Future Reflections – taideperustainen toimintatutkimus nuorten kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämisestä videotaidetyöpajassa
Hietaniemi, Henriikka (2018)
Hietaniemi, Henriikka
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804261146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804261146
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa kehitetään nuorten kaksisuuntaista kotoutumista edistävää
taidetoimintaa Future Reflections -videotaidetyöpajassa. Työpaja oli Taidevaihde –
Nuorten kaksisuuntainen kotoutuminen 2016–2018 -hankkeen ensimmäinen toiminto
keväällä 2016. Maahanmuutto ja kotoutuminen ovat erittäin ajankohtaisia
yhteiskunnallisia haasteita, joihin taide ja kuvataidekasvatus voivat vastata omilla
toimintamalleillaan. Kotoutuminen käsitetään tässä tutkielmassa kaksisuuntaisena
toimintana, jossa sekä maahanmuuttajien että suomalaisväestön aktiivinen rooli on tärkeä.
Tutkielmassa sanoitetaan erityisesti taidetoiminnassa syntyvän kohtaamisen tilan
merkitystä kaksisuuntaisessa kotoutumisessa.
Työpajatoimintaa kehitetään taideperustaisen toimintatutkimuksen strategian avulla.
Kehitystyö tapahtuu toiminnassa prosessinomaisesti kriittisen havainnoinnin ja
reflektoinnin kautta teoretisoiden. Tutkimustehtävänä on videotaidetyöpajan
toteuttaminen. Tutkielman teoria muodostuu kaksisuuntaisen kotoutumisen, kulttuurisen
moninaisuuden, yhteisöllisen taidekasvatuksen ja kohtaamisen tilan käsitteistä.
Tutkielman aineistona on koko työpajaprojekti ja toimintaa tarkastellaan erityisesti
työpajan ohjaajaryhmän reflektointikeskusteluiden kautta. Tutkielman tuloksena syntyy
syvempi ymmärtämys prosessista sekä kehitysehdotuksia saman tyyppiseen toimintaan
jatkossa.
Työpaja toteutui neljän tapaamiskerran mittaisena paikallisella nuorisokeskuksella.
Toimintaan tavoitettiin sekä maahanmuuttaja- että suomalaistaustaisia nuoria. Työpajassa
tehtiin yhdessä videoteos, jota on myöhemmin esitetty julkisesti. Työpajaprojekti oli
pilottiluontoinen ja siinä kohdattiin monia haasteita liittyen muun muassa osallistujien
tavoittamiseen, yhteisen kielen puuttumiseen sekä tasapainon hakemiseen dialogisen
prosessin ja produktin tuottamisen välillä. Kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämisen
kannalta keskeiset huomiot prosessissa liittyivät taidetoiminnan luonteeseen sekä ohjaajan
ja osallistujan rooleihin. Näiden elementtien huomioiminen tarkoituksenmukaisella tavalla
luo toiminnassa edellytyksiä kohtaamisen tilan syntymiselle. Yhteisöllisessä
taidekasvatuksessa kaksisuuntainen kotoutuminen rakentuu yhteisen tekemisen kautta
syntyvälle toiminnalliselle yhteisöllisyydelle, jonka pohjalta kokemusten jakamisen ja
teoksellisuuden myötä muodostuu yhteisiä merkityksiä eli symbolista yhteisyyttä. This research develops art-based methods to promote two-way integration among young
people. The research is based on a video art workshop called Future Reflections which was
organized in the spring of 2016. The workshop was the first act of The ArtGear – Two-Way
Integration of Young People 2016–2018 project. Immigration and integration are
important topics in the current debate of our society. Art and art education have their own
possibilities to respond to these challenges. In this case, integration is understood as a twoway
process in which the Finnish population share an equal active role with the
immigrants. In this research, the meaning of the space of encounter in art as a promoter of
the two-way integration is put into words.
The research is based on the strategy of art-based action research. The developing of the
workshop activity in question is a process consisting of critical observation and reflection
whilst comparing it to theory. The assignment of this research was to carry out a video art
workshop. The theory consists of the concepts of two-way integration, cultural diversity,
community-based art education and the space of encounter. The research material is the
workshop project and the action is analyzed particularly through the reflective discussions
of the workshop leaders. The result of this research is a deeper understanding of the
process that took place and development proposals for similar kind of action organized in
the future.
