmapiiriin.
Colour Workshops for Babies address to their work. The Experiential Colour Workshop for Babies is
visual art workshop for babies and for their parents. The workshops progress from exploring and
observing of different materials, colours and light, to self-producing traces. The materials are safe
and suitable for small children. Pori Centre for Children´s Culture organizes annually
training/education for the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops.
The research question is: How does the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops
experience their work and what kind of significance/meaning they address to their work? This
research is qualitative phenomenological-hermeneutical research, whose material consists from
theme interviews of three workshop mentors and observing of the Experiential Colour Workshops
for Babies. The analysis is based on theory-bound content analysis and abductive reasoning.
In this research, I observe the work of the mentors, what kind of perceptions they have for their
work and what kind of meanings/significance they address. I begin by introducing the method
related to the Experiential Colour Workshops for Babies and the underlying principles and modes of
action. After that I look over the mentorship in the art field, the concept of baby and child
development and the opportunities of art to support this development. At the end of the theoretical
part I consider the action of the Experiential Colour Workshops for Babies from the perspective of
art education. I clarify what kind of common things art education and the method of the Experiential
Colour Workshops for Babies do have.
Both theme interview- and visual material analysis refers that the work of the workshop mentors is
very versatile and comprehensive. The findings of the research show that the meaningful
dimensions for the workshop mentors of the Experiential Colour Workshops for Babies are the
artistic and visual element, the assurance from the work experience, working with families and the
influence of mental and physical position to the atmosphere.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4588]