”Se on alun perin niinku ollu koko ydin tässä, että mää pystyn tajuamaan millasta se oppiminen voi olla - se on osa mun ammatti-identiteettiä" : oppimisvaikeuden yhteys opettajaopiskelijan kehittyvään ammatti-identiteettiin
Björkberg, Sara; Markkio, Emmi (2018)
Björkberg, Sara
Markkio, Emmi
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804041124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804041124
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millainen yhteys opettajaopiskelijan oppimisvaikeudella on hänen kehittyvään ammatti-identiteettiinsä. Tutkimusaineiston keräsimme haastattelemalla kuutta opettajaopiskelijaa, joilla on diagnosoitu oppimisvaikeus. Olemme analysoineet haastattelumme aineistolähtöisesti fenomenografista tutkimusotetta käyttäen. Analysoimme opettajaopiskelijoiden käsityksiä itsensä kuvailun, toiminnan, vuorovaikutuksen ja tunteiden kautta. Muodostimme tuloksista horisontaaliset kuvauskategoriat.
Analyysin tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat kokevat yhteyden oppimisvaikeuden ja ammatti-identiteettikehityksen välillä kognitiivisella, sosiaalisella ja affektiivisella ulottuvuudella. Oppimisvaikeus ilmenee minäkuvassa vahvuuksina ja heikkouksina, kehiteltyinä selviytymisstrategioina, reflektiivisenä ymmärryksenä sekä motivaatiotekijänä itsensä kehittämisessä. Sen lisäksi oppimisvaikeus näyttäytyy sosiaalisissa kohtaamisissa sekä vertailussa. Tunnepuolella oppimisvaikeus näkyy aktivoivina ja deaktivoivina emootioina. Tutkimuksen mukaan oppimisvaikeuden yhteys kehittyvään ammatti-identiteettiin on kokonaisvaltainen ilmiö. Oppimisvaikeus on rasite tiedollisen osaamisen alueissa, joka aiheuttaa epävarmuuden sekä osaamattomuuden tunteita. Vahvuutena oppimisvaikeus näyttäytyy kohtaamistilanteissa erityisesti oppilaiden kanssa. Opettajaopiskelijoilla on syvempää ymmärrystä oppimista ja erilaisia oppijoita kohtaan.
Analyysin tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijat kokevat yhteyden oppimisvaikeuden ja ammatti-identiteettikehityksen välillä kognitiivisella, sosiaalisella ja affektiivisella ulottuvuudella. Oppimisvaikeus ilmenee minäkuvassa vahvuuksina ja heikkouksina, kehiteltyinä selviytymisstrategioina, reflektiivisenä ymmärryksenä sekä motivaatiotekijänä itsensä kehittämisessä. Sen lisäksi oppimisvaikeus näyttäytyy sosiaalisissa kohtaamisissa sekä vertailussa. Tunnepuolella oppimisvaikeus näkyy aktivoivina ja deaktivoivina emootioina. Tutkimuksen mukaan oppimisvaikeuden yhteys kehittyvään ammatti-identiteettiin on kokonaisvaltainen ilmiö. Oppimisvaikeus on rasite tiedollisen osaamisen alueissa, joka aiheuttaa epävarmuuden sekä osaamattomuuden tunteita. Vahvuutena oppimisvaikeus näyttäytyy kohtaamistilanteissa erityisesti oppilaiden kanssa. Opettajaopiskelijoilla on syvempää ymmärrystä oppimista ja erilaisia oppijoita kohtaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]