Sosiaalityön asiantuntijuuden ja osaamisen tunnistaminen : sisällönanalyyttinen tutkimus ilmiöistä, jotka haastavat sosiaalityön osaamisen tunnistamista
Seppälä, Henna (2017)
Seppälä, Henna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805141170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805141170
Tiivistelmä
Tutkimus tarkasteli sosiaalityön asiantuntijuuden ja osaamisen tunnistamiseen vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalityön asiantuntijuuden ja osaamisen tunnistaminen vaikeutuu erilaisten tekijöiden seurauksena, ja tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä sekä lisätä tietoa näistä vaikeuttavista tekijöistä. Samalla tarkoituksena oli syventää ymmärrystä sosiaalityön asiantuntijuudesta ja osaamisesta. Tutkimuskysymys oli: Mitkä tekijät haastavat sosiaalityön osaamisen tunnistamista? Tutkielma oli osa tutkimushanketta, jonka päätavoitteena on vahvistaa sosiaalialan näkyvyyttä ja osaamista korkeakoulujen työelämäyhteistyön vakiinnuttamisen avulla.
Tutkimusaineistona (n=35) oli osa tutkimushankkeen haastatteluaineistosta. Hanketutkijat haastattelivat Lapin läänin kunnissa työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla loppuvuoden 2015 ja alkusyksyn 2016 välisenä aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalityön osaamisen tunnistamista haastavat erilaiset rakenteelliset, olemukselliset ja vuorovaikutukselliset ilmiöt sekä sosiaalityön sisäiset tekijät. Rakenteellisista tekijöistä tunnistamista haastaa eniten sosiaalityöntekijöiden työssä eri tavoin ilmenevä resurssipula. Olemuksellisista tekijöistä tunnistamista vaikeuttavat selkeimmin erilaiset muutokset ja sosiaalityössä kohdattavien ongelmien luonne. Monialaisen yhteistyön haasteet, tiedon puute ja asenteet ovat keskeisimpiä sosiaalityön osaamisen tunnistamista vaikeuttavia vuorovaikutuksellisia tekijöitä. Sosiaalityön sisäisistä tekijöistä tunnistamista haastavat selkeimmin sosiaalityön olemus, tiedon puute, puutteet koulutuksessa sekä sosiaalityöntekijöiden toiminta.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalityöhön ja sosiaalihuoltoon laajemmin on paikoin suunnattava lisää resursseja. Sosiaalihuollon resurssipula ja siitä aiheutuvat ongelmat olivat voimakkaasti esillä tutkimusaineistossa. Myös eri alan asiantuntijoiden välistä vuoropuhelua ja yhteistyötä on tärkeää lisätä, sillä monialaisen yhteistyön puute muun muassa heikentää eri ammattiryhmien tietoisuutta toistensa työstä aiheuttaen samalla päällekkäisen työn tekemistä eri alan asiantuntijoiden kesken. Tutkimustulosten pohjalta näyttää lisäksi ilmeiseltä, että sosiaalityöntekijöiden on haastavaa tehdä työtänsä pelkän peruskoulutuksensa turvin. Siten sosiaalityöntekijöillä on oltava mahdollisuus täydentää ja päivittää osaamistaan erilaisin koulutuksin työnteon rinnalla.
Tutkimusaineistona (n=35) oli osa tutkimushankkeen haastatteluaineistosta. Hanketutkijat haastattelivat Lapin läänin kunnissa työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla loppuvuoden 2015 ja alkusyksyn 2016 välisenä aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalityön osaamisen tunnistamista haastavat erilaiset rakenteelliset, olemukselliset ja vuorovaikutukselliset ilmiöt sekä sosiaalityön sisäiset tekijät. Rakenteellisista tekijöistä tunnistamista haastaa eniten sosiaalityöntekijöiden työssä eri tavoin ilmenevä resurssipula. Olemuksellisista tekijöistä tunnistamista vaikeuttavat selkeimmin erilaiset muutokset ja sosiaalityössä kohdattavien ongelmien luonne. Monialaisen yhteistyön haasteet, tiedon puute ja asenteet ovat keskeisimpiä sosiaalityön osaamisen tunnistamista vaikeuttavia vuorovaikutuksellisia tekijöitä. Sosiaalityön sisäisistä tekijöistä tunnistamista haastavat selkeimmin sosiaalityön olemus, tiedon puute, puutteet koulutuksessa sekä sosiaalityöntekijöiden toiminta.
Tutkimustulosten perusteella sosiaalityöhön ja sosiaalihuoltoon laajemmin on paikoin suunnattava lisää resursseja. Sosiaalihuollon resurssipula ja siitä aiheutuvat ongelmat olivat voimakkaasti esillä tutkimusaineistossa. Myös eri alan asiantuntijoiden välistä vuoropuhelua ja yhteistyötä on tärkeää lisätä, sillä monialaisen yhteistyön puute muun muassa heikentää eri ammattiryhmien tietoisuutta toistensa työstä aiheuttaen samalla päällekkäisen työn tekemistä eri alan asiantuntijoiden kesken. Tutkimustulosten pohjalta näyttää lisäksi ilmeiseltä, että sosiaalityöntekijöiden on haastavaa tehdä työtänsä pelkän peruskoulutuksensa turvin. Siten sosiaalityöntekijöillä on oltava mahdollisuus täydentää ja päivittää osaamistaan erilaisin koulutuksin työnteon rinnalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]