Itserepresentaatio ja refleksiivinen minäprojekti nuorten Instagramiin julkaisemissa kuvissa
Ankerman, Minna (2018)
Ankerman, Minna
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804121125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804121125
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -työssä tutkitaan, miten refleksiivinen minäprojekti näkyy nuorten Instagramissa julkaisemissa kuvissa ja millaista itserepresentaatiota nuorten Instagram-kuvissa on nähtävissä. Refleksiivinen minäprojekti ja siihen liittyvät käsitteet elämäntyyli, puhtaat ihmissuhteet ja ruumis on muodostettu Giddensin (1991) teoriasta refleksiivisestä minäprojektista. Itserepresentaatio on operationalisoitu tässä tutkimuksessa positiivisuudeksi, voimaantumiseksi, vaikutelmien hallinnaksi, johdonmukaisuudeksi julkaistuissa kuvissa ja kuvien instrumentaalisuudeksi. Tuloksia on peilattu lopuksi monilukutaitoon. Aineisto koostuu kuuden lukiolaisnuoren haastattelusta ja jokaisen nuoren kolmesta Instagramiin julkaisemasta kuvasta. Kuvia on yhteensä 18.
Aineiston analyysissa on sovellettu teorialähtöistä sisällönanalyysia kuviin ja haastatteluihin. Nuorten Instagram-kuvissa osana refleksiivistä minäprojektia korostui elämäntyyliin ja ruumiiseen liittyvät kuvat. Puhtaita ihmissuhteita oli nähtävillä vain yhdessä kuvassa. Aineistossa elämäntyyli näkyi matkustelussa, kulutusvalinnoissa, sekä taiteellisena elämäntyylinä, jossa korostui valokuvaamisharrastus. Nuorten itserepresentaatio Instagram-kuvissa oli samankaltaista kuin aiemmissa tutkimuksissa sosiaalisesta mediasta. Instagram-kuvat olivat joko positiivisia tai neutraaleja, mutta eivät negatiivisia. Nuoret pyrkivät enimmäkseen olemaan johdonmukaisia Instagram-tilillään ja kuvista voitiin voimaantua. Kuvia myös käytettiin muiden asioiden tavoittelemiseen kuten kilpailuihin osallistumiseen.
Aineiston analyysissa on sovellettu teorialähtöistä sisällönanalyysia kuviin ja haastatteluihin. Nuorten Instagram-kuvissa osana refleksiivistä minäprojektia korostui elämäntyyliin ja ruumiiseen liittyvät kuvat. Puhtaita ihmissuhteita oli nähtävillä vain yhdessä kuvassa. Aineistossa elämäntyyli näkyi matkustelussa, kulutusvalinnoissa, sekä taiteellisena elämäntyylinä, jossa korostui valokuvaamisharrastus. Nuorten itserepresentaatio Instagram-kuvissa oli samankaltaista kuin aiemmissa tutkimuksissa sosiaalisesta mediasta. Instagram-kuvat olivat joko positiivisia tai neutraaleja, mutta eivät negatiivisia. Nuoret pyrkivät enimmäkseen olemaan johdonmukaisia Instagram-tilillään ja kuvista voitiin voimaantua. Kuvia myös käytettiin muiden asioiden tavoittelemiseen kuten kilpailuihin osallistumiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]