Nuorten osallisuuden kokemusten jäljillä
Kirjavainen, Mari (2017)
Kirjavainen, Mari
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802121033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802121033
Tiivistelmä
Tutkimuksen keskiössä olivat sosiaalisessa kuntoutuksessa olevien nuorten aikuisten osallisuuden kokemukset ja niiden tarkastelu narratiivista analyysiä hyödyntämällä. Tutkimusta rajaavina teoreettisina käsitteinä toimivat syrjäytyminen ja osallisuus. Tutkimuskysymykset olivat, miten nuoret aikuiset kertovat osallisuuden kokemuksistaan ja millaisia merkityksiä he antavat osallisuuden eri ulottuvuuksille. Tutkimuksessa osallisuus ymmärrettiin kolmesta eri ulottuvuudesta eli taloudellisesta, toiminnallisesta ja yhteisöllisestä osallisuudesta koostuvaksi.
Tutkimusaineisto piti sisällään viisi laajempaan haastatteluaineistoon kuulunutta 20–26-vuotiaan nuoren haastattelua, jotka oli kerätty Lapissa nuorten osallisuutta ja sosiaalista kuntoutusta koskevassa tutkimushankkeessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui narratiivinen tutkimus ja aineiston analyysissä sovellettiin Gabriela Spector-Merselin narratiivisten tekstien tulkintamallia, jolloin oli mahdollista tarkastella, mitä nuorten tarinoissa oli korostettu, mitä häivytetty tai mitä jätetty pois.
Nuorten kertomuksista erottuivat sekä osallisuutta heikentäviä että vahvistavia kokemuksia, joista ensiksi mainittuja olivat terveydelliset haasteet, vaikeat elämänkokemukset ja mielekkään tekemisen puute sekä taloudellinen epävarmuus. Vahvistavina kokemuksina esiin nousivat yhteisöllisyys, avunsaanti ja kannattelevat ihmissuhteet sekä toimiva arki ja myönteiset tulevaisuudennäkymät.
Tutkimusaineisto piti sisällään viisi laajempaan haastatteluaineistoon kuulunutta 20–26-vuotiaan nuoren haastattelua, jotka oli kerätty Lapissa nuorten osallisuutta ja sosiaalista kuntoutusta koskevassa tutkimushankkeessa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui narratiivinen tutkimus ja aineiston analyysissä sovellettiin Gabriela Spector-Merselin narratiivisten tekstien tulkintamallia, jolloin oli mahdollista tarkastella, mitä nuorten tarinoissa oli korostettu, mitä häivytetty tai mitä jätetty pois.
Nuorten kertomuksista erottuivat sekä osallisuutta heikentäviä että vahvistavia kokemuksia, joista ensiksi mainittuja olivat terveydelliset haasteet, vaikeat elämänkokemukset ja mielekkään tekemisen puute sekä taloudellinen epävarmuus. Vahvistavina kokemuksina esiin nousivat yhteisöllisyys, avunsaanti ja kannattelevat ihmissuhteet sekä toimiva arki ja myönteiset tulevaisuudennäkymät.
Kokoelmat
- Pro gradut [4124]