Siirtovaikutus simulaatiokoulutuksessa sopimuspalokuntalaisten kokemana
Hyvönen, Hanna-Leena; Teppo, Ida-Kaisa (2018)
Hyvönen, Hanna-Leena
Teppo, Ida-Kaisa
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802261044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201802261044
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää sopimuspalokuntalaisten kokemuksia oppimisesta ja koulutuksen siirtovaikutuksesta erilaisia simulaatioita hyödyntävässä
VIRVE-simulaatiokoulutuksessa. Huomion kohteina olivat koulutukseen osallistuvien
sopimuspalokuntalaisten kokemukset ja näkemykset siitä, miten siirtovaikutus ilmenee
koulutuksessa eri simulaatioiden välillä. Tarkoituksena oli myös kartoittaa tekijöitä, jotka voivat edistää tai rajoittaa siirtovaikutusta. Lisäksi selvitimme, miten sopimuspalo-
kuntalaiset näkevät koulutuksessa opitun olevan hyödynnettävissä tulevaisuudessa
omissa työtehtävissään.
Tutkimuksemme aineisto on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty
puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Tutkimuksemme aineisto muodostui seitsemän
(N=7) sopimuspalokuntalaisen haastatteluaineistosta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä, jossa on käytetty teemoittelua.
Keskeisimpiä tuloksia ovat sopimuspalokuntalaisten kokemuksista nousseet oppimista
ja siirtovaikutusta edistäneet tai rajoittaneet tekijät. Tutkimuksen hyödyt voidaan nähdä
muun muassa tulevaisuudessa, kun kehitetään simulaatioihin pohjautuvia koulutuksia
tukemaan paremmin oppimista ja siirtovaikutuksen syntymistä. Tulokset antavat oppi-
joiden näkökulman siihen, millaisia tekijöitä lisäämällä tai vähentämällä voidaan edistää
oppimista ja koulutuksen sisäistä siirtovaikutusta.
VIRVE-simulaatiokoulutuksessa. Huomion kohteina olivat koulutukseen osallistuvien
sopimuspalokuntalaisten kokemukset ja näkemykset siitä, miten siirtovaikutus ilmenee
koulutuksessa eri simulaatioiden välillä. Tarkoituksena oli myös kartoittaa tekijöitä, jotka voivat edistää tai rajoittaa siirtovaikutusta. Lisäksi selvitimme, miten sopimuspalo-
kuntalaiset näkevät koulutuksessa opitun olevan hyödynnettävissä tulevaisuudessa
omissa työtehtävissään.
Tutkimuksemme aineisto on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty
puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Tutkimuksemme aineisto muodostui seitsemän
(N=7) sopimuspalokuntalaisen haastatteluaineistosta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä, jossa on käytetty teemoittelua.
Keskeisimpiä tuloksia ovat sopimuspalokuntalaisten kokemuksista nousseet oppimista
ja siirtovaikutusta edistäneet tai rajoittaneet tekijät. Tutkimuksen hyödyt voidaan nähdä
muun muassa tulevaisuudessa, kun kehitetään simulaatioihin pohjautuvia koulutuksia
tukemaan paremmin oppimista ja siirtovaikutuksen syntymistä. Tulokset antavat oppi-
joiden näkökulman siihen, millaisia tekijöitä lisäämällä tai vähentämällä voidaan edistää
oppimista ja koulutuksen sisäistä siirtovaikutusta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]