”Meijän piti ottaa pari kertaa ottoja uudestaan, kun me vähän naurettiin siellä” – Taideperustainen toimintatutkimus kehitysvammaisten nuorten toimijuuden tukemisesta elokuvakasvatuksen keinoin
Gorski, Anri; Laakkonen, Maria (2018)
Gorski, Anri
Laakkonen, Maria
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassamme tarkastelemme kehitysvammaisten nuorten toimintaa lyhytelokuvatyöpajassa toimijuuden ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimuksemme on taideperustainen toimintatutkimus, jonka teoreettisen taustan muodostavat vammaistutkimus, kriittinen pedagogiikka, osallisuuden ja toimijuuden käsitteet, sosiaalipsykologian näkökulmat ryhmään ja vuorovaikutukseen sekä elokuvakasvatus. Tutkimusaineistomme koostuu toiminnan havainnoinnista, haastatteluaineistoista ja videotallenteista, jotka on kerätty työpajatoiminnan aikana. Tutkimuskysymyksemme ovat:
1. Miten yhteistoiminnallinen lyhytelokuvaprojekti mahdollistaa
erityisnuorten toimijuuden ja oman roolin löytämisen?
2. Miten vuorovaikutus toimii oppilasryhmän kesken lyhytelokuvaprojektissa?
3. Mitkä tekijät parantavat kehitysvammaisten nuorten toimijuutta
lyhytelokuvaprojektissa?
Tutkimuksessamme tuotettu tieto kertoo siitä, että lyhytelokuvatyöpaja tarjosi kehitysvammaisille nuorille mahdollisuuden toimijuuteen. Erilaiset elokuvatuotannon tehtävät motivoivat ja innostavat nuoria kokeilemaan ja kiinnittymään erilaisiin toimenkuviin, vaikka heillä on muuten toimijuuden muodostumista haittaavia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia ja toimintakyvyn haasteita. Vuorovaikutuksen taso nuorten välillä vaihteli projektin aikana, koska intensiivinen projekti rikkoi rutiineja ja väsytti nuoria. Rauhallinen työskentelytahti, tuttu ja kiinteä ryhmä, kannustus sekä sosiaalinen ja psyykkinen tuki työskentelyn aikana osoittautuivat kuitenkin toimijuutta tukeneiksi tekijöiksi kuten myös elokuvakasvatuksen mahdollisuudet kertoa tarinoita, soveltaa elokuvatekniikkaa sekä löytää omia elokuvatuotantoon liittyviä sosiaalisia rooleja, joiden puitteissa toimia osana yhteistä elokuvatuotantoa. In our Master’s Thesis we observe the activities of young people with disabilities in a short film workshop from the point of view of human agency and interaction. Our research is an art-based action research in which the theoretical frame consists of the concepts of disability research, critical pedagogy, concepts of inclusion and agency, social psychology’s viewpoints for group and interaction and film education. Our research material consists of activity observation, interview material and video recordings that were gathered during the workshop. Our research questions are:
1. How does a collaborative short film project advance human agency among special youth and help finding one’s own role?
2. How does interaction work within the student group in a short film project?
3. Which factors improve human agency of young people with general learning disabilities in a short movie project?
The information produced in our research indicates that the short film workshop offered young people with intellectual disabilities an opportunity to become human agents. Various film production tasks motivate and inspire young people to experiment and engage in different types of work even though they have a wide range of learning difficulties and challenges for functional ability that otherwise hinder the formation of an agency. The level of interaction among young people varied during the project as an intensive project broke routines and tired some of the students. However a calm pace at work, a familiar and solid group, encouragement, social and psychological support during work proved to be agency-supporting factors as well as the possibilities of film education to tell stories, engaging with different parts of film technology and finding a clear social role to work in as a part of the youth’s own film production.
1. Miten yhteistoiminnallinen lyhytelokuvaprojekti mahdollistaa
erityisnuorten toimijuuden ja oman roolin löytämisen?
2. Miten vuorovaikutus toimii oppilasryhmän kesken lyhytelokuvaprojektissa?
3. Mitkä tekijät parantavat kehitysvammaisten nuorten toimijuutta
lyhytelokuvaprojektissa?
Tutkimuksessamme tuotettu tieto kertoo siitä, että lyhytelokuvatyöpaja tarjosi kehitysvammaisille nuorille mahdollisuuden toimijuuteen. Erilaiset elokuvatuotannon tehtävät motivoivat ja innostavat nuoria kokeilemaan ja kiinnittymään erilaisiin toimenkuviin, vaikka heillä on muuten toimijuuden muodostumista haittaavia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia ja toimintakyvyn haasteita. Vuorovaikutuksen taso nuorten välillä vaihteli projektin aikana, koska intensiivinen projekti rikkoi rutiineja ja väsytti nuoria. Rauhallinen työskentelytahti, tuttu ja kiinteä ryhmä, kannustus sekä sosiaalinen ja psyykkinen tuki työskentelyn aikana osoittautuivat kuitenkin toimijuutta tukeneiksi tekijöiksi kuten myös elokuvakasvatuksen mahdollisuudet kertoa tarinoita, soveltaa elokuvatekniikkaa sekä löytää omia elokuvatuotantoon liittyviä sosiaalisia rooleja, joiden puitteissa toimia osana yhteistä elokuvatuotantoa.
1. How does a collaborative short film project advance human agency among special youth and help finding one’s own role?
2. How does interaction work within the student group in a short film project?
3. Which factors improve human agency of young people with general learning disabilities in a short movie project?
The information produced in our research indicates that the short film workshop offered young people with intellectual disabilities an opportunity to become human agents. Various film production tasks motivate and inspire young people to experiment and engage in different types of work even though they have a wide range of learning difficulties and challenges for functional ability that otherwise hinder the formation of an agency. The level of interaction among young people varied during the project as an intensive project broke routines and tired some of the students. However a calm pace at work, a familiar and solid group, encouragement, social and psychological support during work proved to be agency-supporting factors as well as the possibilities of film education to tell stories, engaging with different parts of film technology and finding a clear social role to work in as a part of the youth’s own film production.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]