Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen vaatetusalan kopiointiin ja tuoteväärennöksiin
Wallgren, Sanni (2018)
Wallgren, Sanni
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805081169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805081169
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu työssä tarkastellaan, miten suomalaiset kuluttajat suhtautuvat vaatetusalalla
tapahtuvaan tuotekopiointiin ja väärennystoimintaan vuonna 2017. Kopiointi
ja väärennöstoiminta ovat vaatetusalalla laaja ongelma, jota Suomessa on tutkittu
suhteellisen vähän. Tutkimus on laadullinen poikkileikkaustutkimus, jossa on hyödynnetty
myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Työssä käsitellään myös tuoteväärennöksiin
sekä kopiointiin liittyviä laajempia taustailmiöitä eli vaatetusalaa ja muotia.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus perustuu suomen- ja englanninkielisiin vaatetusalan,
lainopin ja kaupanalan teoksiin.
Tutkimusta varten toteutettiin kuluttajakysely, joka kerättiin internetissä surveykyselynä
lokakuussa 2017. Kyselyyn vastasi 250 kuluttajaa, joista valtaosa oli naisia.
Kyselyyn vastanneet olivat keskimääräistä kiinnostuneempia vaatteista, sillä he käyttivät
lähes kaksinkertaisen määrän rahaa pukeutumiseen kuukaudessa kuin keskivertokuluttaja.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntämällä laadullisia ja määrällisiä
sisällön analysointimenetelmiä. Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että kuluttajat
suhtautuivat tuoteväärennöksiin kielteisesti. Kuluttajat suhtautuivat myös kopiointiin
kielteisesti, mutta ilmiötä pidettiin vähemmän vakavana kuin piratismia. Kyselytutkimuksesta
saadun aineiston perusteella esimerkiksi kuluttajien tietoisuuden lisäämistä
voidaan pitää merkittävänä toimena piratismin ja kopioinnin ehkäisemissä. This Master’s thesis examines how Finnish consumers see counterfeiting and product copying within the clothing- and garment industry in 2017. Counterfeiting and product
copying are major problems of clothing industry, but in Finland this subject has been studied relatively little. The thesis is a qualitative cross-section study, which
utilizes elements of quantitative method as well. This paper also presents the larger phenomena behind counterfeiting and product copying, i.e. clothing industry and
fashion in general. The literature review behind this thesis’ empirical study relies on both Finnish and English academic literature from fields of garment industry, intellectual
property rights law, and economic studies.
As a part of the thesis, an internet-survey for consumers was conducted in October 2017. Altogether, some 250 people answered to the survey: principally the respondents
were women. The individuals who answered to the survey were more interested in clothing and garments than the average person. This was evidenced by the fact
that they used considerably more money on fashion and clothing compared to the average consumer. The survey’s material was analyzed using both qualitative and
quantitative methods of analysis. The material showed that consumers are negatively affected by counterfeiting. Consumers also took a negative view of product copying,
but the phenomenon was considered less serious than counterfeiting. Based on the data from the survey, raising awareness can be seen as an effective way to hinder
counterfeiting and product copying.
tapahtuvaan tuotekopiointiin ja väärennystoimintaan vuonna 2017. Kopiointi
ja väärennöstoiminta ovat vaatetusalalla laaja ongelma, jota Suomessa on tutkittu
suhteellisen vähän. Tutkimus on laadullinen poikkileikkaustutkimus, jossa on hyödynnetty
myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Työssä käsitellään myös tuoteväärennöksiin
sekä kopiointiin liittyviä laajempia taustailmiöitä eli vaatetusalaa ja muotia.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus perustuu suomen- ja englanninkielisiin vaatetusalan,
lainopin ja kaupanalan teoksiin.
Tutkimusta varten toteutettiin kuluttajakysely, joka kerättiin internetissä surveykyselynä
lokakuussa 2017. Kyselyyn vastasi 250 kuluttajaa, joista valtaosa oli naisia.
Kyselyyn vastanneet olivat keskimääräistä kiinnostuneempia vaatteista, sillä he käyttivät
lähes kaksinkertaisen määrän rahaa pukeutumiseen kuukaudessa kuin keskivertokuluttaja.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntämällä laadullisia ja määrällisiä
sisällön analysointimenetelmiä. Tutkimuksen aineistosta kävi ilmi, että kuluttajat
suhtautuivat tuoteväärennöksiin kielteisesti. Kuluttajat suhtautuivat myös kopiointiin
kielteisesti, mutta ilmiötä pidettiin vähemmän vakavana kuin piratismia. Kyselytutkimuksesta
saadun aineiston perusteella esimerkiksi kuluttajien tietoisuuden lisäämistä
voidaan pitää merkittävänä toimena piratismin ja kopioinnin ehkäisemissä.
copying are major problems of clothing industry, but in Finland this subject has been studied relatively little. The thesis is a qualitative cross-section study, which
utilizes elements of quantitative method as well. This paper also presents the larger phenomena behind counterfeiting and product copying, i.e. clothing industry and
fashion in general. The literature review behind this thesis’ empirical study relies on both Finnish and English academic literature from fields of garment industry, intellectual
property rights law, and economic studies.
As a part of the thesis, an internet-survey for consumers was conducted in October 2017. Altogether, some 250 people answered to the survey: principally the respondents
were women. The individuals who answered to the survey were more interested in clothing and garments than the average person. This was evidenced by the fact
that they used considerably more money on fashion and clothing compared to the average consumer. The survey’s material was analyzed using both qualitative and
quantitative methods of analysis. The material showed that consumers are negatively affected by counterfeiting. Consumers also took a negative view of product copying,
but the phenomenon was considered less serious than counterfeiting. Based on the data from the survey, raising awareness can be seen as an effective way to hinder
counterfeiting and product copying.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]