Aina ei voi auttaa : sosiaalityön asiakastilanteissa koettujen tunteiden vaikutus työhyvinvointiin
Kylmänen, Hanna; Ukkola, Reija (2017)
Kylmänen, Hanna
Ukkola, Reija
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712181402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712181402
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on saada näkyväksi sosiaalityöntekijöiden kokemuksia kielletyistä tunteista ja niiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tutkielmassa on tavoitteena selvittää, miten sosiaalityöntekijät työstävät asiakastyössä heränneitä tunteita työhyvinvoinnin näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten sosiaalityöntekijät työstävät näitä kiellettyjä tunteita.
Tämän laadullisen tutkielman aineisto on kerätty Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry:n kautta Webropol- kyselynä helmikuussa 2016. Olemme tehneet ensin aineistosta kandidaatintutkielman. Kyselyn vastaajat on rajattu sosiaalityötä tekeviin sosiaalityötekijöihin. Vastaajat ovat tässä tutkielmassa erityistä tietoa omaavia sosiaalityön ammattilaisia. Tutkielman aineisto koostuu 148 kyselyvastauksesta ja aiemmin tehdyn kandidaatintutkielman tuloksista, joita nostetaan esiin tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkielma on kaksiosainen. Analysointimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman teoreettinen näkökulma perustuu työhyvinvointiin, etiikkaan ja tunteisiin sosiaalityössä sekä vuorovaikutukseen.
Tutkielman tuloksena kielletty tunne määritellään tunteeksi, jota ei ole ammatillista näyttää asiakastilanteessa. Kielletyt tunteet joko tukevat tai heikentävät työhyvinvointia. Sosiaalityöntekijän kyky tunnistaa kaikenlaisia tunteita ja käyttää niitä työvälineenä nousee esiin tutkielman tuloksissa. Työhyvinvointi määrittyy työntekijän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kautta. Sosiaalityöntekijät työstävät tunteita ja niiden vaikutusta työhyvinvointiin vuorovaikutuksessa ja itsekseen. Tutkielman tuloksena sosiaalityötä leimaa kaksijakoisuus; työ nähdään mielekkäänä ja iloa tuottavana, mutta toisaalta työ on samanaikaisesti henkisesti kuormittavaa. Tutkielman tuloksena nousee esille sosiaalityöntekijän hyvät vuorovaikutustaidot, jotka ovat merkityksellisiä asiakastyössä. Vuorovaikutuksella asiakastilanteissa on merkitystä myös työhyvinvoinnin kannalta. Sosiaalityöntekijän oma ammatillisuus on sidoksissa sosiaalityön eettisiin ohjeisiin ja toimintaperiaatteisiin. Tutkielman tulosten mukaan sosiaalityöntekijät näkevät tärkeäksi kaikenlaisten tunteiden käsittelemisen. Voidaan todeta, että tunteet kuuluvat sosiaalityöhön. Niiden käsittelemiseen tarvitaan tila ja mahdollisuus, jotta ne tukevat sosiaalityöntekijän työhyvinvointia.
Tämän laadullisen tutkielman aineisto on kerätty Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry:n kautta Webropol- kyselynä helmikuussa 2016. Olemme tehneet ensin aineistosta kandidaatintutkielman. Kyselyn vastaajat on rajattu sosiaalityötä tekeviin sosiaalityötekijöihin. Vastaajat ovat tässä tutkielmassa erityistä tietoa omaavia sosiaalityön ammattilaisia. Tutkielman aineisto koostuu 148 kyselyvastauksesta ja aiemmin tehdyn kandidaatintutkielman tuloksista, joita nostetaan esiin tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkielma on kaksiosainen. Analysointimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman teoreettinen näkökulma perustuu työhyvinvointiin, etiikkaan ja tunteisiin sosiaalityössä sekä vuorovaikutukseen.
Tutkielman tuloksena kielletty tunne määritellään tunteeksi, jota ei ole ammatillista näyttää asiakastilanteessa. Kielletyt tunteet joko tukevat tai heikentävät työhyvinvointia. Sosiaalityöntekijän kyky tunnistaa kaikenlaisia tunteita ja käyttää niitä työvälineenä nousee esiin tutkielman tuloksissa. Työhyvinvointi määrittyy työntekijän kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kautta. Sosiaalityöntekijät työstävät tunteita ja niiden vaikutusta työhyvinvointiin vuorovaikutuksessa ja itsekseen. Tutkielman tuloksena sosiaalityötä leimaa kaksijakoisuus; työ nähdään mielekkäänä ja iloa tuottavana, mutta toisaalta työ on samanaikaisesti henkisesti kuormittavaa. Tutkielman tuloksena nousee esille sosiaalityöntekijän hyvät vuorovaikutustaidot, jotka ovat merkityksellisiä asiakastyössä. Vuorovaikutuksella asiakastilanteissa on merkitystä myös työhyvinvoinnin kannalta. Sosiaalityöntekijän oma ammatillisuus on sidoksissa sosiaalityön eettisiin ohjeisiin ja toimintaperiaatteisiin. Tutkielman tulosten mukaan sosiaalityöntekijät näkevät tärkeäksi kaikenlaisten tunteiden käsittelemisen. Voidaan todeta, että tunteet kuuluvat sosiaalityöhön. Niiden käsittelemiseen tarvitaan tila ja mahdollisuus, jotta ne tukevat sosiaalityöntekijän työhyvinvointia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]