OMA TILA – Osallistuvan suunnittelun menetelmät nuorten kaksisuuntaisessa kotouttamisessa
Hintsala, Anni Katriina (2017)
Hintsala, Anni Katriina
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712201423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201712201423
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin kaksisuuntaisen kotoutumisen ja osallisuuden toteutumista
Taidevaihde-hankkeessa toteutetussa OMA TILA -projektissa. Projekti toteutettiin Lapin
ammattiopistossa ja siihen osallistui sekä maahanmuuttajaopiskelijoita, että kantasuomalaisia
nuoria. Opiskelijoille järjestettiin taideperustaista työpajatoimintaa kevään 2017 ajan.
Ohjaajina toimivat kuvataidekasvatuksen opiskelija ja taiteilija.
Projektin kohteena oli opiskelijoiden oleskelutila, jonka suunnittelu ja toteutus tehtiin
osallistuvan suunnittelun menetelmiä (Kyttä & Kaaja 2001) sekä muita taideperustaisia
työskentelytapoja käyttäen. Toiminnan tavoitteena oli luoda tilaisuuksia kaksisuuntaiselle
kotoutumiselle sekä osallisuuden kokemuksille. Tutkimuksellisena tavoitteena oli arvioida ja
kehittää toimintaa taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmin. Taideperustaiselle
toimintatutkimukselle tyypilliseen tapaan tutkija osallistui toimintaan. Tutkimusaineisto
koostuu havaintopäiväkirjamerkinnöistä ja projektin kuvallisista dokumenteista,
opiskelijoiden ryhmähaastattelusta sekä kyselyistä opiskelijoille ja ammattiopiston opettajille.
Taidetoiminnan kotouttamisessa ammattiopistokontekstiin oli toiminnan
aloittamiseen liittyviä haasteita. Toisaalta projekti koettiin mielekkäänä ja sekä
kaksisuuntaiselle kotoutumiselle että osallisuuden kokemuksille koettiin olleen projektissa
mahdollisuuksia. Tärkeänä havaintona todettiin, että osallisuuden toteutumiseksi tehtävän
tulee olla nuorille merkityksellinen. Kaksisuuntaiselle kotoutumiselle taas havaittiin luotavan
mahdollisuuksia erityisesti taiteellisen tekemisen kautta, taiteen toimiessa ihmisten välillä.
Taidetoimintaa toivottiin aineiston mukaan järjestettävän ammattiopistolla jatkossakin. In this research, integration and social engagement were researched within a set of OWN
SPACE -workshops in the Art Gear -project. The project was conducted in Lapland
vocational college during spring 2017. Both immigrant students and Finnish born students
took part in the workshops with different art-based methods. The workshops were led by the
researcher, an art education student, in cooperation with an artist.
During the project the participants designed and furnished the interior of a students'
lounge. The process took advantage of different art-based methods such as the
participatory planning method (Kyttä & Kaaja 2001). The main objective of the project was to
create chances for students to experience social engagement and enhance the two-way
social integration. The aim was also to evaluate and to further develop the workshop process
with art-based action research methods. The researcher took actively part in action during
workshops, which is usual in art-based action research. The research data consists of a
research journal written within the process, documentative photographs, students interviews
and inquiry data collected from students and the vocational college staff.
There were challenges in implementing art-based working methods to vocational
college setting. On the other hand, the project participants experienced it was a meaningful
concept. They also reportedly encountered situations for both integration and social
engagement to happen. Thereafter, the most important finding was that in order to be able
to feel involvement, the task of the workshop has to be meaningful for participants. The twoway
social integration was most likely felt when working through artistic methods.
Taidevaihde-hankkeessa toteutetussa OMA TILA -projektissa. Projekti toteutettiin Lapin
ammattiopistossa ja siihen osallistui sekä maahanmuuttajaopiskelijoita, että kantasuomalaisia
nuoria. Opiskelijoille järjestettiin taideperustaista työpajatoimintaa kevään 2017 ajan.
Ohjaajina toimivat kuvataidekasvatuksen opiskelija ja taiteilija.
Projektin kohteena oli opiskelijoiden oleskelutila, jonka suunnittelu ja toteutus tehtiin
osallistuvan suunnittelun menetelmiä (Kyttä & Kaaja 2001) sekä muita taideperustaisia
työskentelytapoja käyttäen. Toiminnan tavoitteena oli luoda tilaisuuksia kaksisuuntaiselle
kotoutumiselle sekä osallisuuden kokemuksille. Tutkimuksellisena tavoitteena oli arvioida ja
kehittää toimintaa taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmin. Taideperustaiselle
toimintatutkimukselle tyypilliseen tapaan tutkija osallistui toimintaan. Tutkimusaineisto
koostuu havaintopäiväkirjamerkinnöistä ja projektin kuvallisista dokumenteista,
opiskelijoiden ryhmähaastattelusta sekä kyselyistä opiskelijoille ja ammattiopiston opettajille.
Taidetoiminnan kotouttamisessa ammattiopistokontekstiin oli toiminnan
aloittamiseen liittyviä haasteita. Toisaalta projekti koettiin mielekkäänä ja sekä
kaksisuuntaiselle kotoutumiselle että osallisuuden kokemuksille koettiin olleen projektissa
mahdollisuuksia. Tärkeänä havaintona todettiin, että osallisuuden toteutumiseksi tehtävän
tulee olla nuorille merkityksellinen. Kaksisuuntaiselle kotoutumiselle taas havaittiin luotavan
mahdollisuuksia erityisesti taiteellisen tekemisen kautta, taiteen toimiessa ihmisten välillä.
Taidetoimintaa toivottiin aineiston mukaan järjestettävän ammattiopistolla jatkossakin.
SPACE -workshops in the Art Gear -project. The project was conducted in Lapland
vocational college during spring 2017. Both immigrant students and Finnish born students
took part in the workshops with different art-based methods. The workshops were led by the
researcher, an art education student, in cooperation with an artist.
During the project the participants designed and furnished the interior of a students'
lounge. The process took advantage of different art-based methods such as the
participatory planning method (Kyttä & Kaaja 2001). The main objective of the project was to
create chances for students to experience social engagement and enhance the two-way
social integration. The aim was also to evaluate and to further develop the workshop process
with art-based action research methods. The researcher took actively part in action during
workshops, which is usual in art-based action research. The research data consists of a
research journal written within the process, documentative photographs, students interviews
and inquiry data collected from students and the vocational college staff.
There were challenges in implementing art-based working methods to vocational
college setting. On the other hand, the project participants experienced it was a meaningful
concept. They also reportedly encountered situations for both integration and social
engagement to happen. Thereafter, the most important finding was that in order to be able
to feel involvement, the task of the workshop has to be meaningful for participants. The twoway
social integration was most likely felt when working through artistic methods.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]