Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Luulin, että hän hakkaisi minut siihen koulun aulaan” : peruskoulun opettajien kokemuksia väkivallasta

Veteläinen, Markus (2018)

 
Avaa tiedosto
Veteläinen.Markus.pdf (707.2Kt)
Lataukset: 


Veteläinen, Markus
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804181129
Tiivistelmä
Koulujen työrauhaongelmat, rauhattomuus ja väkivalta ovat olleet esillä julkisessa
keskustelussa. Myös opettajien kohtaamasta väkivallan lisääntymisestä on keskusteltu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista opettajien kokema väkivalta
suomalaisissa peruskouluissa on ja millaisia seurauksia väkivallan kohtaamisella on.
Tutkimuksen pääkysymyksenä on: millaisia rooleja perusopetuksen opettajille
muodostuu suhteessa väkivaltaan.
Tutkimus on mixed method -tutkimus, jossa aineistoa on analysoitu sekä laadullisin, että
määrällisin menetelmin. Laadullisen tutkimuksen osalta metodina olen käyttänyt
fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä
kyselyllä Porin, Kemin, Lieksan ja Sotkamon kuntien perusopetuksen opettajilta
(N=60). Laadullisen tutkimusaineiston olen analysoinut sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tilastollisessa analyysissä olen käyttänyt ristiintaulukointia, sekä ryhmittelyanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan opettajat kohtaavat jokseenkin paljon fyysistä ja henkistä
väkivaltaa, sekä uhkaavia tilanteita. Fyysinen väkivalta ilmenee opettajiin kohdistuvana
potkimisena, lyömisenä, esineellä vahingoittamisena tai vahingoittamisen yrittämisenä.
Sen lisäksi opettajat kohtaavat epäsuoraa väkivaltaa esimerkiksi puuttuessaan
oppilaiden välisiin konflikteihin. Kohdattu väkivalta vaikuttaa opettajien työkykyyn ja
aiheuttaa muun muassa stressiä, unettomuutta, masennusta, pelkoa ja ahdistusta.
Tutkimuksen mukaan opettajille muodostuu erilaisia rooleja suhteessa väkivaltaan.
Vastaajat voidaan jakaa sekä laadullisen, että määrällisen analyysin tulosten perusteella
kolmeen ryhmään: ”statistit”, ”uhrit” ja ”vaikuttajat”. Edellisten lisäksi opettajien
väkivallan ja uhkaavien tilanteiden kokemuksissa korostuvat ”hyvän kollegan” ja
”rehtorin” roolit.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4596]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste