Mediakasvatus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Honkanen, Jenni (2017)
Honkanen, Jenni
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802071026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802071026
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 otettiin valtakunnallisesti
käyttöön vuosiluokilla 1–6 syksyllä 2016. Opetussuunnitelman käyttöön ottaminen
on herättänyt yhteiskunnallista keskustelua siitä, miten mediakasvatus tulisi
huomioida käytännön opetuksessa. Myös opettajien valmiuksista soveltaa mediakasvatuksen
sisältöjä ollaan oltu huolissaan. Mediakasvatuksen näkökulmasta
erityisen oleellisia sisältöjä uudessa opetussuunnitelmassa ovat kaikki oppiaineet
läpäisevät laaja-alaiset osaamisalueet tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
sekä monilukutaito.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tukea opettajia opetussuunnitelman soveltamisessa mediakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on, miten mediakasvatus ilmenee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimusaineistoni koostui koko Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista
vuosiluokkien 1–6 osalta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista
sisällönanalyysiä, jossa teoria ja empiria kulkevat käsi kädessä. Analyysiyksiköt
valitaan aineistosta ja teoria toimii apuna analyysin etenemisessä. Tutkimuksen
teoreettinen viitekehys muodostuu mediakasvatuksen käsitteen määrittelystä ja
mediakasvatuksen ulottuvuuksien tarkastelusta.
Tutkimustuloksissani esittelen koko tutkimusaineiston läpileikkaavan keskeisen
teeman: mediakasvatus toimijuuden tukijana. Tämän jälkeen kuvailen mediakasvatuksen ilmenemistä Perusopetuksen opetussuunnitelmassa yhdeksän kategorian kautta. Kategoriat ovat: mediakasvatus oppimaan oppimisen tukena, media-
kasvatus monilukutaitona, mediakasvatus tiedonhakuun ja kriittiseen ajatteluun
ohjaajana, mediakasvatus vuorovaikutuksen ja vaikuttamisen mahdollistajana,
mediakasvatus luovuuden ja ilmaisun tukijana, mediakasvatus vastuullisuuteen
ohjaajana, mediakasvatuksen merkitys teknisten teknologiataitojen opettamisessa, tieto- ja viestintäteknologia osana oppimisympäristöä sekä mediasisällöt ja
mediakulttuuri opetusmateriaaleissa. Tutkimukseni mukaan mediakasvatus ilmenee opetussuunnitelmassa monipuolisesti ja moniulotteisesti.
käyttöön vuosiluokilla 1–6 syksyllä 2016. Opetussuunnitelman käyttöön ottaminen
on herättänyt yhteiskunnallista keskustelua siitä, miten mediakasvatus tulisi
huomioida käytännön opetuksessa. Myös opettajien valmiuksista soveltaa mediakasvatuksen
sisältöjä ollaan oltu huolissaan. Mediakasvatuksen näkökulmasta
erityisen oleellisia sisältöjä uudessa opetussuunnitelmassa ovat kaikki oppiaineet
läpäisevät laaja-alaiset osaamisalueet tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
sekä monilukutaito.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tukea opettajia opetussuunnitelman soveltamisessa mediakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on, miten mediakasvatus ilmenee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimusaineistoni koostui koko Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista
vuosiluokkien 1–6 osalta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teoriasidonnaista
sisällönanalyysiä, jossa teoria ja empiria kulkevat käsi kädessä. Analyysiyksiköt
valitaan aineistosta ja teoria toimii apuna analyysin etenemisessä. Tutkimuksen
teoreettinen viitekehys muodostuu mediakasvatuksen käsitteen määrittelystä ja
mediakasvatuksen ulottuvuuksien tarkastelusta.
Tutkimustuloksissani esittelen koko tutkimusaineiston läpileikkaavan keskeisen
teeman: mediakasvatus toimijuuden tukijana. Tämän jälkeen kuvailen mediakasvatuksen ilmenemistä Perusopetuksen opetussuunnitelmassa yhdeksän kategorian kautta. Kategoriat ovat: mediakasvatus oppimaan oppimisen tukena, media-
kasvatus monilukutaitona, mediakasvatus tiedonhakuun ja kriittiseen ajatteluun
ohjaajana, mediakasvatus vuorovaikutuksen ja vaikuttamisen mahdollistajana,
mediakasvatus luovuuden ja ilmaisun tukijana, mediakasvatus vastuullisuuteen
ohjaajana, mediakasvatuksen merkitys teknisten teknologiataitojen opettamisessa, tieto- ja viestintäteknologia osana oppimisympäristöä sekä mediasisällöt ja
mediakulttuuri opetusmateriaaleissa. Tutkimukseni mukaan mediakasvatus ilmenee opetussuunnitelmassa monipuolisesti ja moniulotteisesti.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]