Opiskelijoiden kokemuksia projektipedagogiikasta kylä joen sylissä - Web dokumenttituotannossa
Sarparanta, Saara (2018)
Sarparanta, Saara
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803141074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803141074
Tiivistelmä
Tutkimukseni lähtökohtana oli Pohjoisen kulttuuri-instituutin ideoima ja LFA-hankkeen mahdollistama toiminta, jossa tavoitteena oli kehittää projektipedagogista toimintamallia kolmen oppilaitoksen yhteistyön välineeksi. Oppilaitokset tässä hankkeessa olivat Lappia ammattiopisto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu sekä Lapin yliopisto. LFA- hankkeen tavoitteena oli tuoda oppilaitosten toimijoita vuorovaikutukseen ja edistää oppilaitosten verkostoitumista niin opiskelijoiden, opettajien, kuin hallinnonkin tasolla. Tavoitteena oli myös taiteen keinoin tuoda pohjoisen rikasta kulttuuria näkyväksi. Oppilaitokset suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä media-alan pilottituotantoja, joissa opiskeli eri oppilaitosten opiskelijoita työelämäläheisesti yhteisissä tiimeissä. Pilotteja toteuttamalla saatiin näkyville oppilaitosten erilaiset toimintatavat ja muut oppilaitosyhteistyöhön vaikuttavat asiat.
Tutkimukseni pureutuu piloteista web-dokumenttituotantoon Kylä joen sylissä. Lähempään tarkasteluun nostan Kylä joen sylissä -web-dokumentin yhden lyhytdokumentaarin Lippomies. Tutkimuksessani olen tarkastellut opiskelijoiden kokemuksia LFA-hankkeessa toimimisesta.Tutkimus oli organisoitu toimintatutkimuksen muotoon. Toimintatutkimukselle tyypillisesti osallistuin toimintaan ja kehitin sitä jo toiminnan aikana. Aineistonani olivat tutkimuspäiväkirjat, ryhmäkeskustelut, arviointikyselyt sekä sähköpostikeskustelut. Metodina käytin aineistolähtöistä analyysia, nostin aineistosta keskeisiä asioita. Teoreettisena viitekehyksenä toimi projektipedagogiikkaa koskeva kirjallisuus, erityisesti Pirkko Vesterisen väitöskirja ja sieltä nousseet teemat sitoutuminen, tavoitteet, motivaatio, aika, tiimityö, yhteistyö, organisointi ja elämäntilanne. Nämä teemat viitoitivat myös tutkimukseni analyysiä.
Tutkimuksessani avataan käsitteitä web-dokumentti, projektioppiminen, työelämäläheinen oppiminen sekä monia projektipedagogiikkaa lähellä olevia oppimisen
muotoja. Tutkimukseni tukee käsitystä, jonka mukaan opiskelijat ovat pääsääntöisesti kiinnostuneita osallistumaan yhteistyöprojekteihin. Tiukat aikataulut, oppilaitosten ja opiskelijoiden erilaiset toimintakulttuurit sekä koulutusjärjestelmän jäykkä rakenne toivat haasteita yhdessä toimimiseen. Myös ohjaavan opettajan merkitys toiminnalle on kiistaton. Koululuokan ulkopuolella tapahtuva työelämäläheinen oppiminen valmistaa tulevaisuutta varten ja mahdollistaa yhteistyökontaktien luomisen jo opintojen aikana.
Tutkimukseni pureutuu piloteista web-dokumenttituotantoon Kylä joen sylissä. Lähempään tarkasteluun nostan Kylä joen sylissä -web-dokumentin yhden lyhytdokumentaarin Lippomies. Tutkimuksessani olen tarkastellut opiskelijoiden kokemuksia LFA-hankkeessa toimimisesta.Tutkimus oli organisoitu toimintatutkimuksen muotoon. Toimintatutkimukselle tyypillisesti osallistuin toimintaan ja kehitin sitä jo toiminnan aikana. Aineistonani olivat tutkimuspäiväkirjat, ryhmäkeskustelut, arviointikyselyt sekä sähköpostikeskustelut. Metodina käytin aineistolähtöistä analyysia, nostin aineistosta keskeisiä asioita. Teoreettisena viitekehyksenä toimi projektipedagogiikkaa koskeva kirjallisuus, erityisesti Pirkko Vesterisen väitöskirja ja sieltä nousseet teemat sitoutuminen, tavoitteet, motivaatio, aika, tiimityö, yhteistyö, organisointi ja elämäntilanne. Nämä teemat viitoitivat myös tutkimukseni analyysiä.
Tutkimuksessani avataan käsitteitä web-dokumentti, projektioppiminen, työelämäläheinen oppiminen sekä monia projektipedagogiikkaa lähellä olevia oppimisen
muotoja. Tutkimukseni tukee käsitystä, jonka mukaan opiskelijat ovat pääsääntöisesti kiinnostuneita osallistumaan yhteistyöprojekteihin. Tiukat aikataulut, oppilaitosten ja opiskelijoiden erilaiset toimintakulttuurit sekä koulutusjärjestelmän jäykkä rakenne toivat haasteita yhdessä toimimiseen. Myös ohjaavan opettajan merkitys toiminnalle on kiistaton. Koululuokan ulkopuolella tapahtuva työelämäläheinen oppiminen valmistaa tulevaisuutta varten ja mahdollistaa yhteistyökontaktien luomisen jo opintojen aikana.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]