Alkuopettajien käsityksiä lastenkirjallisuuden merkityksestä lukutaidon kehittymisessä
Sutinen, Sanja (2018)
Sutinen, Sanja
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805041167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805041167
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, minkälaisia käsityksiä alkuopettajilla on lastenkirjallisuuden käytöstä lukutaidon kehittymisessä. Aineistoni koostuu kahdeksan opettajan kirjoittamista kirjoitelmista. Kirjoitelmissa he kertovat vapaasti tavoista, joilla käyttävät lastenkirjallisuutta lukemaan opettamisessa ja motivoinnissa sekä kuvailevat, millaista lastenkirjallisuutta opetuksessaan käyttävät, ja miten kirjallisuus valikoituu käsiteltäväksi. Aineistolähtöistä analyysiäni ohjaa fenomenografinen tietokäsitys ja analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua.
Analyysini tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät aktiivisesti lastenkirjallisuutta opetuksessaan, mutta sen tavoitteellinen ja systemaattinen käyttö lukemaan opettamisessa vaihtelee. Aineistosta nousi esiin opettajan rooli kirjallisuuden valitsijana sekä luettavien kirjallisuuden lajien ja kirjojen määrän määrittelijänä, mutta kirjoitelmissa korostettiin myös mahdollisuutta osallistua omaan kulttuurin kirjallisuuden avulla. Tulosten mukaan lastenkirjallisuutta käytetään vaihtelevasti mutta monipuolisesti lukutaidon eri osa-alueiden kehittämisessä. Kun kirjallisuutta käytetään aktiivisesti lukemaan opettamisen materiaalina, se myös innostaa lapsia kehittämään lukutaitoaan. Tärkeimpänä opettajat käsittävät lastenkirjallisuuden merkityksen lukemaan innostamisessa ja sitä kautta omaehtoisen lukumotivaation kehittymisessä. Lukumotivaatio on tärkeä tekijä, koska vain lukemalla voi kehittää lukutaitoaan.
Lopussa tiivistän tulosten valossa opettajien käsitykset lukumotivaation, lukemaan opettamisen ja kirjallisuuden valinnan keskinäisistä suhteista ja vuorovaikutuksesta. Tarkastelen lastenkirjallisuuden käytön merkitystä alkuopetuksessa lukutaidon kehittymisen kannalta sekä pohdin laajemmin lukutaidon yhteiskunnallisia merkityksiä. Opettajien käsitysten ymmärtäminen antaa tietoa lastenkirjallisuuden käytön mahdollisuuksista kentän opettajille mahdollistaen oman toiminnan reflektoinnin ja kehittämisen.
Analyysini tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät aktiivisesti lastenkirjallisuutta opetuksessaan, mutta sen tavoitteellinen ja systemaattinen käyttö lukemaan opettamisessa vaihtelee. Aineistosta nousi esiin opettajan rooli kirjallisuuden valitsijana sekä luettavien kirjallisuuden lajien ja kirjojen määrän määrittelijänä, mutta kirjoitelmissa korostettiin myös mahdollisuutta osallistua omaan kulttuurin kirjallisuuden avulla. Tulosten mukaan lastenkirjallisuutta käytetään vaihtelevasti mutta monipuolisesti lukutaidon eri osa-alueiden kehittämisessä. Kun kirjallisuutta käytetään aktiivisesti lukemaan opettamisen materiaalina, se myös innostaa lapsia kehittämään lukutaitoaan. Tärkeimpänä opettajat käsittävät lastenkirjallisuuden merkityksen lukemaan innostamisessa ja sitä kautta omaehtoisen lukumotivaation kehittymisessä. Lukumotivaatio on tärkeä tekijä, koska vain lukemalla voi kehittää lukutaitoaan.
Lopussa tiivistän tulosten valossa opettajien käsitykset lukumotivaation, lukemaan opettamisen ja kirjallisuuden valinnan keskinäisistä suhteista ja vuorovaikutuksesta. Tarkastelen lastenkirjallisuuden käytön merkitystä alkuopetuksessa lukutaidon kehittymisen kannalta sekä pohdin laajemmin lukutaidon yhteiskunnallisia merkityksiä. Opettajien käsitysten ymmärtäminen antaa tietoa lastenkirjallisuuden käytön mahdollisuuksista kentän opettajille mahdollistaen oman toiminnan reflektoinnin ja kehittämisen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]