Interaktiivista ongelmanratkaisua: prosessidraama opetustapahtumana
Berg, Toni (2017)
Berg, Toni
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201801221009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201801221009
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee prosessidraaman sekä opetusmenetelmällistä että oppimiskokemuksellista luonnetta. Prosessidraama on yksi draamakasvatuksen alalajeista, jolla tarkoitetaan ongelmaratkaisukeskeistä ja tutkivaa draamajaksoa. Prosessidraamalla tai draamalla ei tässä tutkimuksessa tarkoiteta teatteria, vaikka siinä paljon sen elementtejä esiintyykin.
Tutkimus edustaa laadullista, etnografista, tutkimusta. Suoritin osallistujien kanssa kolmetuntisen prosessidraaman Rovaniemellä teatterin tiloissa. Koko prosessidraamatapahtuma videoitiin, josta muotoutui tämän tutkimuksen aineisto. Videoaineiston on jaettu prosessidraaman toteuttamista koskevaan aineistoon ja teemahaastatteluaineistoon, joka kerättiin prosessidraaman jälkeen. Analyysi perustui sisällön analyysiin, jossa teemoittelin prosessidraamasta toistuvasti kumpuavat teemat.
Prosessidraama nähtiin vahvana keskustelunherättelijänä. Tämä mahdollisti sen, että osallistujat saattoivat tuoda turvallisesti esiin omat mielipiteensä aiheesta, vaikka ne olisivatkin olleet toisten mielipiteistä poikkeavia. Ongelmanratkaisukeinona prosessidraama toimi interaktiivisesti, mikä mahdollisti sen, että toiminnassa pystyttiin kokeilla ja punnita erilaisia ratkaisumalleja. Tuloksista ilmeni myös se, että prosessidraaman toimivuus perustuu vankkaan suksessiiviseen, perusteltuun ja rajoitettuun toimintaan. Tutkimukseni herätteli tarkastelemaan tarkemmin myös prosessidraamassa esiintyvää pohjatekstiä, jonka valinta ja suunnittelu ovat tiukasti liitoksissa prosessidraaman toimintaan ja osallistujien motivointiin.
Tutkimus edustaa laadullista, etnografista, tutkimusta. Suoritin osallistujien kanssa kolmetuntisen prosessidraaman Rovaniemellä teatterin tiloissa. Koko prosessidraamatapahtuma videoitiin, josta muotoutui tämän tutkimuksen aineisto. Videoaineiston on jaettu prosessidraaman toteuttamista koskevaan aineistoon ja teemahaastatteluaineistoon, joka kerättiin prosessidraaman jälkeen. Analyysi perustui sisällön analyysiin, jossa teemoittelin prosessidraamasta toistuvasti kumpuavat teemat.
Prosessidraama nähtiin vahvana keskustelunherättelijänä. Tämä mahdollisti sen, että osallistujat saattoivat tuoda turvallisesti esiin omat mielipiteensä aiheesta, vaikka ne olisivatkin olleet toisten mielipiteistä poikkeavia. Ongelmanratkaisukeinona prosessidraama toimi interaktiivisesti, mikä mahdollisti sen, että toiminnassa pystyttiin kokeilla ja punnita erilaisia ratkaisumalleja. Tuloksista ilmeni myös se, että prosessidraaman toimivuus perustuu vankkaan suksessiiviseen, perusteltuun ja rajoitettuun toimintaan. Tutkimukseni herätteli tarkastelemaan tarkemmin myös prosessidraamassa esiintyvää pohjatekstiä, jonka valinta ja suunnittelu ovat tiukasti liitoksissa prosessidraaman toimintaan ja osallistujien motivointiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]