Materiaalin tuntu vuorovaikutuksessa – tapaustutkimus lasin luomasta käyttäjäkokemuksesta
Korpela, Johanna (2017)
Korpela, Johanna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712191412
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jossa pyritään selvittämään käyttäjän kokemus materiaalista. Tutkielmassa esitellään vaihtoehtoinen materiaali ja kartoitetaan käyttäjäkokemusta materiaalin, lasin, käyttämisestä vuorovaikutussuunnittelussa ja fyysisissä käyttöliittymissä.
Tutkielmassa valmistetaan lasista protoja lasin kuumatyöstömenetelmillä, joilla tarkkaillaan käyttäjän kokemusta erilaisen materiaalin kokemisesta perinteisen laitteen rinnalle. Lisäksi valmistetaan 3D -printtaamalla kappaleita, joita käytetään vertailussa mukana.
Käyttäjätestissä osallistujat kokeilivat vuorovaikutusta lasiesineiden kanssa ja arvioivat käyttäjäkokemusta. Käyttäjätestin aikana suoritetun observoinnin ja kyselyjen avulla tutkittiin, millaisen kuvan erilaisen materiaalin tunnusta periteisen käyttöliittymän maailmassa käyttäjä sai.
Käyttäjätestin tuloksina saatiin mm., että lasi koettiin särkyvänä, mutta arvokkaana materiaalina. Haastavana materiaalina lasi antaa oman leimansa vuorovaikutukselle, mutta tuo omat vaikeutensa vuorovaikutussuunnitteluun.
Pro gradussa saatuja tuloksia hyödynnetään Naked Approach tutkimusprojektissa, jonka rahoittajana toimii Tekes. This Master’s thesis is qualitative research case where main goal is to explore the user experience when interacting with a tangible material. The thesis introduces an alternative material for traditional user interface and user experience design, glass, which could be used as part of the interaction design with a physical user interface.
In this thesis, glass prototypes were made by traditional glass techniques, and 3D printed plastic versions of those were created for user testing. These probes were used as comparative materials when investigating the user experience. During the user test, participants tried the interaction with glass objects in different tasks. Observation and inquiries were used as means for studying what people thought of the materials and their potential use as alternatives for tangible user interface design.
Results of this research projects indicate that glass is perceived as breakable but valuable material. Glass gives the interaction new but still familiar materiality, and challenges the uses and meanings associated with conventional interaction design.
Material of this Master’s these are part of Naked Approach research project that are funded by Tekes.
Tutkielmassa valmistetaan lasista protoja lasin kuumatyöstömenetelmillä, joilla tarkkaillaan käyttäjän kokemusta erilaisen materiaalin kokemisesta perinteisen laitteen rinnalle. Lisäksi valmistetaan 3D -printtaamalla kappaleita, joita käytetään vertailussa mukana.
Käyttäjätestissä osallistujat kokeilivat vuorovaikutusta lasiesineiden kanssa ja arvioivat käyttäjäkokemusta. Käyttäjätestin aikana suoritetun observoinnin ja kyselyjen avulla tutkittiin, millaisen kuvan erilaisen materiaalin tunnusta periteisen käyttöliittymän maailmassa käyttäjä sai.
Käyttäjätestin tuloksina saatiin mm., että lasi koettiin särkyvänä, mutta arvokkaana materiaalina. Haastavana materiaalina lasi antaa oman leimansa vuorovaikutukselle, mutta tuo omat vaikeutensa vuorovaikutussuunnitteluun.
Pro gradussa saatuja tuloksia hyödynnetään Naked Approach tutkimusprojektissa, jonka rahoittajana toimii Tekes.
In this thesis, glass prototypes were made by traditional glass techniques, and 3D printed plastic versions of those were created for user testing. These probes were used as comparative materials when investigating the user experience. During the user test, participants tried the interaction with glass objects in different tasks. Observation and inquiries were used as means for studying what people thought of the materials and their potential use as alternatives for tangible user interface design.
Results of this research projects indicate that glass is perceived as breakable but valuable material. Glass gives the interaction new but still familiar materiality, and challenges the uses and meanings associated with conventional interaction design.
Material of this Master’s these are part of Naked Approach research project that are funded by Tekes.
Kokoelmat
- Pro gradut [4088]