Ilmastokasvatus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Matikainen, Valtteri (2017)
Matikainen, Valtteri
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191410
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen vaikutukset ilmenevät yhä vahvemmin kaikkialla luonnossa
ja yhteiskunnassa. Se on yksi merkittävimmistä ihmiskuntaa uhkaavista ongelmista,
ja siihen pyritään vastaamaan ilmastokasvatuksella. Ilmastokasvatusta
voidaan pitää yhtenä kestävän kehityksen kasvatuksen ja ympäristökasvatuksen
osa-alueena. Se tuo oman, erityisesti ilmastoa ja ilmastovastuullisuutta korostavan
näkökulmansa sen läheisiin kasvatuksen aloihin, kuten kansalais-, globaalija
mediakasvatukseen.
Tutkimusongelmana oli, miten ilmastokasvatus huomioidaan vuoden 2014 Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa vuosiluokkien 1–6 osalta. Tarkastelin,
miten ilmastokasvatuksen päämäärät ja tavoitteet vastaavat opetussuunnitelmassa
esitettyjä tavoitteita, sisältöjä ja päämääriä, ja miten opetussuunnitelman
tavoitteet ja sisällöt tukevat ilmastokasvatuksen toteuttamista. Toteutin tutkimuksen
analysoimalla Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita laadullisen
sisällönanalyysin menetelmin.
Ilmastokasvatuksen tavoitteet näkyvät opetussuunnitelmassa kestävän kehityksen
ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen osana. Ilmastokasvatus on opetussuunnitelmassa
piilotettuna, jolloin opettajan tulee osata omalla tulkinnallaan yhdistää
tavoitteet ja ilmaisut ilmastokasvatuksen kontekstiin. Ilmastokasvatuksen
toteuttaminen jää suurelta osin opettajan vastuulle sekä oman mielenkiinnon ja
perehtymisen varaan.
Toivon, että tällä tutkimuksellani saan tuotua näkyvyyttä ilmastokasvatukselle,
jotta se tulevaisuudessa huomioitaisiin paremmin sekä opetussuunnitelman perusteissa
että käytännön opetuksessa. Myös muidenkin aiheiden huomioimiseen
tämä tutkimus tarjoaa näkökulmia ja ajatuksia, jotka toivottavasti tukevat opetuksen
ja koulun jatkuvaa kehittymistä.
ja yhteiskunnassa. Se on yksi merkittävimmistä ihmiskuntaa uhkaavista ongelmista,
ja siihen pyritään vastaamaan ilmastokasvatuksella. Ilmastokasvatusta
voidaan pitää yhtenä kestävän kehityksen kasvatuksen ja ympäristökasvatuksen
osa-alueena. Se tuo oman, erityisesti ilmastoa ja ilmastovastuullisuutta korostavan
näkökulmansa sen läheisiin kasvatuksen aloihin, kuten kansalais-, globaalija
mediakasvatukseen.
Tutkimusongelmana oli, miten ilmastokasvatus huomioidaan vuoden 2014 Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa vuosiluokkien 1–6 osalta. Tarkastelin,
miten ilmastokasvatuksen päämäärät ja tavoitteet vastaavat opetussuunnitelmassa
esitettyjä tavoitteita, sisältöjä ja päämääriä, ja miten opetussuunnitelman
tavoitteet ja sisällöt tukevat ilmastokasvatuksen toteuttamista. Toteutin tutkimuksen
analysoimalla Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita laadullisen
sisällönanalyysin menetelmin.
Ilmastokasvatuksen tavoitteet näkyvät opetussuunnitelmassa kestävän kehityksen
ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen osana. Ilmastokasvatus on opetussuunnitelmassa
piilotettuna, jolloin opettajan tulee osata omalla tulkinnallaan yhdistää
tavoitteet ja ilmaisut ilmastokasvatuksen kontekstiin. Ilmastokasvatuksen
toteuttaminen jää suurelta osin opettajan vastuulle sekä oman mielenkiinnon ja
perehtymisen varaan.
Toivon, että tällä tutkimuksellani saan tuotua näkyvyyttä ilmastokasvatukselle,
jotta se tulevaisuudessa huomioitaisiin paremmin sekä opetussuunnitelman perusteissa
että käytännön opetuksessa. Myös muidenkin aiheiden huomioimiseen
tämä tutkimus tarjoaa näkökulmia ja ajatuksia, jotka toivottavasti tukevat opetuksen
ja koulun jatkuvaa kehittymistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]