Nokia brändin elämysperiaatteiden toteutuminen Nokia Mobile Networksin tuotteissa ja konseptisuunnittelussa
Viertola, Hanna-Maria (2017)
Viertola, Hanna-Maria
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191408
Tiivistelmä
Laadullinen tutkimus on tehty Nokia Mobile Networksin pyynnöstä. Tutkimuksen tavoite on selvittää, noudattavatko Nokia Mobile Networksin tutkimukseen valitut tuotteet Nokia brändin suunnitteluohjeistusta sekä lisätä ymmärrystä teollisen muotoilun tilasta Nokia Mobile Networksissa. Toinen tutkimuksen tavoite on lisätä tietoa brändin suunnitteluohjeistuksen sekä brändin elämysperiaatteiden käyttämisestä konseptisuunnittelussa.
Kolme tutkimuskysymystä ohjasivat tutkimusta: 1. Sisältävätkö valitut Nokia Mobile Networksin tuotteet Nokian suunnitteluohjeistuksessa esiintyviä ohjeita. 2. Minkälaisia haasteita teollinen muotoilija kohtaa Nokia Mobile Networksin tuotesuunnitteluprosessin aikana? 3. Miten Nokian suunnitteluohjeita tulisi soveltaa konseptisuunnittelussa?
Teoreettinen viitekehys on rakennettu brändin suunnittelun ja tuotekehitysprosessin ympärille. Lisäksi brändin suunnitteluohjeistuksia on esitelty yleisesti. Tutkimus sisältää kaksi tapausta. Tapaus 1 pohtii, noudattavatko Nokia Mobile Networksin tutkimukseen valitut tuotteet Nokian suunnitteluohjeita. Toinen tapaus on produktiivinen prosessi, missä konseptin suunnitteluprosessi on dokumentoitu ja analysoitu. Tarkoitus on pohtia, miten Nokia brändin suunnitteluohjeita tulisi käyttää konseptisuunnitteluvaiheessa. Tutkimusmetodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua, joka on analysoitu teemoittelun avulla. Lisäksi tuotesemantiikka tutkimusmetodina on sovellettu.
Tutkimuksen tuloksia ovat 1) Nokian muotoiluohjeistusta ei ole kokonaisvaltaisesti noudatettu Nokia Mobile Networksin tuotteissa 2) Muotoilijat kohtaavat haasteita, jotka liittyvät prosesseihin sekä teknologiaan ja kustannuksiin 3) tuotekonseptissa on suurempi vapaus korostaa Nokian elämysperiaatteita konseptin käyttötarkoituksen mukaisesti. This qualitative research is carried out for purposes of Nokia Mobile Networks’ (MN) intent to create understanding about the current state of the industrial design within the Nokia MN products. Another research purpose is to add information in the field of industrial design and implementing brand design guidelines and brand experience principles in concept design.
Three research questions directed the work: 1. Do selected Nokia MN products incorporate the Nokia experience principles encouraged in Nokia Brand design guidelines? 2. Ware the challenges industrial design face in the product development process within Nokia MN? 3. How are Nokia experience principles to be applied in new concept design?
Theoretical framework is constructed around brand design and product development process (PDP). Additionally, design guidelines for brands are discussed. Two cases are presented and analyzed. Case 1 consists of Nokia brand experience principles’ implementation in Nokia Mobile Networks’ selected products. Case 2 is a productive part where the researcher has carried out a product concept design for Nokia Mobile Networks. Interview as research method is used. Additionally, product semantics as analysis method is implemented.
Main results drawn after the research are 1) Lack of Nokia experience principles’ comprehensive implementation exist 2) Nokia MN industrial designers face challenges connected to processes and both technological and cost restrictions 3) At the stage of new concept design the industrial designer has freedom to emphasize the Nokia experience principles with accordance to the concept’s purpose.
Kolme tutkimuskysymystä ohjasivat tutkimusta: 1. Sisältävätkö valitut Nokia Mobile Networksin tuotteet Nokian suunnitteluohjeistuksessa esiintyviä ohjeita. 2. Minkälaisia haasteita teollinen muotoilija kohtaa Nokia Mobile Networksin tuotesuunnitteluprosessin aikana? 3. Miten Nokian suunnitteluohjeita tulisi soveltaa konseptisuunnittelussa?
Teoreettinen viitekehys on rakennettu brändin suunnittelun ja tuotekehitysprosessin ympärille. Lisäksi brändin suunnitteluohjeistuksia on esitelty yleisesti. Tutkimus sisältää kaksi tapausta. Tapaus 1 pohtii, noudattavatko Nokia Mobile Networksin tutkimukseen valitut tuotteet Nokian suunnitteluohjeita. Toinen tapaus on produktiivinen prosessi, missä konseptin suunnitteluprosessi on dokumentoitu ja analysoitu. Tarkoitus on pohtia, miten Nokia brändin suunnitteluohjeita tulisi käyttää konseptisuunnitteluvaiheessa. Tutkimusmetodina on käytetty puolistrukturoitua haastattelua, joka on analysoitu teemoittelun avulla. Lisäksi tuotesemantiikka tutkimusmetodina on sovellettu.
Tutkimuksen tuloksia ovat 1) Nokian muotoiluohjeistusta ei ole kokonaisvaltaisesti noudatettu Nokia Mobile Networksin tuotteissa 2) Muotoilijat kohtaavat haasteita, jotka liittyvät prosesseihin sekä teknologiaan ja kustannuksiin 3) tuotekonseptissa on suurempi vapaus korostaa Nokian elämysperiaatteita konseptin käyttötarkoituksen mukaisesti.
Three research questions directed the work: 1. Do selected Nokia MN products incorporate the Nokia experience principles encouraged in Nokia Brand design guidelines? 2. Ware the challenges industrial design face in the product development process within Nokia MN? 3. How are Nokia experience principles to be applied in new concept design?
Theoretical framework is constructed around brand design and product development process (PDP). Additionally, design guidelines for brands are discussed. Two cases are presented and analyzed. Case 1 consists of Nokia brand experience principles’ implementation in Nokia Mobile Networks’ selected products. Case 2 is a productive part where the researcher has carried out a product concept design for Nokia Mobile Networks. Interview as research method is used. Additionally, product semantics as analysis method is implemented.
Main results drawn after the research are 1) Lack of Nokia experience principles’ comprehensive implementation exist 2) Nokia MN industrial designers face challenges connected to processes and both technological and cost restrictions 3) At the stage of new concept design the industrial designer has freedom to emphasize the Nokia experience principles with accordance to the concept’s purpose.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]