Kuvaajatyypit tulkinnan työkaluina: The World Atlas of Street Photography -teoksen sata projektia. Sisältää taiteellisen osion.
Holmström, Leena (2018)
Holmström, Leena
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804261148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804261148
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -työssäni katuvalokuvauksen genreen sijoittuvien nykytaiteilijoiden kuvausmenetelmiä.
Aineistona on sata valokuvaprojektia, jotka on esitelty The World Atlas
of Street Photography -teoksessa (Jackie Higgins, 2014.) Tutkimukseni pääkysymys on:
Millaisia kuvaajatyyppejä aineistoon sisältyy, kun tarkastelen nykykuvaajien kuvausmenetelmiä
klassisen katuvalokuvauksen viitekehyksessä? Katuvalokuvauksen periaatteet
pohjautuvat erityisesti Henri Cartier-Bressonin 1950-luvulla valokuvauksesta julkaisemiin
ohjeisiin, joissa keskeistä on suora havainnointi ja sattuman merkittävä osuus.
Tyypittelin aineiston kahteen pääluokkaan, sivustakatsojiin ja ohjaajakuvaajiin. Tyypittelyn
perusteena oli kuvaajan puuttuminen tai puuttumattomuus kuvaustilanteeseen. Sivustakatsojat
jaoin alaluokkiin: flanöörit, semiohjaajat ja tutkija-keräilijät. Ohjaajakuvaajat
olivat vastaavasti: kohtauksen rakentajat, henkilökuvien ohjaajat, lavastajat, efektiiviset
valaisijat ja yhdistelmäkuvaajat. Pohdin kuvien heijastamaa todellisuutta ja tulkitsin menetelmissä
ilmeneviä moderneja ja postmoderneja piirteitä.
Toteutin tätä tutkimusta varten taiteellisena sovelluksena katuvalokuvausprojektin, jossa
reflektoin omaa toimintaani suhteessa edellä esittämiini kuvaajatyyppeihin. Typologisointi
oli mielestäni mielekäs myös oman työni kuvausmenetelmien erittelyssä. Kuvasarja
syntyi sekä sivustakatsojana että ohjaajakuvaajana toimien. Lopulliset teokset
rakentuivat postmoderneiksi kollaaseiksi, joita saatoin tarkastella myös abstraktin kuvan
syntyprosessina. Tutkimuksen tuloksena syntynyt tyypittely syvensi tulkintaa ja kasvatti
valokuvien medialukutaitoa, kuten sovellusosan valokuvaprojekti osoittaa. Taiteellinen
osio on laajuudeltaan noin kolmannes koko tutkielmasta. In my pro gradu thesis I study the methods of contemporary photographers, which belong
to the genre of the street photography. As the subject matter of the study there are hundred
photo projects presented in The World Atlas of Street Photography (Jackie Higgins 2014).
The main question of my study is: What kinds of types of photographers are included in
the subject matter, when I examine the methods of contemporary photographers in the
context of the classical street photography? The principals of the street photography are
based especially on Henry Cartier-Bresson’s instructions of the street photography published
in the 1950’s, in which a direct perception and a significant amount of coincidence
are central.
I divided the subject matter into two main categories: bystanders and director photographers.
As the basis of the categorisation there was either the photographer’s interference,
or the photographer’s non-interference in the photographing situation. I then divided
the bystanders into subcategories: flaneurs, semi directors and scientific classifiers. The
director photographers were similarly divided into subcategories: performance photographers,
interactive portrait directors, scenographers, effective illuminators and combination
photographers. I discussed the reality reflected by the photos and interpreted the
modern and postmodern traits manifesting in the methods.
For the study I executed an artistic photography project in which I reflected my own activity
in regard to the types of photographers presented above. I think that the typology was
a meaningful way in analysing the methods of my own work as well. The photo series was
born both as a bystander and as a director photographer. The final pieces were composed
into postmodern collages, which I was able to view also as a creation process of an abstract
picture. The typology that was resulted in the study deepens the interpretation and
enhances the media literacy of photographs, as the photo project in the application part of
my study also suggests. The artistic part is about one-third of the hole thesis.
