Oppilaan siirtymä kielenkehitystä tukevasta pienluokasta yleisopetukseen
Alavahtola, Henna; Kallunki, Johanna (2017)
Alavahtola, Henna
Kallunki, Johanna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201801231016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201801231016
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaan siirtymää kielenkehitystä tukevasta erityisopetuksen pienluokasta yleisopetukseen oppilaiden ja heidän yleisopetuksen luokanopettajiensa näkökulmasta. Erityisopetuksen pienluokassa opiskelu oli mahdollista kolmanteen luokkaan asti, joten siirtymä yleisopetuksen tai erityiskoulun luokkiin olivat pakollisia. Haastattelemamme oppilaat siirtyivät yleisopetuksen luokkiin samassa koulussa, jossa pienluokka fyysisesti sijaitsi.
Haastattelimme yhteensä seitsemää oppilasta ja viittä opettajaa. Lisäksi kysyimme pienluokan erityisopettajalta koulun siirtymämallista. Analysoimme haastattelut aineistolähtöisesti käyttäen apuna fenomenografista tutkimusotetta. Löytämämme teemat olemme esittäneet tulososiossa kronologisesti ajasta ennen siirtymää siirtymän jälkeiseen aikaan. Loppuun lisäsimme kaksi narratiivista kertomusta kahden oppilaan eri tavalla onnistuneesta siirtymästä. Tutkielman tuloksissa tuli ilmi, että siirtymät olivat pääsääntöisesti onnistuneet, ja että koulun siirtymämalli oli hyvä. Siirtymiin vaikuttivat positiivisesti yhteistyö, integrointitunnit ja -jaksot, oppilaiden kaverisuhteet, jokaisen oppilaan joustava ja yksilöllinen siirtymä, sekä opettajien resurssit oppilaan tukemiseen. Negatiivisia seikkoja siirtymissä olivat op-pilaiden mielestä opiskelun vaikeus ja nopea eteneminen yleisopetuksessa. Opettajat puolestaan kokivat, etteivät olleet aina saaneet tarpeeksi apua ja tukea oppilaan siirtymän aikana.
Haastattelimme yhteensä seitsemää oppilasta ja viittä opettajaa. Lisäksi kysyimme pienluokan erityisopettajalta koulun siirtymämallista. Analysoimme haastattelut aineistolähtöisesti käyttäen apuna fenomenografista tutkimusotetta. Löytämämme teemat olemme esittäneet tulososiossa kronologisesti ajasta ennen siirtymää siirtymän jälkeiseen aikaan. Loppuun lisäsimme kaksi narratiivista kertomusta kahden oppilaan eri tavalla onnistuneesta siirtymästä. Tutkielman tuloksissa tuli ilmi, että siirtymät olivat pääsääntöisesti onnistuneet, ja että koulun siirtymämalli oli hyvä. Siirtymiin vaikuttivat positiivisesti yhteistyö, integrointitunnit ja -jaksot, oppilaiden kaverisuhteet, jokaisen oppilaan joustava ja yksilöllinen siirtymä, sekä opettajien resurssit oppilaan tukemiseen. Negatiivisia seikkoja siirtymissä olivat op-pilaiden mielestä opiskelun vaikeus ja nopea eteneminen yleisopetuksessa. Opettajat puolestaan kokivat, etteivät olleet aina saaneet tarpeeksi apua ja tukea oppilaan siirtymän aikana.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]