Nuori toimeentulotukiasiakas kahdella luukulla : sosiaalinen tuki hajoaa, tuleeko asiakas autetuksi?
Pöyliö, Kirsti (2018)
Pöyliö, Kirsti
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805021155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805021155
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimuksen aiheena oli perustoimeentulotuen Kela-siirto ja toimeentulotukiasiakkaiden sosiaalinen tuki. Perustoimeentulotuen
siirto merkitsee muutosta asiakkaan sosiaaliseen tukeen, sillä yksi sen elementeistä, aineellinen tuki, hajoaa kunnan sosiaalitoimen ja Kelan välille. Tutkimuksessa sosiaalinen tuki rakentui kolmesta eri elementistä: tiedollinen, aineellinen tuki ja emotionaalinen tuki. Tiedollisella tuella tarkoitettiin asiakkaan ohjausta ja neuvontaa, aineellisella
tuella asiakkaan rahallista tukemista toimeentulotuen muodossa ja emotionaalisella tuella asiakkaan henkistä tukemista. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat ovat tulleet autetuiksi, kun Kela-siirron jälkeen sosiaalisen tuen antaminen on jakautunut eri viranomaisille. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä asiakkaat tietävät toimeentulotuesta ja meneillään olevasta muutoksesta sekä mitä tietoa he tarvitsevat.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset (18–28-vuotiaat), jotka olivat toimeentulotukiasiakkaita. Aineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua yksilöhaastatteluna. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Asiakkaiden autetuksi tuleminen tiedollisen tuen ja aineellisen tuen tarpeessa vaihteli. Osa koki saamansa tiedon ja neuvonnan riittäväksi, mutta joukossa oli myös heitä, jotka kokivat tietämyksensä riittämättömäksi. Osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa aineelliseen tukeen Kela-siirron jälkeenkin, koki hakemisen helpottuneen ja tuen määrän riittäväksi. Joukossa oli myös heitä, jotka eivät olleet tulleet autetuiksi aineellisen tuen tarpeessaan. Kelan päätökset olivat viivästyneet, päätös oli ollut kielteinen tai myönnetty tuki oli ollut liian vähäinen. Nuoret toimeentulotukiasiakkaat tarvitsivat myös emotionaalista tukea. He kokivat tärkeäksi ja hyödyllisiksi keskustelut ammatti-ihmisten kanssa mieltä painavista asioista. Asiakkaat olivat saaneet emotionaalista tukea usealta eri taholta ja samoilta ammatti-ihmisiltä kuten aikaisemminkin eikä perustoimentulotuen Kela-siirto ollut vaikuttanut tuen saatavuuteen ja laatuun. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat tulleet autetuiksi emotionaalisen tuen tarpeessaan.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat tarvitsevat tietoa toimeentulotuen eri lajeista, jotta he tietäisivät ja osaisivat hakea sosiaalitoimiston täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. He tarvitsevat myös tietoa aikuissosiaalityön palveluista ja tukimuodoista. Tulosten perusteella oma sosiaalityöntekijä on merkityksellinen asiakkaan autetuksi tulemisessa myös Kela-siirron jälkeen.
siirto merkitsee muutosta asiakkaan sosiaaliseen tukeen, sillä yksi sen elementeistä, aineellinen tuki, hajoaa kunnan sosiaalitoimen ja Kelan välille. Tutkimuksessa sosiaalinen tuki rakentui kolmesta eri elementistä: tiedollinen, aineellinen tuki ja emotionaalinen tuki. Tiedollisella tuella tarkoitettiin asiakkaan ohjausta ja neuvontaa, aineellisella
tuella asiakkaan rahallista tukemista toimeentulotuen muodossa ja emotionaalisella tuella asiakkaan henkistä tukemista. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat ovat tulleet autetuiksi, kun Kela-siirron jälkeen sosiaalisen tuen antaminen on jakautunut eri viranomaisille. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä asiakkaat tietävät toimeentulotuesta ja meneillään olevasta muutoksesta sekä mitä tietoa he tarvitsevat.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset (18–28-vuotiaat), jotka olivat toimeentulotukiasiakkaita. Aineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua yksilöhaastatteluna. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Asiakkaiden autetuksi tuleminen tiedollisen tuen ja aineellisen tuen tarpeessa vaihteli. Osa koki saamansa tiedon ja neuvonnan riittäväksi, mutta joukossa oli myös heitä, jotka kokivat tietämyksensä riittämättömäksi. Osa asiakkaista oli tyytyväisiä saamaansa aineelliseen tukeen Kela-siirron jälkeenkin, koki hakemisen helpottuneen ja tuen määrän riittäväksi. Joukossa oli myös heitä, jotka eivät olleet tulleet autetuiksi aineellisen tuen tarpeessaan. Kelan päätökset olivat viivästyneet, päätös oli ollut kielteinen tai myönnetty tuki oli ollut liian vähäinen. Nuoret toimeentulotukiasiakkaat tarvitsivat myös emotionaalista tukea. He kokivat tärkeäksi ja hyödyllisiksi keskustelut ammatti-ihmisten kanssa mieltä painavista asioista. Asiakkaat olivat saaneet emotionaalista tukea usealta eri taholta ja samoilta ammatti-ihmisiltä kuten aikaisemminkin eikä perustoimentulotuen Kela-siirto ollut vaikuttanut tuen saatavuuteen ja laatuun. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat tulleet autetuiksi emotionaalisen tuen tarpeessaan.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat tarvitsevat tietoa toimeentulotuen eri lajeista, jotta he tietäisivät ja osaisivat hakea sosiaalitoimiston täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. He tarvitsevat myös tietoa aikuissosiaalityön palveluista ja tukimuodoista. Tulosten perusteella oma sosiaalityöntekijä on merkityksellinen asiakkaan autetuksi tulemisessa myös Kela-siirron jälkeen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]