Aineistona on sata valokuvaprojektia, jotka on esitelty The World Atlas
of Street Photography -teoksessa (Jackie Higgins, 2014.) Tutkimukseni pääkysymys on:
Millaisia kuvaajatyyppejä aineistoon sisältyy, kun tarkastelen nykykuvaajien kuvausmenetelmiä
klassisen katuvalokuvauksen viitekehyksessä? Katuvalokuvauksen periaatteet
pohjautuvat erityisesti Henri Cartier-Bressonin 1950-luvulla valokuvauksesta julkaisemiin
ohjeisiin, joissa keskeistä on suora havainnointi ja sattuman merkittävä osuus.
Tyypittelin aineiston kahteen pääluokkaan, sivustakatsojiin ja ohjaajakuvaajiin. Tyypittelyn
perusteena oli kuvaajan puuttuminen tai puuttumattomuus kuvaustilanteeseen. Sivustakatsojat
jaoin alaluokkiin: flanöörit, semiohjaajat ja tutkija-keräilijät. Ohjaajakuvaajat
olivat vastaavasti: kohtauksen rakentajat, henkilökuvien ohjaajat, lavastajat, efektiiviset
valaisijat ja yhdistelmäkuvaajat. Pohdin kuvien heijastamaa todellisuutta ja tulkitsin menetelmissä
ilmeneviä moderneja ja postmoderneja piirteitä.
Toteutin tätä tutkimusta varten taiteellisena sovelluksena katuvalokuvausprojektin, jossa
reflektoin omaa toimintaani suhteessa edellä esittämiini kuvaajatyyppeihin. Typologisointi
oli mielestäni mielekäs myös oman työni kuvausmenetelmien erittelyssä. Kuvasarja
syntyi sekä sivustakatsojana että ohjaajakuvaajana toimien. Lopulliset teokset
rakentuivat postmoderneiksi kollaaseiksi, joita saatoin tarkastella myös abstraktin kuvan
syntyprosessina. Tutkimuksen tuloksena syntynyt tyypittely syvensi tulkintaa ja kasvatti
valokuvien medialukutaitoa, kuten sovellusosan valokuvaprojekti osoittaa. Taiteellinen
osio on laajuudeltaan noin kolmannes koko tutkielmasta.
to the genre of the street photography. As the subject matter of the study there are hundred
photo projects presented in The World Atlas of Street Photography (Jackie Higgins 2014).
The main question of my study is: What kinds of types of photographers are included in
the subject matter, when I examine the methods of contemporary photographers in the
context of the classical street photography? The principals of the street photography are
based especially on Henry Cartier-Bresson’s instructions of the street photography published
in the 1950’s, in which a direct perception and a significant amount of coincidence
are central.
I divided the subject matter into two main categories: bystanders and director photographers.
As the basis of the categorisation there was either the photographer’s interference,
or the photographer’s non-interference in the photographing situation. I then divided
the bystanders into subcategories: flaneurs, semi directors and scientific classifiers. The
director photographers were similarly divided into subcategories: performance photographers,
interactive portrait directors, scenographers, effective illuminators and combination
photographers. I discussed the reality reflected by the photos and interpreted the
modern and postmodern traits manifesting in the methods.
For the study I executed an artistic photography project in which I reflected my own activity
in regard to the types of photographers presented above. I think that the typology was
a meaningful way in analysing the methods of my own work as well. The photo series was
born both as a bystander and as a director photographer. The final pieces were composed
into postmodern collages, which I was able to view also as a creation process of an abstract
picture. The typology that was resulted in the study deepens the interpretation and
enhances the media literacy of photographs, as the photo project in the application part of
my study also suggests. The artistic part is about one-third of the hole thesis.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]