”Inarinsaamen elvyttäminen on mulle sellainen sydämen asia” : inarinsaamen opiskelun motiivit aikuisopiskelijoiden tarinoissa
Krank, Tiina (2017)
Krank, Tiina
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804201132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804201132
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää
aikuisopiskelijoiden kertomuksista, millaisia motiiveja inarinsaamen kielen opiskelun taustalla on. Tavoitteenani on myös tulkita kertomuksista tarinat, joihin motiivit liittyvät. Kvalitatiivisen tutkimukseni kohdejoukkona on inarinsaamea aikuisiällä opiskelleet henkilöt. Keräsin aineistoni haastattelemalla kahdeksaa inarinsaamen aikuisopiskelijaa. Analysoin teemahaastattelut eli empiirisen aineistoni narratiivisen analyysin keinoin. Valitsin narratiivisen lähestymistavan, koska se antaa mahdollisuuden tuoda esiin marginaalissa olevan kieliryhmän äänen heidän kertoessaan tarinoita omasta elämästään.
Tutkimukseni paikantuu aikuiskasvatustieteen, kulttuurin- ja motivaatiotutkimuksen kenttiin. Tulkintani mukaan löysin haastatteluista tarinoita menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen liittyen. Menneisyystarinoissa aikuisopiskelijoita motivoi inarinsaamen opiskelun aloittamiseen pääsääntöisesti inarinsaamelaiset sukujuuret. Haastatelluilla, joilla ei ollut inarinsaamelaisia sukujuuria, inarinsaamen opiskelujen taustalla vaikutti yleinen kiinnostus kieliin. Nykyisyystarinat toivat esiin inarinsaamen opiskelijoiden halun kuulua yhteisöön inarinsaamen kielen avulla. Tärkeää oli myös halu elvyttää kieltä sekä kieli- ja kulttuuri-identiteetin vahvistuminen kielen oppimisen avulla. Tulevaisuustarinoissa haaveiltiin sekä muutosta joskus tulevaisuudessa omille juurille pohjoiseen että suvun kielen siirtämisestä omille lapsille.
aikuisopiskelijoiden kertomuksista, millaisia motiiveja inarinsaamen kielen opiskelun taustalla on. Tavoitteenani on myös tulkita kertomuksista tarinat, joihin motiivit liittyvät. Kvalitatiivisen tutkimukseni kohdejoukkona on inarinsaamea aikuisiällä opiskelleet henkilöt. Keräsin aineistoni haastattelemalla kahdeksaa inarinsaamen aikuisopiskelijaa. Analysoin teemahaastattelut eli empiirisen aineistoni narratiivisen analyysin keinoin. Valitsin narratiivisen lähestymistavan, koska se antaa mahdollisuuden tuoda esiin marginaalissa olevan kieliryhmän äänen heidän kertoessaan tarinoita omasta elämästään.
Tutkimukseni paikantuu aikuiskasvatustieteen, kulttuurin- ja motivaatiotutkimuksen kenttiin. Tulkintani mukaan löysin haastatteluista tarinoita menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen liittyen. Menneisyystarinoissa aikuisopiskelijoita motivoi inarinsaamen opiskelun aloittamiseen pääsääntöisesti inarinsaamelaiset sukujuuret. Haastatelluilla, joilla ei ollut inarinsaamelaisia sukujuuria, inarinsaamen opiskelujen taustalla vaikutti yleinen kiinnostus kieliin. Nykyisyystarinat toivat esiin inarinsaamen opiskelijoiden halun kuulua yhteisöön inarinsaamen kielen avulla. Tärkeää oli myös halu elvyttää kieltä sekä kieli- ja kulttuuri-identiteetin vahvistuminen kielen oppimisen avulla. Tulevaisuustarinoissa haaveiltiin sekä muutosta joskus tulevaisuudessa omille juurille pohjoiseen että suvun kielen siirtämisestä omille lapsille.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]