The workshop consisted of four meetings at a local youth center. There were youngsters
with both immigrant and Finnish background taking part. There was a common video art
piece produced which has been shown in public afterwards. The workshop was a pilot-like
project and there were many challenges faced during the action. The challenges concerned
for example reaching the participants, lack of shared language and the balancing between
the dialogical process and producing the actual product. In terms of promoting two-way
integration the key findings concerned the nature of the action that took place as well as
the roles of the workshop leaders and the participants. By paying appropriate attention to
these three elements, it is possible to create basis for the spaces of encounter to form
during the art activity. In community-based art education the two-way integration
constructs of shared action that produces functional community which then leads to
symbolic communality via the process of sharing and the produced art.
taidetoimintaa Future Reflections -videotaidetyöpajassa. Työpaja oli Taidevaihde –
Nuorten kaksisuuntainen kotoutuminen 2016–2018 -hankkeen ensimmäinen toiminto
keväällä 2016. Maahanmuutto ja kotoutuminen ovat erittäin ajankohtaisia
yhteiskunnallisia haasteita, joihin taide ja kuvataidekasvatus voivat vastata omilla
toimintamalleillaan. Kotoutuminen käsitetään tässä tutkielmassa kaksisuuntaisena
toimintana, jossa sekä maahanmuuttajien että suomalaisväestön aktiivinen rooli on tärkeä.
Tutkielmassa sanoitetaan erityisesti taidetoiminnassa syntyvän kohtaamisen tilan
merkitystä kaksisuuntaisessa kotoutumisessa.
Työpajatoimintaa kehitetään taideperustaisen toimintatutkimuksen strategian avulla.
Kehitystyö tapahtuu toiminnassa prosessinomaisesti kriittisen havainnoinnin ja
reflektoinnin kautta teoretisoiden. Tutkimustehtävänä on videotaidetyöpajan
toteuttaminen. Tutkielman teoria muodostuu kaksisuuntaisen kotoutumisen, kulttuurisen
moninaisuuden, yhteisöllisen taidekasvatuksen ja kohtaamisen tilan käsitteistä.
Tutkielman aineistona on koko työpajaprojekti ja toimintaa tarkastellaan erityisesti
työpajan ohjaajaryhmän reflektointikeskusteluiden kautta. Tutkielman tuloksena syntyy
syvempi ymmärtämys prosessista sekä kehitysehdotuksia saman tyyppiseen toimintaan
jatkossa.
Työpaja toteutui neljän tapaamiskerran mittaisena paikallisella nuorisokeskuksella.
Toimintaan tavoitettiin sekä maahanmuuttaja- että suomalaistaustaisia nuoria. Työpajassa
tehtiin yhdessä videoteos, jota on myöhemmin esitetty julkisesti. Työpajaprojekti oli
pilottiluontoinen ja siinä kohdattiin monia haasteita liittyen muun muassa osallistujien
tavoittamiseen, yhteisen kielen puuttumiseen sekä tasapainon hakemiseen dialogisen
prosessin ja produktin tuottamisen välillä. Kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämisen
kannalta keskeiset huomiot prosessissa liittyivät taidetoiminnan luonteeseen sekä ohjaajan
ja osallistujan rooleihin. Näiden elementtien huomioiminen tarkoituksenmukaisella tavalla
luo toiminnassa edellytyksiä kohtaamisen tilan syntymiselle. Yhteisöllisessä
taidekasvatuksessa kaksisuuntainen kotoutuminen rakentuu yhteisen tekemisen kautta
syntyvälle toiminnalliselle yhteisöllisyydelle, jonka pohjalta kokemusten jakamisen ja
teoksellisuuden myötä muodostuu yhteisiä merkityksiä eli symbolista yhteisyyttä.
people. The research is based on a video art workshop called Future Reflections which was
organized in the spring of 2016. The workshop was the first act of The ArtGear – Two-Way
Integration of Young People 2016–2018 project. Immigration and integration are
important topics in the current debate of our society. Art and art education have their own
possibilities to respond to these challenges. In this case, integration is understood as a twoway
process in which the Finnish population share an equal active role with the
immigrants. In this research, the meaning of the space of encounter in art as a promoter of
the two-way integration is put into words.
The research is based on the strategy of art-based action research. The developing of the
workshop activity in question is a process consisting of critical observation and reflection
whilst comparing it to theory. The assignment of this research was to carry out a video art
workshop. The theory consists of the concepts of two-way integration, cultural diversity,
community-based art education and the space of encounter. The research material is the
workshop project and the action is analyzed particularly through the reflective discussions
of the workshop leaders. The result of this research is a deeper understanding of the
process that took place and development proposals for similar kind of action organized in
the future.
The workshop consisted of four meetings at a local youth center. There were youngsters
with both immigrant and Finnish background taking part. There was a common video art
piece produced which has been shown in public afterwards. The workshop was a pilot-like
project and there were many challenges faced during the action. The challenges concerned
for example reaching the participants, lack of shared language and the balancing between
the dialogical process and producing the actual product. In terms of promoting two-way
integration the key findings concerned the nature of the action that took place as well as
the roles of the workshop leaders and the participants. By paying appropriate attention to
these three elements, it is possible to create basis for the spaces of encounter to form
during the art activity. In community-based art education the two-way integration
constructs of shared action that produces functional community which then leads to
symbolic communality via the process of sharing and the produced art.
Kokoelmat
- Pro gradut [3973]