Yhdeksäsluokkalaisten talousosaamisen kehittyminen Oma Onni -ohjelmaa hyödyntämällä
Hautala, Maria (2018)
Hautala, Maria
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803281121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803281121
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan talousopetusta ja taloudellista osaamista edistävän opetusohjelman Oma Onni – Talenttia talouteesi -ohjelman hyödyllisyyttä taloustaitojen kehittymisessä. Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia Oma Onni -ohjelmassa mukana olevien yläkoulun yhdeksäsluokkalaisten talousosaamista. Lisäksi tutkimuksesta saaduilla tuloksilla on tarkoitus kehittää Oma Onni -ohjelmaa ja verkko-oppimisympäristöä.
Teoriakirjallisuuden pohjalta on rakennettu talousosaamista koskeva teoreettinen viitekehysmalli, joka on ollut kyselylomakkeen suunnittelun taustalla. Tutkimus-ongelmana on: Millä tavoin Oma Onni -ohjelman käyttö on kehittänyt yhdeksäs-luokkalaisten talousosaamista? Tutkimusongelma on ratkaistu hyödyntämällä kvantitatiivista tutkimusotetta. Empiirinen aineisto on kerätty survey-kyselymene-telmällä, jossa on ollut kaksi mittauskertaa: alku- ja loppukyselyt. Perusjoukko koostui 1891 peruskoulun yhdeksäsluokkalaisesta. Tutkimuksen vastauspro-sentti oli alkukyselyssä 78,5 prosenttia ja loppukyselyssä 75,7 prosenttia. Kyse-lytutkimuksen vastausprosentti on korkea, mikä parantaa tutkimustulosten luotet-tavuutta.
Tutkielman keskeisin tulos on se, että Oma Onni -ohjelmalla on ollut positiivisia vaikutuksia nuorten talousosaamisen kehittymiseen. Oma Onni -ohjelmassa mu-kana olleiden yläkoulujen yhdeksäsluokkalaisten talousosaaminen oli parantunut 27 prosenttiyksikköä alku- ja loppumittauksien välillä. Oma Onni -ohjelmaa aktii-visesti hyödyntäneet yläkoulujen oppilaat menestyivät hyvin talousosaamista mittaavassa kyselyssä.
Teoriakirjallisuuden pohjalta on rakennettu talousosaamista koskeva teoreettinen viitekehysmalli, joka on ollut kyselylomakkeen suunnittelun taustalla. Tutkimus-ongelmana on: Millä tavoin Oma Onni -ohjelman käyttö on kehittänyt yhdeksäs-luokkalaisten talousosaamista? Tutkimusongelma on ratkaistu hyödyntämällä kvantitatiivista tutkimusotetta. Empiirinen aineisto on kerätty survey-kyselymene-telmällä, jossa on ollut kaksi mittauskertaa: alku- ja loppukyselyt. Perusjoukko koostui 1891 peruskoulun yhdeksäsluokkalaisesta. Tutkimuksen vastauspro-sentti oli alkukyselyssä 78,5 prosenttia ja loppukyselyssä 75,7 prosenttia. Kyse-lytutkimuksen vastausprosentti on korkea, mikä parantaa tutkimustulosten luotet-tavuutta.
Tutkielman keskeisin tulos on se, että Oma Onni -ohjelmalla on ollut positiivisia vaikutuksia nuorten talousosaamisen kehittymiseen. Oma Onni -ohjelmassa mu-kana olleiden yläkoulujen yhdeksäsluokkalaisten talousosaaminen oli parantunut 27 prosenttiyksikköä alku- ja loppumittauksien välillä. Oma Onni -ohjelmaa aktii-visesti hyödyntäneet yläkoulujen oppilaat menestyivät hyvin talousosaamista mittaavassa kyselyssä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]